Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
bphhm skrev:Som mange nævner i denne tråd kunne det være super interessant med statistisk data for at forstå hvor stort et problem Burn in reelt er. Jeg vil da meget hellere udskifte mit burn in ramte B6 med et nyt OLED som er forbedret siden B6 kom på markedet end f.eks. Q90R (som dog har nogle fordele mht. refleksions undertrykkelse der kunne være en stor fordel for mig).

Kan vi få det på bordet på en eller anden måde?

Iøvrigt spændende potentiale i kommende LCD teknologier som sikkert har været dækket på dette site også;

https://www.youtube.com/watch?v=7Ee74qdPcmY&t=0s
Er det 33" til 30.000€ ? Det er også en sans?! :D
Spændende produkt, men lidt uden for min rækkevidde i øjeblikket.
Alt starter med at være dyrt, men det kunne jo være at det var mere tilgængeligt om 10 år...
Brugeravatar
Af MigSelv
George1 skrev: Ok det er din mening min klare opfattelse er stik modsat der er mange der fortier problemer ang. OLED fordi det generelt ikke er velset på dette site.
Dette er bare min mening efter at have fulgt stort set samtlige indlæg/debatter på dette site.
Det er jo noget vrøvl, at mange fortier problemer med oled, og man ikke er velset hvis man er oled modstander. Nu ved vi jo ikke hvor mange der reelt har problemer med deres oled, eller om en alm. bruger overhovedet lægger mærke til et problem. Prøv det samme scenarie med lcd, så ville alle sites jo drukne med sider om lcd’s skavanker, men drukner de i klagesange. Er det fordi lcd ejere ikke tør stå frem, eller har de accepteret skavankerne ved lcd osv?
Det eneste oled ejere kan være trætte af, er de personer der udtaler sig om oled, når disse personer ikke er i nærheden af oled ejerskab. De burde være travlt beskæftiget i lcd tråde, når snakken falder på tordenfluer, dse, glorier/halo, banding, ekstrem inhomogen belysning, fyld selv resten ind.
Jeg har ejet crt, plasma, lcd og oled, og måtte simpelthen give op på mine lcd tv, især når snakken falder på HDR gengivelse. Selv et Sony ZD9 med i omegnen af 650 zoner til lysstyring, falder helt igennem når der sammenlignes med oled. Og ja korrekt, jeg har ejet begge, så jeg ved hvad jeg sammenligner.
Jeg kan ikke lægge beviser på bordet, men jeg tvivler på, at mange oled ejere ikke er bekendt med teknologiens største svaghed. Men jeg ved dog også, at snakken altid går på brugsmønster, når der skal rådgives i de evindelige tråde om “ Hjælp, hvilket tv skal jeg købe”.
Jeg traf et valg for snart to år siden, da jeg faktisk ikke kunne udstå skavankerne på mit 65ZD9, og det hed Sony 65A1 oled. Jeg gik hver dag i et år og overvejede risikoen ved oled, og tænkte tilbage på mine plasmadage, hvor jeg brugte mere tid på “panelrens” end tv kigning. Jeg kom til konklusionen, at hellere leve med risikoen for burn in, end dårlige oplevelser med et middelmådigt lcd billede. Og hvis det skulle gå galt efter x antal år, så havde jeg haft x antal års fantastiske billedoplevelser, og betragte den eventuelle fejl som et tv nedbrud og så købe et nyt oled. For en ting er dælme sikkert, der kommer ikke et lcd tv ind som hoved tv i stuen.
Jeg har en eneste gang set retention på mit oled, det var ved allerførste opstart, hvor installationsmenu o.lign. stod på i et pænt stykke tid. Der kunne man ved næste genstart kortvarigt ane et omrids af menupunktet, men forsvandt efter få sekunder. Jeg har sidenhen intet set til retention eller burn in, leder heller ikke efter det, for hvis det kommer skal jeg nok se det. Ser jeg tv vildt uhæmmet, nej det gør jeg ikke på mit oled, men har da set timevis med sport og dertil hørende infobars. Og jeg har stadigvæk et billede uden fejl, men ikke dermed sagt, at jeg ikke tænker over hvad der vises på skærmen/og i hvor lang tid. Irriterer det mig, egentlig ikke, for mit stue tv har altid været tiltænkt som filmfremviser eller Netflix/HBO o.lign. som hovedkilde.
Af Boost
Jeg er forhåbentlig kommende OLED bruger (LG C8 65"), men jeg er en af dem der lader mig påvirke af de forskelle fortællinger om burn-in.

Selv i denne tråd er der nogen der nævner at kanal 5 logo er delvist synligt, og efter at have set valg aften på TV2 news, så er der også noget synligt efter det.

Tænker en dag med Tour de France heller ikke vil være optimalt for en OLED skærm så?

Jeg tænker "skal der virkelig ikke mere til?"

Andre skriver at de intet oplever selv efter flere timer ramasjang.

Det er som kommende OLED bruger forvirrende at forholde sig til, og gør det ikke nemmere at vælge. Især når først skaden er sket er det ikke noget man lige kan fikse igen.
LG selv fraskriver ethvert ansvar ved burn-in.

Har et Panasonic Plasma GT50 i dag og der har jeg ingen problemer overhovedet.
Du kan ikke skabe burn-in på en eftermiddag med tour-de-france. Det kan skabe retention, dvs. et midlertidigt billede, som sidder fast i kort tid, men der skal mere til.

Nu skriver du, at der intet er at se på dit GT50 - men har du kigget?
Af Boost
Torben Rasmussen skrev:Nu skriver du, at der intet er at se på dit GT50 - men har du kigget?
Jeg kan omformulere det ;)
Jeg kan ikke se der er noget.
Af bphhm
Pede8000 skrev: Er det 33" til 30.000€ ? Det er også en sans?! :D
Alt starter med at være dyrt, men det kunne jo være at det var mere tilgængeligt om 10 år...
Hvis du gerne vil bruge flere penge så se her:

https://www.youtube.com/watch?v=YaChI1WNG2M

Problemet er at man skal sælge huset først og så har man jo ikke noget sted at have det stående...
Brugeravatar
Af bbplayer
Boost skrev:
Torben Rasmussen skrev:Nu skriver du, at der intet er at se på dit GT50 - men har du kigget?
Sådan har vi alle det , nok også med OLED :)

Også så er der dem som vil have du skal se det, eller skræmme dig med den information præcis som GT50 har en Anti-IR option, som tilbage i dagene var løsningen for mange men til debat, ikke alle som fik fjernet burn-in og som først kom efter 2-3 års brug.

Så, same,same... Der er bare dem som vil se spøgelser, og så er der os, som ikke kan se der er noget :)
Brugeravatar
Af bbplayer
bphhm skrev:
Pede8000 skrev: Er det 33" til 30.000€ ? Det er også en sans?! :D
Hvis du gerne vil bruge flere penge så se her:

https://www.youtube.com/watch?v=YaChI1WNG2M

Problemet er at man skal sælge huset først og så har man jo ikke noget sted at have det stående...
hov,hov, der er os andre, som først skal spare op til at købe et hus i den prisklasse, og SÅ kan vi måske forsøge at sælge det til €700.000 :)
Af bphhm
Jeg tror nu også lige vi skal ha' et par højkonjunkturer mere før mit hus har nået den pris!

Og de der +200 tommer som han refererer til kan jeg ikke lige gennemskue om ligger indenfor normal 230 cm lofthøjde....
Boost skrev:
OK, så hvis du kiggede efter med en uniform 10% grå, så ville du måske spotte lidt forskelligt ;) GT50 var dog ikke blandt de værste - 30-serien var problematisk.
Af Basto
Så, same,same... Der er bare dem som vil se spøgelser, og så er der os, som ikke kan se der er noget :). Hov hov du mangler at nævne dem som kæmper for at bilde sig selv ind at de ser spøgelser =. At det må være signalet /øjnene /brillerne som er problemet ? Men for guds skyld ikke Burn in :p
Brugeravatar
Af Pede8000
HDTVtest har lavet en reel burn- in test, med et OLED der viser blandet indhold (incl sport med bannere) 20 timer hver dag, gennem 6 måneder. Hans råd til OLED ejere er at man altid bør lade sit TV stå i standby, da der køres et kompensations-program (anti burn- in) når TV er inaktivt. Prøv at se videoen, den er ret spændende:

https://www.youtube.com/watch?v=SlP2kwNqXNA
Al respekt for Vincent, men jeg har svært ved at se, at han rammer noget, som Rtings ikke har testet langt mere grundigt. De kanaler han afspiller har ikke specielt hidsige logoer, så det er primært scoreboards, som vil give kunne give issues.

Jeg synes, at den test der mangler ift. burn-in-tests, er en pinpointing af hvor ofte (dvs. hvilken %-del af den tændte tid) et givent logo skal være til stede før det giver problemer. Dvs. der skal testes i forskellige tidsintervaller med kontrolleret indhold. Det svarer lidt til den første teset Rtings udførte, blot med lidt mere systematik i mønstrene. Vincent har ingen kontrol over hvad der vises på skærmen, så hvis han kørte testen under Tour de France med konstante gule og røde rullebjælker, så ville han nok få et væsentlig anderledes resultat end hvis det er tilfældige programmer der vises.

Det ville samtidigt være rart, hvis man kunne tracke effektforbruget på de statiske mønstre systematisk hen over testperioden for at se hvor meget rensecyklus får effektforbruget til at stige hen over tid. Hvis man skal udkompensere inhomogeniteter, som opstår pga slid, så må skærmen nødvendigvis bruge mere og mere strøm efterhånden som lysstyrken hæves i de ramte områder.