Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PerN
Hej Flatpanels.
Jeg har fulgt med herinde et stykke tid, men nu kunne jeg godt bruge lidt hjælp, så jeg opretet en bruger:)

Nu skal jeg prøve at forklarer det ;;)

Min nye skærm er en Samsung 226BW (Panel ukendt da det ikke står bagpå eller i den ´hemmelige´menu)

Problemet ligger i at den ikke er så god til at vise lyse farver. Altså et eksembel er: Jeg spiller farcry og løber rundt på stranden. Den kan slet ikke vist farven på sandet. Det er bare et kraftigt hvidt skær.
Har self prøvet at ændre på instillingerne, men uden held. Jeg kan godt for den til at vise det så man kan se sandet, men så kan man næsten ikke se resten da det er alt for mørkt
Er det bare mig der er skærmspasser til indstillingerne, eller er det normalt sådan?
Skræmen er helt ny, så hvis det er normalt ryger den tilbage, så må jeg finde en anden type!

Havde en 17" før og det var meget pænere i farverne!

Håber i kan forestille jer hvad problemet er!

På forhnd tak
Senest rettet af PerN 25 jan 2008, 10:32, rettet i alt 1 gang.
Af Peter Garbæk
Har du evt. prøvet andre opløsninger og/eller køre konfigurations programmet for dit grafikkort for at indstille gamma mm.?
Af PerN
Hej Peter

Ja jeg har prøvet andre opløsninger, men syntes ikke rigtig det hjalp. Men det er vel også meningen at man skal kører 1680x1050 ikk?

Det skal dog siges at mit grafikkort er gammelt, men en ny pc er på vej! Men det kan vel ikke være problemet?

Nej jeg har ikke prøvet at kører det program, så det vil jeg lige gøre når jeg kommer hjem:)

Vender tilbage med resultatet!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Grafikkortet burde ikke give dig problemer med mindre du booster gamma for at få tingene lysere (det gjorde man ofte med CRT skærme fordi de ikke var så lysstærke).

Hvordan ser vores testmønstre i vores monitortest ud? Du kan hente programmet på forsiden af flatpanels.dk ved at klikke i menuen til venstre. Der har vi en række mønstre med tætliggende farvenuancer hvor du kan se om du kan skelne imellem de lyse farver. Vær dog OBS på at den test der vises først er meget streng og der er næsten ingen skærme der kan nuancere skridt på 1% i det hvide område. Benyt i stedet den test du finder i menuen hvor skridtene er lidt større og se hvordan resultatet er.
Af PerN
Hej og tak for svaret.
Nu har jeg kigget lidt på den test.

Color Range
Black/White%
Andgående sort kunne jeg ikke rigtig se forskel fra 0-8%
Ved hvid var det kun 98-100% jeg ikke kunne se foreskel ved
Ved de 3 andre farver var der rigtig svært at se forskel fra 80-100%

I testen opdagede jeg lige noget. En lille bitte sort prik(eller 2) i venstre hjørne. Dette er en død pixel ikke?
Den er så lille så man ikke rigtig lægger mærke til den, men villie i bytte den hvis det var jer?
Har jo de 14 returret da den er købt over nettet
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du bruger vores test og tager den sort og den hvide farveflade (der findes en test kun til at finde pixelfejl) så kan du afgøre om det er pixelfejl. Jeg ville returnere den hvis den havde sådanne fejl.

Mere om pixelfejl her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

At du kan skelne imellem hvide nuancer op til 98% antyder at du benytter en gamma-indstilling i dine spil eller evt. i din grafikkortdriver. Hvis du ikke ved hvordan man indstiller gamma i grafikkortet, så har du nok ikke rodet med det dér, men tjek lige om du har rodet med farverne i spillet.

Prøv lige at tage et screenshot fra spillet og læg det ud på en server der hoster billeduploads. Så kan vi se om det er noget der er forårsaget af hardware eller software - hvis vi andre kan se fejlen, så er det softwaren der gør det, men hvis vi ikke kan, så er det skærmen.
Af PerN
Den lille prik er en død pixel:(
Kan se den i alle farven undtagen sort selfølgelig.

Har lige tager nogle screenshot, men der er vist ingen grund til at oploade dem. Man kan nemlig ikke se problemet på screenshot. Der ser det fint ud, men inde i spillet ser det helt anderleder ud..Der kan man tydeligt se det kraftige hvide skær! Lidt underligt?
Altså det ser helt fint ud på screenshot, men ikke inde i spille?

Kan fortælle at mit grafikkort indstillinger er følgene
Lysstyrke: 50%
Digital Intensitet: 0%
Kontrast: 50%
Billedskarphed: 0%
Gamma. 26%

Har ikke selv ændret på dem så vidt jeg ved.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ikke kan se det på screenshottet, så er det dit spil der laver rod i det (eller dit grafikkort der ændrer indstillinger når du spiller).

Du bliver nødt til at finde ud af om det er grafikkortets driver der laver rod, eller om du kan justere gamma i selve spillet og få tingene til at se normale ud.