Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej forum

Jeg har læst frem og tilbage om disse to fjernsyn. Jeg er en rookie ift. det rent tekniske omkring fjernsyn, men ønsker selvfølgelig at købe det bedste indenfor et budget på 10.000-13.000,-.

Vi sidder i en stue med ryggen til et stort vinduesparti, så der er meget lysforurening bagfra og ind i TV'et. Derfor har jeg hele tiden tænkt QLED og Samsung. Vi sidder i en afstand af cirka 3,5m, men vi har 'kun' fysisk plads til et 55" tv.

Hvilke af de to ville i købe? Jeg hælder mest til Q9FN, da jeg umiddelbart kan forstå at det var topmodellen 2018, hvor Q70R er en mere budgetvenlig 2019-model og dermed reelt et dårligere TV. Er det rigtigt forstået? Og har i måske et helt tredje bud der ville være bedre.

Bh Christian
Du vil altid opleve genskin i sådan en stue du har, ingen kan løse problemet helt.. Den bedste til det er den nye Samsung Q90R, den har dog lige ramt butikkerne og er derfor dyr pt.. Den falder i pris som alle tv gør over tid, hvorfor den nok vil væsentlig billigere omkring Black Friday i November.. Det vil være den optimale løsning, ved ikke hvor akut det er for jer..

Ellers ville jeg vælge Q9FN der er sidste års topmodel fremfor Q7, den er også dyr pt da den lige er kommet, i øvrigt vil jeg side Q9 er bedre..

Ved ikke om du har overvejet OLED, eller du har fravalgt dem grundet lysindfaldet.. Ellers ville jeg nappe OLED LG C8, du vinder ikke meget ved at vælge den noget dyrere C9 som Peter foreslår.
Mange tak for svarene.

Har egentlig helt valgt at se bort fra OLED grundet det lysindfald vi har, og det jeg har kunnet læse om QLED vs OLED. Det er nemlig vores primære problem i stuen, at vi har så voldsomt lysindfald - og at jeg er træt af at sidde 4m væk og se fodbold på 40" med genskin :)

Jeg tror det bliver Q9FN - og så har jeg målt mig til, at der lige nøjagtig kan sidde en 65" på væggen med 1 cm luft til hver side. Nu skal konen bare overbevises om, at det kommer til at gøre stuen smukkere! Jeg har lovet hende at købe det et sted, hvor man kan prøve det i 30 dage a'la Elgiganten og Power - så har jeg lige 4 uger til at sætte hendes yndlingsfilm på i 65" så hun forhåbentligt kan se, at det er lækkert!

Kryds fingre for mig :)
Som 65" er Q9FN et meget bedre bud til prisen end i 55". Ellers er den efter min mening alt for dyr.

Vi får selv aftensol direkte ind på fjernsynet (POS9002, 2017 OLED panel) og jeg har slet ikke problemer med at se hvad der sker på skærmen. Bevares, det er væsentlig flottere når den direkte sol er væk, men det vil også være gældende for alle andre skærme.

Måske nogen kan forklare mig hvorfor lysindfald per definition skal udelukke OLED? Som jeg forstår det er den praktiske lysstyrke mere eller mindre ens mellem skærmtyperne.
PeterD skrev:Ved seneste test af Katzmeyer, så er OLED C9 stadig bedre end Q9

"For now, however, OLED rules the picture quality roost over QLED." (LCD)

https://www.google.com/amp/s/www.cnet.c ... omparison/
OFF-TOPIC: Undrer mig over hvordan du ved enhver lejlighed altid skal bashe QLED eller bringe OLED på banen....selvom TS slet ikke spørger ind til det ;;)

Igen og igen skal du, som et lille barn forklares at OLED har et fint og flot billede, men ofte fravælges pga denne panelteknologi's akilleshæl: burn-in, retention - som nogle døjer med mens andre ikke gør.

ON-TOPIC: tilslutter mig også koret der taler for Q9FN....slet ingen tvivl her!