Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DetBareJoe
Hej kære venner på flatpanels,

Jeg skriver blot for at hører hvad I har af erfaringer mht. fordelene/ulemperne ved hhv. Q9FN og Q90R?
Vil mine penge være godt givet ud på Q9FN? Kan pt. få det til cirkus 9.999,00 for et 65'', eller er Q90R så meget bedre, at det er bedre at give de 20.000,00 stykker som det står til i 65''?

Ser frem til at høre fra jer :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes ikke, at Q90R er dobbelt så god som Q9FN, men den har helt klart nogle fordele i form af de brede betragtningsvinkler og undertrykkelsen af refleksioner. Mig bekendt har Q9FN fået rullet samme opdatering ud, som får baggrundsbelysningen til at fungere på samme måde som på Q90R, så den prioriterer, at undgå blooming. Dette har vi dog ikke selv kunne bekræfte, da opdateringen er rullet ud efter testen af Q9FN.
Af DetBareJoe
Hej Torben,

Tak for beskeden :) Jeg kiggede en del på Q9FN sidste år da det udkom, var helt blød i knæene overfor det, men da stod det til nogle og 20.000,00 ligesom 90R i år, så hvis jeg kan få det til 9.999,00 og 90R ikke er så meget bedre end 9FN, så virker det til at jeg kan gøre mig et rigtig godt køb på 9FN? Hvad tænker du?
Var det noget med at 9FN leverede bedre sorte farver og kontraster end 90R? Synes at have hørt noget om på et tidspunkt at 90R pga. dens wide angle teknologi, mistede på den sorte og kontrasterne. Er det noget du kan nikke genkendende til?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er en lille forskel, men ikke noget du vil lægge mærke til.

Value for money er bedre i Q9FN, men jeg kan jo ikke afgøre hvor ondt det gør på din pengepung, at spendere 20.000 kr frem for 10.000 kr. Hvis du kan få Q90R til 20.000 kr, så virker det dog også som en god pris - hvor ser du den så billigt? Har du forvekslet den med 55"-modellen?
Af DetBareJoe
Hej Torben,

Jeg mente ikke 20.000,00 som i at jeg har set den til de 20, men mere at den ligger i det prisleje (eller mere), men at jeg ikke kan huske den nøjagtige pris. Kan dog fornemme på dig at den så nok er en del dyrere end som så og ganske korrekt har jeg lige fundet den til 28.000,00! Det er knap 2/3 dyrere end Q9FN så.
Beklager forvirringen, kan godt se at det har været misvisende.

Så får jeg nok en hel del value for money ved at købe Q9FN, tænker jeg?
Af DetBareJoe
Og det kan selvfølgelig også være at det har været en 55'' jeg har set prisen på, hvor prisskiltet hang der både for 65 og 55 :)
Af DetBareJoe
Hej Madz,

Det har jeg ikke. Jeg har en personlig rabatkode til en forretning som gør at jeg kommer tæt på 9.999,00 (stadig over 10 dog), men hvor jeg vil have dem ned på de 9.999,00 i og med at det ender med at være tæt på det beløb alligevel. :)
Af lennon
Nu skal jeg ikke overrule Torben, for jeg har hverken samme indsigt, eller haft tilnærmelsesvis samme omgang med de nævnte.Men nogle test og erfaringer med Q90 tilkendegiver,at det er noget af et skridt op ad i forhold til Q9 (- som jeg selv var tæt på, men valgte dog OLED)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er det ikke det samme jeg skriver? Men hvis prisen er 28.000 vs 10.000, så er value-for-money-spillet tabt på forhånd.
Af DetBareJoe
Opdatering:

Grundet en fejl fra Powers kundeservice (kommer som en stor overraskelse) viser det sig at den lokale forretning kun havde en i udstilling og ikke et uåbnet TV, som jeg ellers fik besked på at det var.
Jeg har muligheden for at handle hos Elgiganten ved siden af til de 11.999,00 og så vil jeg evt. høre sælgeren om han kan smide nogap wallmount med i prisen.

Hvad tænker I?
Af SLL
Jeg valgte at købe et 55" q9fn til 10 kilo. Ville gerne have haft q90r, men ikke til 20 kilo :-) Jeg tror ikke på q90r er så meget bedre. Selvfølgelig ville det have været godt med de bredere synsvinkler, men meget mere tror jeg ikke du havde fået for pengene.

Jeg havde før et ældre ES8005 40", så opgraderingen til q9fn var ret vild. Billedet på q9fn er ikke vildt meget bedre end på min ES8000. Dog bemærker jeg meget , at sort niveauet er langt bedre generelt på q9fn, end på min gamle Es8000, som falmer lidt på den sorte farve. Ligeledes er ghosting heller ikke til stedet på q9fn, eftersom baglys zonerne styrer det. Der er lidt "blooming" fra siden, men det betyder ingenting, eftersom jeg sidder direkte foran tv'et.

Så alt i alt er jeg blevet tilfreds, selvom der var mystisk opstarts vanskeligheder ved HDMI indgangene. Jeg tilskriver nu problemerne med HDMI kablet.

Du/i kan læse mere min mit q9fn køb + for og imod her:
viewtopic.php?f=2&t=48668
Af S.G
Q900R fåes til 19-20k inkl. en Samsung s10e.
Samsung DK bytter boxen til en ny med HDMI 2.1

Jeg fik et Q900R i dag til 16.500kr - demomodel. Sælger fonen når den kommer
Af SLL
S.G skrev:Q900R fåes til 19-20k inkl. en Samsung s10e.
Samsung DK bytter boxen til en ny med HDMI 2.1

Jeg fik et Q900R i dag til 16.500kr - demomodel. Sælger fonen når den kommer
Gælder det også for sidste års Q9FN, eller er det kun for Q900R, at man kan få en HDMI 2.1 boks?

EDIT:
Ahh okay, q9fn er udgået.. men sælges stadig. Så det er måske tvivlsomt, om der laves mere til q9fn?!