Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
Endnu én, dog ikke helt ligegyldig, der heller ikke oplever problemer ...Og lige ham her skulle nok have set dem hvis det var ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=SlP2kwNqXNA
@supergris: Jeg vil ikke quote hele dit indlæg, men blot kommentere, at min pointe er, at Vincents test blot viser ét brugsmønster og ikke går dybere ned i hvilke scenarier der vil være problematiske. Rtings' metode er ikke perfekt, da den egentlig heller ikke besvarer alle spørgsmål, men en 6 måneders test af varieret indhold kan forhåbentlig heller ikke forbløffe nogen derude, hvis den returnerer et resultat, hvor der ingen forskel er at spotte. Det har Rtings jo allerede konkluderet - selv på ældre paneler.

Jeg siger ikke, at testen ikke er valid inden for de rammer den er udført, men jeg argumenterer blot for, at den er ligegyldig. Der er ingen svar i den, som andre ikke allerede har leveret. Hvis man vil lave sådan en test, så lav den da i det mindste i et format, som besvarer de spørgsmål, som stadig står tilbage.

Igen - det er ikke en rant af Vincent, for han er en meget kompetent person, som sikkert blot leverer en video, som hans følgere gerne vil se.
Af bphhm
Challenge:

Til alle der mener Burn in ikke er et problem. Se TV2 News 1-2 timer om dagen og meld tilbage med jeres erfaringer om 1 års tid.

Der burde være masser af reality guf i venstres formandsopgør for tiden :-).

Men spøg til side så synes jeg netop Rtings test ret tydeligt viser hvad der kan være problemet og da jeg checkede Vincents video var det eneste jeg tænkte hvorfor han overhovedet har lavet den.

Ikke at jeg vil gentage Torbens pointe, men netop brugsmønsteret synes jo at definere om der kan blive problemer, så af samme grund og med det fokus og baggrund HDTVtest så burde de netop gå mere metodisk til værks.
Brugeravatar
Af bbplayer
bphhm skrev:Til alle der mener Burn in ikke er et problem. Se TV2 News 1-2 timer om dagen og meld tilbage med jeres erfaringer om 1 års tid.
Man behøver nok ikke tv2 news. Man ska bare se DR1 i flere timer, og aktivere undertekster for hørehæmmet, så har du fine sorte bjælker som skaber en skygge på rød test baggrund.

Men what? Du stopper jo ikke med de undertekster eller får hørelsen tilbage på magisk vis, fordi du vælger et andet tv?
Så længe tekster står på præcis samme sted, så gør en rød fuldskærms farve og en skygge på undertekst position, ingen forskel.

Altså man skal høre fra andre, at det er et problem, før man selv begynder at se det. Så jo, hørte man ikke om det, så var problemet jo ikke et problem.
Af Gromit
Globulus skrev:Spørgsmålet er, om den bliver ved med at spørge dig fordi du aldrig udfører en panelrens (eller softwareopdatering) og ikke giver apparatet mulighed for at udføre disse handlinger automatisk?

Mig bekendt udsendes der ikke softwareopdateringer specielt ofte, så hvis du lader den opdatere denne del kan jeg ikke forestille mig, at den prompter dig på daglig basis.

Hvad panelrens angår forstår jeg på det hele at det sker automatisk efter behov, hvis man ellers ikke slukker på kontakten om når man ikke ser TV.

Blot generelle betragtninger. Jeg ejer ikke selv et AF8, endsige et OLED TV overhovedet.

Eller skal dit indlæg forstås således, at du vil slå al opdatering og panelrens fra fordi dit TV her og nu fungerer som det skal og at enhver opdatering/forandring kun kan være til det værre?
Korrekt.

Jeg har ikke opdateret mit SONY AF8 siden jeg købte det september 2018. Og jeg føler ikke, at det er nødvendigt, at opdatere det jf. mit behov. Det fungerer upåklageligt. :)

Jeg vil bare gerne slå de de info beskeder fra, som jeg får hver eneste dag når jeg både tænder og skal slukke såsom; "Refresh the TV screen" og "Software update"

Hvor slår man dem fra?

"If it ain't broken why fix it," sagde en klog mand engang. ;)
Brugeravatar
Af bbplayer
Gromit skrev:"If it ain't broken why fix it," sagde en klog mand engang. ;)
En anden klog mand sagde, at det skader ikke at forebygge fejl og huller, for en kan falde i og så bliver det dyrt.

(Hørt hos tandlægen)
Af Supergris
Torben Rasmussen skrev: Jeg siger ikke, at testen ikke er valid inden for de rammer den er udført, men jeg argumenterer blot for, at den er ligegyldig. Der er ingen svar i den, som andre ikke allerede har leveret. Hvis man vil lave sådan en test, så lav den da i det mindste i et format, som besvarer de spørgsmål, som stadig står tilbage.

Igen - det er ikke en rant af Vincent, for han er en meget kompetent person, som sikkert blot leverer en video, som hans følgere gerne vil se.
Jeg synes, brugerkommentarerne indeholder masser af valid information af brugere, der har haft deres skærme i væsentlig længere tid end de 6 mdr., hvilket jeg mener, kan være mere værd, end resultater foretaget under kunstige forhold af én person.
Uden at have læst samtlige kommentarer, ser det ud til, der er tale om særdeles tilfredse brugere, som umiddelbart gør angsten for burn-in til skamme, hvilket de ejere, jeg personligt kender til, kun er enige i...
Af purtsak
Jeg købte min panasonic tror det heddder vt30 efter anbefaling jeg læste her på siden den gang var der os massere af snak om burn in har intet oplevet nu har jeg lige fået mit c8 **** en opgrade hvor mange har fået lavet en prof kalebrering af tvet?
Af bromberg
bphhm skrev:Challenge:

Til alle der mener Burn in ikke er et problem. Se TV2 News 1-2 timer om dagen og meld tilbage med jeres erfaringer om 1 års tid.

Der burde være masser af reality guf i venstres formandsopgør for tiden :-).

Men spøg til side så synes jeg netop Rtings test ret tydeligt viser hvad der kan være problemet og da jeg checkede Vincents video var det eneste jeg tænkte hvorfor han overhovedet har lavet den.

Ikke at jeg vil gentage Torbens pointe, men netop brugsmønsteret synes jo at definere om der kan blive problemer, så af samme grund og med det fokus og baggrund HDTVtest så burde de netop gå mere metodisk til værks.
Så udstille sit tv til endnu et forsøg der ikke ligner et dagligdags forbrug skulle give evidens for hvad?;).

Ramasjang kører vel en time om morgenen her hvor efter det slukkes. Her tændes det typisk igen kl 16.30. Egentlig mest som baggrundsstøj da ungerne er optaget af andet. Kl 19.00 er den på TV2 for nyhederne og så er den tilbage på ramasjang.
For at sige mit tv nok pt kører 70% ramasjang.
En lørdag er det typisk 6’eren.
Jeg har endnu ingen antydninger af ramsjang logo. Det er nu heller ikke et aggressivt logo, men alligevel.
Jeg bruger mit tv uden nogen som helst hensyn og har alle dage gjort det.
Njae med mine LCD skulle jeg lige passe på luftfugtigheden, for at minimere tordenfluerne;).
Jeg er stadig af den overbevisning at burn in ikke alene er forbrugsmønstre. Der forekommer flere eksempler, hvor intet entydigt forbrug har være tilfældet og omvendt har jeg alle dage brugt mit tv uden hensyn og de sidste 3 år langt mest på ramasjang
Af KuntaKinte
Jeg har haft Loewe OLED-tv i over et år. Udskiftede dog min Bild 3 til en Bild 7 for nylig.
Jeg har INGEN problemer haft.
Men igen, da jeg købte mit Plasma-tv tilbage i 2009, havde demagogerne også travlt med at fortælle om ulyksaglighederne ved Plasma.

Mht. til “skærmvask”, så starter den jævnligt når jeg slukker tv’et. Jeg kan se den gør det ved, at LED-øjet bliver blåt.
Tænder jeg det mens det er i gang, så får jeg blot en besked om den fortsætter næste gang jeg sætter tv’et på stand-by.

Dette skriver Loewe selv i brugervejledningen
[attachment=0]D91AA06A-669E-4D20-A883-B ... ttachment]
Vedhæftede filer
D91AA06A-669E-4D20-A883-B3B4256F0515.jpeg
D91AA06A-669E-4D20-A883-B3B4256F0515.jpeg (744.12 KiB) Vist 1177 gange
Brugeravatar
Af bbplayer
Din forklaring og billede lyder som der er 2 forskellige løsninger igang.
- Din skærmrens du selv kan køre når du enforcer det.
- OLED regenerering, som kører når skærm er afkølet og efter 1500 timers brug.

Måske gør andre OLED det samme, så panelrens er måske ikke så farlig at køre ugentlig som nogle nævnte slider på skærmen, hvis denne intet har med "OLED regenerering".
Af KuntaKinte
Den første del er ikke noget jeg selv starter. Det gør den bare jævnligt af sig selv.

Hvad forskellen er ift. den proces der starter, når det har været brugt i 1500 timer ved jeg ikke. Nåede aldrig til de 1500 timer med den jeg havde tidligere.
Jeg ved Philips har lavet en softwareændring, så billedet flyttes en pixel engang imellem. Jeg kan se det ved, at den sorte ramme omkring billedet nogle gange er tykkere i den ene side end i den anden side og at det skifter.