Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

For ikke at hijacke nogen af de andre rigtig gode tråde der har været om emnet på det sidste får i lige en mere.

Har lige bestilt en ny computer, til den skal jeg bruge en skærm. Hele systemet er beregnet til at jeg kan arbejde i adobe CS pakken. Jeg havde egentlig tænkt mig at jeg skulle investere i en Dell 2407WFP-HC, da prisen passer mit budget, og at den er blevet rost meget på det sidste. Problemet er bare at skærmen skal stå på et bord, der er 60 cm dybt. Så jeg er meget i tvivl om 24" ikke er for stor til at jeg kan få optimal brug af den.

derfor vil jeg høre om der er nogen, som kender til en udemærket skærm til en amatør grafiker, som ikke sprænger SU-budgettet? For jeg har selv ledt, og synes slet ikke jeg kan finde noget i 22", kun 20" og 24"

Jeg lægger mest vægt på pris, farvegengivelse og ergonomi.
hvis der er et slør eller lidt banding, så overlever jeg.
Hvis der findes en skærm der gengiver sort bedre end Dell'en ville det være fedt.

På forhånd Tak
Af moebius_zar
Prøv at tjekke Lenovo L220x ud. Det ser ud som om det kunne blive en rigtig interessant skærm for folk der arbejder med billeder og grafik. 1920*1200 native på en 22" skærm og med et udviddet farverum på 92% gamut.

Måske man kunne efterlyse en lille test her på siden? ;)

Mvh Morten
Af JonasThyssen
Ja, jeg har haft kig på den, men så vidt jeg kan se så er det et TN panel, der sidder i.

eller er det mig, som tager helt fejl.?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Lenovo har tidligere sagt, at den kommer med en variant af et VA panel - altså et PVA, MVA eller SVA. Det ville undre mig hvis de har ændret planer, men jeg er ikke sikker og har ikke selv tjekket op på det.

Derudover så er 22 tommer segmentet dog præget af TN paneler - blandt andet pga. et manglende udbud af 8-bit 22 tommer paneler fra panelproducenter. Eizo S2231 er således den eneste 22 tommer på markedet med et S-PVA panel.

Alternativt skal man holde sig i 20 eller 24 tommer segmenterne.
Af JonasThyssen
Ja, det var det jeg var bange for.

tror det bliver 2407WFP-HC eller 2007WFP, er bange for 24" bliver for stort til mit skrivebord.

men 2007WFP er kun på 16ms, er det et problem??
Af moebius_zar
Det er IKKE et TN panel. Ellers ville jeg jo nok heller ikke anbefale den til grafik/billed brug ;) Der er tale om et s-pva panel, så jeg håber da stadigvæk at I her på siden vil forsøge at få fingrer i et eksemplar så vi kan få en test :D Der er jo desværre langt mellem de butikker der har den stående på hylden...

Mvh Morten
Af JonasThyssen
i panelsøgeren her på siden står der at der sidder et TN panel i. Ved ikke hvad man skal stole på., på Lenovos hjemmeside står der at den kan vise 92 % farvemætning, men intet om panelteknologien.

også et ret pricey TN panel :D det er lige i overkanten for mit budget at give 5k.
Af moebius_zar
panelsøgeren her på siden står der at der sidder et TN panel i. Ved ikke hvad man skal stole på.,
Så kan du åbenbart ikke stole på panelsøgeren. For det er ikke, gentager IKKE, et TN panel O_O

* 22 inches wide Full HD
* 1920×1200 Resolution
* 103 dpi (dots per inch)
* 92% color gamut
* USB Hub (1 in, 4 out)
* Autorotation with Pivot
* Soft-OSM
* 16:10 Aspect Ratio
* Analog input (VGA) & Digital Input (DVI-D)
* HDCP Support

Screen Performance

* WUXGA
* Recommend Resolution: 1920×1200@60Hz
* Response time: 6 ms (G to G)
* Brightness: 300 cd/m2
* Viewing Angle: 178°/ 178°(H/V, @10:1 CR)
* Contrast Ratio: 1000:1 (typical)

Design

* Stand tilt/swivel/lift/pivot
* 100mm VESA mount
* Best engineer cable management
* lift range:610mm-760mm
* Interface cable length (Analog): 3M
* Interface cable length (Digital): 3M
* USB Cable length: 3M
* Power cable length:3M

Jeg har personligt aldrig hørt om et TN panel der har en betragtningsvinkel på 178/178 grader...

Og hvor tit hører man om TN paneler med en gamut på 92%? (selvom der har været rygter om et Samsung TN panel med 92%, men hvor meget mening giver det når farverne skifter hver gang man drejer hovedet??)

Og som du selv så rigtigt bemærker, så er det godt nok en høj pris hvis det var et TN panel ;)
Af JonasThyssen
Her valgt en Dell 2007WFP

kunne spare 1000,- fra Pcbuyit

synes det var for risky med den Lenovo, desuden var den for dyr i Dk så den skulle hentes hjem fra udlandet og Lenovo har så vidt jeg ved ikke international forsikring
Af JonasThyssen
Hmm...

Pcbuyit er nu begyndt at tage VAT for deres ordre, så steg prisen lige på Dell 2007WFP.

er 3000,- kr. stadig en god pris på den skærm, eller findes der bedre alternativer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
NEC 20WGX2Pro fås til 1600 kr. på EDBpriser.dk. Det er den samme model, bare med et nyere panel og en lidt bedre responstid (og glossy front).
Af JonasThyssen
hmm, ja så er det ikke en god pris.

bryder mig godt nok ikke om den glossy front :S skal stå med et vindue fra siden
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
2007WFP har andre dyder end NEC 20WGX2, såsom ergonomien. 3000 kr. er ikke en dårlig pris for sådan en skærm, men jeg ville blot pointere at skærmpanelet stort set er magen til NEC's.