Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
Torben Rasmussen skrev:Al respekt for Vincent, men jeg har svært ved at se, at han rammer noget, som Rtings ikke har testet langt mere grundigt. De kanaler han afspiller har ikke specielt hidsige logoer, så det er primært scoreboards, som vil give kunne give issues.

Jeg synes, at den test der mangler ift. burn-in-tests, er en pinpointing af hvor ofte (dvs. hvilken %-del af den tændte tid) et givent logo skal være til stede før det giver problemer. Dvs. der skal testes i forskellige tidsintervaller med kontrolleret indhold. Det svarer lidt til den første teset Rtings udførte, blot med lidt mere systematik i mønstrene. Vincent har ingen kontrol over hvad der vises på skærmen, så hvis han kørte testen under Tour de France med konstante gule og røde rullebjælker, så ville han nok få et væsentlig anderledes resultat end hvis det er tilfældige programmer der vises.

Det ville samtidigt være rart, hvis man kunne tracke effektforbruget på de statiske mønstre systematisk hen over testperioden for at se hvor meget rensecyklus får effektforbruget til at stige hen over tid. Hvis man skal udkompensere inhomogeniteter, som opstår pga slid, så må skærmen nødvendigvis bruge mere og mere strøm efterhånden som lysstyrken hæves i de ramte områder.
Ikke enig, det er et mere realistisk forsøg, da der skiftes mellem 4 kanaler, hvor bl.a. sport med bannere og film med sorte kanter indgår. Det minder meget mere om mit forbrug. Den test RTINGS laver kører på blot en kanal.
Brugeravatar
Af Pede8000
bphhm skrev:Enig.

Hvorfor er det i øvrigt muligt overhovedet at slå den pixel refresh funktion fra hvis den er så vigtig?
Fordi den skal have strøm, der er ikke indbyttet et batteri i apparatet.

Håber jeg har forstået dit spørgsmål korrekt?
Brugeravatar
Af bbplayer
Det blev vistnok misforstået :)

At man kan slå den fra, må hænge sammen med anbefalingen at den kun skal køre årligt og ikke oftere, da flatpanels også har nævnet det kan slide på panelet. Så enten gør man det selv manuelt, eller man overlader det til skærmen selv og bruger standby funktionen.

Strøm og batteri er vist ikke så vigtigt, så længe man vil køre panelrens i flere timer.
Af Gromit
OLED pixel refresh:

Er det virkelig strengt nødvendigt, at udføre den handling - når ens fladskærm dagligt og irriterende notificerer undertegnede - som jeg ikke syntes nødvendigt?

Jeg vil gerne slå alle notifikationer om opdateringer fra på mit SONY AF8, men ved ikke hvor jeg kan gøre det...

Input modtages gerne fra kyndige brugere af AF8... :)

PS.
Har absolut INGEN problemer oplevet med ovenstående OLED fladskærm.
Brugeravatar
Af bbplayer
Siger du, at din AF8 spørger dig dagligt om panelrens? Hvis LG mener den kun skal køre sjældent lyder det som Sony har misset noget omkring den funktion?

Jeg har set den 1 gang på mit C6 i alt dens levetid, og aktive timer, herfra har jeg selv påtvunget det et par gange, så 1 gang om året er nok ikke overholdt men hva....
Af Gromit
bbplayer skrev:Siger du, at din AF8 spørger dig dagligt om panelrens? Hvis LG mener den kun skal køre sjældent lyder det som Sony har misset noget omkring den funktion?
Ja, det gør mit AF8 dagligt , som jeg næsten har haft i et år.

Enten får jeg en notifikation (i højre hjørne) om en software opdatering eller en notifikation om "panel refresh".

Jeg vil helst slå disse "notifikationer" fra - idet skærmen fungerer 100% upåklagelig, samt behovet for at skulle opdaterer IKKE er tilstede for undertegnede.
Af Gromit
. :D
Senest rettet af Gromit 27 aug 2019, 18:40, rettet i alt 1 gang.
Af Gromit
Kloge hoveder må gerne byde ind med info... ;)
Af Globulus
Spørgsmålet er, om den bliver ved med at spørge dig fordi du aldrig udfører en panelrens (eller softwareopdatering) og ikke giver apparatet mulighed for at udføre disse handlinger automatisk?

Mig bekendt udsendes der ikke softwareopdateringer specielt ofte, så hvis du lader den opdatere denne del kan jeg ikke forestille mig, at den prompter dig på daglig basis.

Hvad panelrens angår forstår jeg på det hele at det sker automatisk efter behov, hvis man ellers ikke slukker på kontakten om når man ikke ser TV.

Blot generelle betragtninger. Jeg ejer ikke selv et AF8, endsige et OLED TV overhovedet.

Eller skal dit indlæg forstås således, at du vil slå al opdatering og panelrens fra fordi dit TV her og nu fungerer som det skal og at enhver opdatering/forandring kun kan være til det værre?
Brugeravatar
Af bbplayer
S*it , det lyder seriøst irriterende , hvis altså du svarer JA på et tidspunkt.

Jeg har fået 2, måske 3 opdateringer siden køb, så det er ikke ofte, og den beder bare om tv genstart og så gør jeg det. Måske fordi du ofte ikke vælger at gøre det? Så er det jo logisk nok at du bedes om det igen og igen.

Jeg har et Sony TV :) Så jeg har set notificerings info, bare ikke panelrens, det er ikke et OLED.
Af Supergris
Torben Rasmussen skrev:Al respekt for Vincent, men jeg har. Vincent har ingen kontrol over hvad der vises på skærmen, så hvis han kørte testen under Tour de France med konstante gule og røde rullebjælker, så ville han nok få et væsentlig anderledes resultat end hvis det er tilfældige programmer der vises.
Her antyder du jo faktisk direkte, at burn-in vil forekomme, hvis man f.eks ser Tour de France, hvilket jeg kraftigt betvivler, så længe det ikke er det eneste, skærmen bliver brugt til; dog er der ingen tvivl om, at fænomenet kan fremprovokeres, hvis det ønskes!
Meningen med testen er jo netop at belyse, hvordan skærmen opfører sig under brug for folk med et typisk forbrugsmønster.

Jeg synes brugerkommentarerne bekræfter Vincents observationer, at burn-in ikke længere er noget, man behøver bekymre sig om, hvis man er den typiske bruger.

Jeg kender til to i min omgangskreds, der begge benytter et LG B7 som monitor, nu på andet år, uden skyggen af problemer, hvilket der også er flere af brugerkommentarerne på Youtube, der bekræfter.
Jeg kender også flere, der benytter den sammen med spillekonsoller, uden at tage hensyn på nogen måde, uden der har været antydningen af problemer, så personligt ville jeg ikke betænke mig på at investere i en OLED, lyst rum eller ej... :)

Da plasmaskærmene var bedste bang for the buck, var der jo også nogle, der sprang teknologien over, da de var bange for burn-in.
Dette synes jeg er synd, hvis det skal gentage sig med hensyn til OLED-skærme, da det jo ikke længere er prisen, der afskrækker, hvis man er på udkig efter et TV med den bedst tænkelige billedkvalitet...
Af George1
Pede8000 skrev:
Torben Rasmussen skrev:Al respekt for Vincent, men jeg har svært ved at se, at han rammer noget, som Rtings ikke har testet langt mere grundigt. De kanaler han afspiller har ikke specielt hidsige logoer, så det er primært scoreboards, som vil give kunne give issues.

Jeg synes, at den test der mangler ift. burn-in-tests, er en pinpointing af hvor ofte (dvs. hvilken %-del af den tændte tid) et givent logo skal være til stede før det giver problemer. Dvs. der skal testes i forskellige tidsintervaller med kontrolleret indhold. Det svarer lidt til den første teset Rtings udførte, blot med lidt mere systematik i mønstrene. Vincent har ingen kontrol over hvad der vises på skærmen, så hvis han kørte testen under Tour de France med konstante gule og røde rullebjælker, så ville han nok få et væsentlig anderledes resultat end hvis det er tilfældige programmer der vises.

Det ville samtidigt være rart, hvis man kunne tracke effektforbruget på de statiske mønstre systematisk hen over testperioden for at se hvor meget rensecyklus får effektforbruget til at stige hen over tid. Hvis man skal udkompensere inhomogeniteter, som opstår pga slid, så må skærmen nødvendigvis bruge mere og mere strøm efterhånden som lysstyrken hæves i de ramte områder.
Ikke enig, det er et mere realistisk forsøg, da der skiftes mellem 4 kanaler, hvor bl.a. sport med bannere og film med sorte kanter indgår. Det minder meget mere om mit forbrug. Den test RTINGS laver kører på blot en kanal.
Der er nu rigtig mange hr og fru danmark der ser rigtig meget tour i de 3 uger den vare, rart at vide hvad der kan ske med skærmen inden man evt køber en OLED.
Af Supergris
Højst sandsynlig intet, hvis der gjorde, vil jeg tro forhandleren fik travlt med at bytte de skærme de havde solgt...

Hvorfor gå og bekymre sig om ting, der højst sandsynligt ikke sker?

I den sidste ende, er det jo altid op til folk selv, men hvis man beslutter sig for en OLED, så kan det ikke betale sig at gå og være bekymret.
Al elektronik kan fejle; det er jo ikke fordi en LCD-skærm er perfekt!