Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ammentorp
Hej,

Jeg har netop købt mig en ny monitor (BenQ FP241W) som primært skal bruges til fotoredigering.
Jeg har også en Xbox360, som normalt kører på et gammelt TV med et halvsmadret billedrør - så jeg tænkte at jeg vil prøve at tilslutte den min nye skærm via composit indgangen. Det lykkedes - og det ser jo knald godt ud. Jeg har bare lige et problem. Eftersom der ikke er nogen højtalere i min nye skærm undrer det mig hvordan jeg nu får lyd ud fra Xbox'en. Kan det ikke lade sig gøre uden at skulle køre Xbox'en over en ekstern forstærker?

Med venlige hilsner
Jacob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan købe et par seperate højttalere til din PC og stille dem ved siden af skærmen. Du bliver jo nødt til på en eller anden måde at få lyden ud til et sæt højttalere - ligemeget om det er dine stuehøjttalere eller om det er et par småhøjttalere til computeren.
Af ammentorp
Det er jeg selvfølgelig klar over - jeg tror du misforstod mit spørgsmål. :p

Jeg har et par Logitech højtalere til min PC - men de kan jo ikke tilsluttes Xbox'en. Så når jeg har sat min Xbox og BenQ skærm sammen, hvordan får jeg så lyd?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor kan dine højttalere ikke sættes til? Din Xbox sender vel lyden ud af samme udgang uanset hvad du sætter i enden af dit komposit kabel?

Den Xbox360 vi har stående har blot det dersens Microsoft splitterkabel med H/V lyd og videokabel.
Af ammentorp
Hmm, måske er det mig der er helt tabt bag en vogn.

Før hen var min Xbox sluttet til TV'et som havde indbygget højtallere. Derfra fik jeg lyd.

Problemet er, at der ikke er nogen lyd-udgang på min nye BenQ monitor. Derfor ved jeg ikke hvordan jeg skal trække lyden ud.

Giver det mening?
Af Langmack
Jeg tror jeg er med på din problemstilling :p

Du har førhen forbundet din Xbox til dit fjernsyn med Xbox AV kabel (Xbox connector -> Composite), korrekt?

Dette giver dig både billede og lyd.

Og da du, som du nævner det, ikke har højtalere i skærmen ligger din problemstilling der.

Løsningen er ganske enkelt at du skal have nogle højtalere der kan modtage en phono indgang eller du skal have en converter fra minijack til phono for at bruge dine PC højtalere. Du tilslutter billede-kablerne fra dit composite "bundt" og tilslutter lyd-kablerne et sæt højtalere.

Hvorvidt der findes en phono hun til minijack hun converter, ved jeg ikke - det er under alle omstændigheder ikke den mest normale converter :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alle konvetere i minijack->RCA findes og hvis ikke så kan de laves selv. I dit Xbox kabel er der jo 3 ledere, hvoraf kun den ene fører billedet med sig. De to andre er højre/venstre kanalerne til lyden, som bare skal konverteres til det som dit anlæg (eller hvad du nu end har) tager imod bagpå. Alle lydenheder er i stand til at tage imod et simpelt stereosignal og det fra Xbox'en er ikke specielt i den henseende.
Af ammentorp
Tak! Der kom det svar jeg skulle bruge.

Dvs. for at kunne tilslutte mine Logitech PC-højtalere, skal jeg altså bruge en minijack --> RCA konveter.

Jeg takker mange gange for din tålmodighed. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror bare at vi har snakket forbi hinanden :)
Du skal bruge sådan en her:
Billede

eller blot denne her, hvis dit kabel fra Xboxen er langt nok:
Billede
Af ammentorp
Den er netop bestilt..

Mange tak for hjælpen! :)