Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bphhm
viewtopic.php?f=2&t=48365

Efter ovennævnte tråd er jeg blevet mere klar over hvad problemet er og konsekvenserne. Nogen har måske set mit indlæg på recordere.dk også, eller mine advarsler til alle der spør' til OLED TV.

Men ihvertfald er der tale om Burn in på mit LG B6V OLED TV ved helt normal og varieret brug med en blanding af TV kanaler/Netflix/Youtube etc. Expert high settings og pixel shift slået til.

På vedhæftede billede kan man tydeligt se en Breaking bar fra TV2News (og jeg bilder mig ind at Stofa boxens info bar også er synlig) og et Youtube logo. Samt nogle irriterende klatter midt nederst og til højre som faktisk var grund til jeg blev opmærksom på problemet.

Billedet viser dog ikke godt nok hvor stort et problem det er for det er væsentligt mere tydeligt i virkeligheden.

Da TV'et er 2 år og 4 måneder gammelt var LG iskolde da jeg henvendte mig til dem med ønske om gratis udbedring. Det var mit eget problem og iøvrigt havde de i brugermanualen advaret imod Burn in.

Hvad tror i det koster at udbedre? Gæt - Jeg kender svaret :(

Så jeg vil da opfordre alle der overvejer et OLED TV at være meget opmærksom på hvordan det bruges eller foretage periodiske burn in tests som kan afsløre problemet før garantien udløber. Men da LG fraskriver sig ansvaret i manualen så vil jeg stille spørgsmålstegn ved om de ser det som noget de dækker på garantien.
Vedhæftede filer
Burn in ved Rød farve.jpg
Burn in ved Rød farve.jpg (102.45 KiB) Vist 2896 gange
Brugeravatar
Af bbplayer
bphhm skrev:Men da LG fraskriver sig ansvaret i manualen så vil jeg stille spørgsmålstegn ved om de ser det som noget de dækker på garantien.
Har der ikke allerede været tråde hvor folk har fået skærmen ordnet under reklamationsretten? Det mener jeg, ved dog ikke om det var LG OLED, kunne være Sony.

Glemte jeg at sige, at fænomenet har været her, og nu, der gider jeg slet ikke forsøge at lede mere. Jeg har ikke opdaget det, de gange skærmen har været tændt. Bliver ikke brugt dagligt, så heldigvis, måske..
Af Grandahl
Der var et par tilfælde med burn in på Sony OLED, synes at huske de begge blev kompenseret, den ene gik forholdsvis nem, den anden var der vist lidt mere tovtrækkeri omkring.. Kan dog ikke huske om det var inden for garantiperioden.
Af bphhm
Fin tråd som jeg ikke har set. Den viser jo at Burn in er ret udbredt.

Men jeg har talt en del for min syge moster overfor LG og mangler et værktøj til at dels forstå problemets omfang og kunne synliggøre det overfor de forbrugere der bruger ret mange penge på et OLED TV.

Som der også skrives i tråden ved man jo ikke om det kun er tidlige versioner som mit B6 eller om det er et teknologi specifik problem.

Når jeg ser de ansvarsfraskrivelser OLED leverandørerne inkluderer i brugermanualen vil jeg til enhver tid påstå det er et teknologi specifikt problem som kunne eksplodere om ørerne på LG hvis den brede offentlighed blev opmærksomme på det.

Specielt når nu PC'er og mobiler også leveres med OLED skærme.
Brugeravatar
Af bbplayer
bphhm skrev:Når jeg ser de ansvarsfraskrivelser OLED leverandørerne inkluderer i brugermanualen vil jeg til enhver tid påstå det er et teknologi specifikt problem som kunne eksplodere om ørerne på LG hvis den brede offentlighed blev opmærksomme på det.
Samsung har leveret SAMOLED skærme i flere år til mobiler, og der var der også lidt af disse burnin symptomer men det var ikke mange som jeg husker det fra mobil forums.

Der synes at være nok som får deres skærme dækket her på forum, til at jeg ikke er mere bekymret end at vi nu er begyndt at leve i en teknologisk fremtid, og vi er blevet værre til køb og smid væk. LG har måske testet OLED på verdens forbrugere og de har haft et billede som slog Kuro skærme af banen, og gav plasma bagben.

Synes ikke man behøver råbe ulven kommer uden at man ser på hvor meget LG altså dækker, især hvor den danske reklamationsret stadig dækker bredt herhjemme, og som de efterlever selvom butikker først synes noget andet når de ikke får dig sendt til producent support.

Det er jo værd at huske, at alle OLED paneler kommer stadig fra LG, når det er tv skærme. Så de er nok helt opmærksom på disse fejlrater, og som senest har fået Samsung til at få forhandlere til at reklamere med dette på samsung skærme, og garanti for de får en ny hvis det sker :) Har stået og hørt elgiganten sælge på den garanti og stor fed tekst på samsung skærme "no burnin".
Af bphhm
Det er jeg helt enig i. Et par eksempler:

- LG OLED77W9, Pris 120.000 kr. bruger en hel side på at fraskrive ansvar for retension/Burn in
- Sony KD-77AG9, Pris 65.000 kr. En halv sides advarsler mod retension/burn in
- Philips 65OLED973, Pris 40.000 kr. En god side der fraskriver ansvar for retension/burn in
- Panasonic 65GZ2000, Pris 37.000 kr. En halv side omkring Burn in og de skriver at Dette IKKE dækkes på garantien ......
- B&O Beovision Eclipse, Pris 75.000 kr. Et LG TV i fin indpakning, beskriver ikke i deres bruger manual på nettet noget om Burn in/retension (Hvad jeg kan finde) men henviser iøvrigt blot til hvad LG beskriver i manualen.

Jeg formoder at samme eller tilsvarende ansvarsfraskrivelser fremgår af de billigere modellers manualer også.

Der er her tale om et udpræget teknologi problem som leverandørerne føler sig nødsaget til at fraskrive sig ansvaret for og det kan da kun være et udtryk for at problemet er større end offentligheden kender til. Ellers kunne de jo blot dække de "få enkelt tilfælde" uden større problemer.
Af TSchneider
bphhm skrev:Det er jeg helt enig i. Et par eksempler:

- LG OLED77W9, Pris 120.000 kr. bruger en hel side på at fraskrive ansvar for retension/Burn in
- Sony KD-77AG9, Pris 65.000 kr. En halv sides advarsler mod retension/burn in
- Philips 65OLED973, Pris 40.000 kr. En god side der fraskriver ansvar for retension/burn in
- Panasonic 65GZ2000, Pris 37.000 kr. En halv side omkring Burn in og de skriver at Dette IKKE dækkes på garantien ......
- B&O Beovision Eclipse, Pris 75.000 kr. Et LG TV i fin indpakning, beskriver ikke i deres bruger manual på nettet noget om Burn in/retension (Hvad jeg kan finde) men henviser iøvrigt blot til hvad LG beskriver i manualen.

Jeg formoder at samme eller tilsvarende ansvarsfraskrivelser fremgår af de billigere modellers manualer også.

Der er her tale om et udpræget teknologi problem som leverandørerne føler sig nødsaget til at fraskrive sig ansvaret for og det kan da kun være et udtryk for at problemet er større end offentligheden kender til. Ellers kunne de jo blot dække de "få enkelt tilfælde" uden større problemer.
Jeg er helt enig i den vurdering. OLED teknologi er endnu ikke modent nok til den gennemsnitlige forbruger. Jeg havde tidligere et Pioneer KURO plasma TV og havde nøjagtigt det samme forbrugsmønster uden burn-in. Det er derfor bemærkelsesværdigt at et moderne OLED efter kun 2 år hvde markant burn-in - specielt når man aktivt advarede mod burn-in på plasma i sin tid.

Jeg følger nøje med i udviklingen og er ikke en novice på området (vil dog langt fra kalde mik ekspert), men spørges jeg til råds vil jeg ikke anbefale OLED til den gennemsnitlige forbruger.
Før I kører det helt op i en spids, så havde man samme beskrivelse i manualerne til plasma-TV'ene og dengang kørte debatten også. Dengang fravalgte folk ligeledes teknologien, hvis man ikke ville leve med risikoen og det samme kan man gøre med OLED. Det er dermed ikke noget nyt og radikalt anderledes producenterne har gang i nu.
Af George1
Nå ok men undertegnede der ikke har haft plasma, er mega glad for den gode og informative debat der heldigvis også er ankommet til dette gode site, ang. burn in.