Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af brfcjon
Jeg er som så mange andre på udkig efter en større skærm

Brug er alt fra kontorbrug, lidt spil (mest sportsspil) og billedbehandling. Jeg fravælger som udgangspunkt pg fotointeressen TN paneler.

Mit spg er:

er der nogen der har en holdning til hvorfor eller hvorfor ikke man skal købe Apples skærme fremfor eks. 2407wfp-hc fra Dell eller sågar en Eizo. Prisen er jo noget højere for Apple produkter, men kommer der noget ud af de ekstra kroner. Vil iøvrigt også gerne kunne se TV og tilslutte min xbox360.

vh
Kasper
Af eliteMario
Hvis du vil bruge skærmen til andet end computeren, så bør du vælge Dell eller Eizo, da Apple ikke har inputs som hdmi og component. Du kan altså ikke spille xbox, ps3 eller wii på en appleskærm.
Af brfcjon
Tak. Så langt, så godt. Men hvad med billedkvaliteten. Apple diskuteres jo ikke meget på denne side så der er ikke så meget at vuredere i forhold til...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Apples skærme bliver i nogle kredse betragtet som professionelle skærme og grafikerskærme, men jeg synes det er en forkert indgangsvinkel til deres skærme.
Det undrer mig dog ikke, at det er netop Apple der kan hive en sådan opfattelse ned over deres skærmprodukt, da de jo uden tvivl mestrer at profilere deres produkter efter egen lyst.

Om du får mere ud af at købe en Apple, bør nok primært diskuteres ud fra et designsynspunkt, for billedmæssigt synes jeg Eizo gør det langt bedre.

Jeg har i øvrigt en Apple skærm stående på skrivebordet overfor mig i dagligdagen og det er da en fin skærm. Personligt er jeg dog stadig større fan af S-PVA panelerne end S-IPS panelerne (som Apple bruger). Apples skærme har i min mening - fordi de benytter den type S-IPS'er de bruger - en forstyrrende coating (altså refleksoverfladen yderst).
Flot ser den da ud og jeg ville ikke have noget i mod at have en Apple stående på mit eget bord, men hvis jeg skulle købe ny skærm i dag, ville jeg vælge Eizo og Dell over Apple.
Af brfcjon
Ok, tak. Kvalificeret svar! Dell antager jeg er på baggrund af deres S-PVA paneler? Når jeg læser Yakkens review af Dell 2407-HC bliver man bare ikke så imponeret at man løber ud og købre en med det samme. Så jeg tænkte at Apples måske lige var en tand bedre end Dell og en tand dårligere end Eizo.

Designmæssigt - hands down Apple.

Tilslutning - Dell og Eizo

Pris - klart Dell

Billed - Eizo (men til tre gange Dells UK pris)

Det tegner til Dell vinder overordnet.

Nogen ide om hvornår 2408 kommer (til UK)?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja Dell blandt andet på baggrund af S-PVA panelet. Apples 20 tommer klarer det godt nok lidt bedre med nuancering i farvegengivelsen og farvegradienter er som sådan ganske flydende, men farvepræcisionen er ikke den allerbedste og den lider også lidt i gengivelsen af sort og nuanceringen i de mørkeste farver.

Dell 2408 er endnu ikke officiel, og de informationer vi har på forsiden i dag er primært hentet fra et produktdokument og en manual, som Dell tilsyneladende har fjernet igen efter de fandt ud af, at den altså ikke var usynlig for omverdenen :)
Dell i Tyskland siger, at den hvert fald ikke kommer i januar, så forvent nok en lancering i medio februar - eller deromkring.
Af brfcjon
Ja det pokkers internet og dermed informationsdeling. Det er jo slet ikke til at styre nu til dags=)

Tak for svar. Jeg skal til UK på en drenge tur sidst i marts så det kunne jeg være det var muligt at få en der...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er klar over at mit review af 2407WFP er lidt hårdt til tider, men det nytter heller ikke noget at male alting lyserødt når der nu er småting der kunne være bedre. Skærmen er dog ganske udmærket, især hvis man kigger på prisen og jeg ville også til enhver tid vælge 2407WFP fremfor Apples 23" model.

Der er så mange ting, der sammenlagt gør Apple til et fuldstændigt udelukket valg. Jeg nævner her et par af dem:
- Elendig garanti (1 år og ingen hotline)
- Fastmonteret DVI stik (går det i stykker så er det bare surt)
- Ikke eksisterende ergonomi
- Ingen justeringsfunktioner for PC brugere (der er ingen OSD)
Designet er dog dér hvor Apple vinder alle pengene igen. Jeg fatter ikke at der ikke er nogen der har gjort dem kunsten efter. SÅ dyr er en designer trods alt heller ikke ift. en hel udviklingsafdeling. Samsung har gjort et par forsøg med deres P-serie og LG er ved at komme efter det også, ligesom Dell efterhånden har indset at alu er et hit :)
Af telum
Jeg spurgte pcbuyit.co.uk om hvornår de venter den i handelen. Deres svar var i Marts (ikke mere præcist angivet).
Af Athanasius
Anbefaling på en Dell 2407-wfp HC. Uden tvivl. Jeg fik min ombyttet fordi min composit port ikke virkede, og har ingen problemer længere. (min ps2 virker dog ikke tilfredsstillende over komponent, 576i. progressive signaler er dog intet problem, eller ikke interlaced fra Xbox 360.)

Glimrende skærm, meget lysstærk og rigtig god kontrast. Ghosting er ikke noget problem overhovedet, det er langt mere udtalt på samsung 245t fx.
http://www.behardware.com/articles/686- ... fp-hc.html

Køb den eventuelt i England og få fire års garanti med hotline og pick-up. Jeg gav 4300,- med det hele!

Ps. Jeg kender et par professionelle der arbejder med grafisk design i England og de bruger begge 2x2407Wfp-HC hjemme. Du kan jo købe to Dell for hver Eizo næsten.
Selv arbejder jeg også med 3D til dagligt, og Dell 2407wfp-HC er virkeligt et godt værktøj. Jeg overvejer een til.

Mht til 2408:
http://www.behardware.com/news/lire/17-01-2008/#9357
Af brfcjon
WOW - den 08'er ser god ud. Alle de ting man på papiret kan kritisere 07'eren for at mangle. Lige til man ser prisen.

Gad vide om prisen virkelig gør "end of an era"?

(man skal selvfølgelig også lige tage i betragtning at prisen i frankrig ligger noget højere på 07'eren end den gør i UK så måske er det slet ikke helt så slemt endda.)

Og i forhold til Apple, design, kvalitet og brugervenlighed. Efter min mening er resultatet af alle de tre kriterier fornedadgående. Hvis man eks. ser på produkter som Itouch og Iphone så er der godt nok ikke meget at komme efter i forhold til brugervenlighed. Jeg købte dog alligevel en Itocuh for lireffekten. Og den er der.

Når det gælder en skærm i den prisklasse vil jeg nu nok holde mig til jeres råd om Dell.
Af Athanasius
Jeg er rimeligt sikker på 2408 vil falde til et ordentligt leje når DELL engang får produceret nok, men det kan godt tage et stykke tid. Indtil da er 2407 en hel del billigere!