Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kim Heng
Hej.

Måske et dumt spørgmål :) , men jeg har nogle gange hørt at en fladskærm ikke på ligge ned, er dette sandt?

Jeg står nemlig og skal transporter min fladskærm fra KBH til Odense.
Af widescreen
Slet ikke et dumt spørgsmål.
Ikke noget problem med en LCD skærm.
Men du skal selvfølgeligt passe på at skærmen ikke bliver trykket eller ridset.
Derimod skal en Plasma skærm, ikke ligge ned under transport.
Men kan godt lægges ned max en ½ time, til feks montering af stander/ophæng.
Af Kim Heng
Super, dejligt at høre. Det er stadig i kassen, når jeg skal transportere det.
Tak for hjælpen
:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det eneste der kan tale imod er hvis skærmen er så stor at du sætter skærmfladen i svingninger ved at køre over bump mv.

Jeg ville personligt ikke fragte noget med så stor en skærmflade andet end opretstående uanset hvilken type det var.
Af Kim Heng
Så Yakken, du vil anbefale, at jeg stiller kassen op? Evt. på bagsædet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det ville jeg personligt selv gøre, men der er ikke ligeså mange ting der kan gå i stykker på et LCD TV som på et plasma-TV. Det der er problemet med plasma skærmene er, at de har mange glaslag der hver især vejer en del. Disse er ret skrøbelige og da deres vægt tynger dem nedad kan de nemt brække.

På et LCD TV er de fleste lag lavet af plasticmateriale, men der er dog stadig glaslag involveret til at holde på ITO materialet.

Du betragte dem som en stor membran, der vil svinge op og ned når du vibrerer den.
Af Kim Heng
Okay, men det betyder vel ikke det store, for skærmen er pakket ind i den kasse som jeg får det i fra Samsung. Så skærmen er vel beskyttet, og beregnet til fragt?
Af larslj
Kim Heng skrev:Okay, men det betyder vel ikke det store, for skærmen er pakket ind i den kasse som jeg får det i fra Samsung. Så skærmen er vel beskyttet, og beregnet til fragt?
Jeg mener det samme som Yakken.... Men med LCD skærme under 40" mener jeg ikke det er et problem at de ligger ned ved alm forsigtig kørsel. Vil du være helt sikker så stil kassen op og bind den fast. For hvis kassen kan vælte ved kørsel, så skal man vist være hældigt hvis intet går i stykker!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Når jeg får skærme til test her, så har LCD-TV producenter generelt også et krav om, at de skal stå op under transport, så der må unægteligt være en risiko forbundet med at de ligger ned.

Jeg ved at flere producenter har et lille "lod" inde i skærmen, som kan registrere, hvis den har ligget ned - f.eks. i sager om transportskader.
Af nonamerequested
Alt er relativt om de må ligge ned eller ej, men så længe det sker på en forsvarlig måde burde det ikke være noget problem ihenhold til Samsung selv, dog må det ikke stå på hovedet, som nok siger sig selv ;)
Af Kim Heng
Det er et 40", så jeg prøver så vidt muligt at stille det op og fastgøre det til sæderne...
Af nonamerequested
Du har vist en STOR bil hehe, fordi en 40" i indpakning kommer næppe ind på bagsædet af en alm personfilm, min manglede der ca. 5-8 cm for at den kunne komme ind, så måtte pakke den i bagagerummet med plastik over, da den stak 50% udover.
Af Kim Heng
Har en a3 sportback. Og målene på kassen er 1280 x 372 x 795, så den kan godt komme ind af sidedøren, da den ca. er 85, fra sædet og op.