Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg tog chancen og købte følgende tv:

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... tv-50ep685

Jeg er hoppet på, da et af deres tidligere modeller DP660 fik gode anmeldelser som basis-tv, hvilket er godt nok til mig. Jeg kommer fra et panasonic led viera 42 anno 2013 og jeg synes klart at det er en opgradering, men jeg ved ikke om jeg skulle have valgt Samsung istedet. Jeg synes lidt at android-delen på TLC er lidt flad ift. min Shield TV, samt at det er møgirriterende at jeg ikke kan få CEC til at virke så jeg kan bruge fjernbetjeningen fra tv, på Shield - noget pana'en fint kunne. Herudover kan den heller ikke helt forstå at få skiftet til Shields indgang, når den starter op - alt i alt, en opgradering billedmæssigt, men convenience-wise, lidt en nedgradering. Optimalt set ville jeg helst have et rigtig godt panel, der holdt sin smart-platform langt væk :).
Max størrelsen er 50 tommer og det står ikke til ændring, så jeg er ikke interesseret i forslag over denne størrelse, samt prisniveauet rykker sig heller ikke meget over de 5K , da jeg som nævnt ikke er hysterisk skuffet over billedet på TLC'en.

* Jeg kan ikke finde noget godt information omkring TLC-modellen og kan ikke helt greje om den har et andet modelnavn i udlandet?

* Hvad ville expertfolket vælge udfra gut-feeling og specs?
Samsung QE49Q6FN eller være modig som mig og holde fast i TLC'en?

Hvis der er nogen der kan pege på et alias for TLC'et vil jeg være taknemmelig, da jeg kun kan finde EP685 hos elgiganten - på deres egen hjemmeside hedder det vist kun EP680?

https://www.tcl.eu/dk/katalog/hdr-ep68-50EP680

Pft og god eftermiddag:

Christian
tak for svar og forslag - er dog lidt nysgerrig på hvad der gør at jeg ikke skal prøve samsung, som jeg nævner i mit indlæg? Jeg har været i BILKA og se philips 492 som i begge nævner, men det var ikke tændt og den unge mand kunne ikke finde fjernbetjeningen...de har heller ikke helt samme returpolitik som POWER og Elgiganten, hvorfor jeg ikke turde bare tage chancen og hive en med hjem. Samsung får overordnet meget positive brugeranmeldelser, hvilket nok er det der mest gør mig interesseret i det, samt enkelte ekspertanmeldelser også.
Jeg havde set bort fra de 2 Phillips og gået med denne her

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4867766 ... ign-Priser

Den er klart bedre end de andre foreslåede, den er dog også dyrere, den er med 100hz og VA panel, den er tilmed langt hurtigere og smidig i menu og smart tv.. PeterD vil aldrig foreslå Samsung da han hader dem. Den havde jeg nappet..

Dit eget forslag med Q6 er sådan set udemærket, det er den nederste af deres serie med Quantum dot teknologi med udvidet farverum.. Den er dog kun på 50hz i 49”, man skal i 55” før den går i 100hz.
Grandahl skrev:Jeg havde set bort fra de 2 Phillips og gået med denne her

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4867766 ... ign-Priser

Den er klart bedre end de andre foreslåede, den er dog også dyrere, den er med 100hz og VA panel, den er tilmed langt hurtigere og smidig i menu og smart tv.. PeterD vil aldrig foreslå Samsung da han hader dem. Den havde jeg nappet..

Dit eget forslag med Q6 er sådan set udemærket, det er den nederste af deres serie med Quantum dot teknologi med udvidet farverum.. Den er dog kun på 50hz i 49”, man skal i 55” før den går i 100hz.
Jeg havde faktisk luret lidt på denne, men min tanke var at den nok var dårligere end low-end segmentet af Qled-serien. Men det er måske ikke tilfældet her?

TLC'en jeg har købt æder de fleste HDR formater inkl. VISION, men jeg er i tvivl om jeg vil mærke nogen forskel på et tv der ikke understøtter fx Dolby Vision...når vi er i den kategori af tv jeg er i pt, sådan prismæssigt og panel-mæssigt?

tak for de gode inputs til alle, so far :)

/Christian
lennon skrev:HDR og 4k er som udgangspunkt temmeligt sekundært på LCD Tv i nævnte størrelse og prisniveau . .
Tak for input - ift. opløsning, så er jeg ikke enig - jeg oplever et synligt bedre billede med 4K på 50" ift. 1080p på 42" - det er self også et nyere tv, hvor der givetvis er sket lidt på den teknologiske front :)

Jeg synes dog også at jeg kan se en forbedring når der er HDR aktiveret, sammenlignet med ikke-HDR, men hvor voldsom anderledes dette vil være på et tv, som ikke har fx, dolby vision, men en af de andre HDR formater, er nok der hvor jeg er mest i tvivl. Jeg vil sikkert ikke tænke mere over det, når jeg så endelig har et andet tv i stuen.....;)

/Christian