Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#298968
En lille update:

Har kontaktet Sony Support, som selvfølgelig siger at problemet skyldes Apple TV og at jeg skal kontakte dem.

Synes det virker mærkeligt at Apple TV skulle 'fortælle' TV at skrue helt ned for lyset når der sendes DV signal til det - det burde jo næsten være omvendt.
Men det forklarer jo også at når sætter Apple TV til konstant at outputte 4K DV 60Hz så er menuer på Apple også meget mørk og uden kontrast.
Men det gør ihvertfald at det opreklamerede Dolby Vision er totalt ubrugelig (læs 'meget meget mørkt') fra Apple TV på et AF8 TV.

Jeg vil sætte stor pris på hvis nogen herinde med et Sony OLED (helst AF8) og Apple TV 4K gad lave samme lille test som jeg tildligere har omtalt her og vist med denne video..

https://www.youtube.com/watch?v=3aoT4D_t8oo

for at se om Sony Support har ret.
#298974
Nu ved jeg ikke hvad du mener nu skriver HDR. Hos mig når jeg sætter Apple TV til at outputte 4K HDR 50 Hz er menuerne ikke mørkere end når der outputtes SDR. Hos mig er det kun når der outputtes Dolby Vision. Måske er der forskel på Af8 og Af9 på det punkt ?
#298976
Burde du ikke opdatere tråden med nogle billeder af din DV profil indstillinger, så man
1. kan se billede
2. se indstillingerne for de forskellige punkter for DV profilen.

Indtil videre lyder det som du taler rundt om problemet og ikke ændrer andet end ATV som nok ikke løser meget udover du tror du ser noget som ikke er problemet.
Apple har ikke lavet menu i DV, så når du ændrer det, så er der ingen metadata som ændrer farver til at være lysere, og resultatet er ukendt, som du siger bare mørkt.
Der skal et DV billede til at køre i et DV signal, og altså løbende sende informationer om farver på de forskellige billeder du ser.
#298990
Ja, måske , men problemet med at tage billeder er at kamereraet selv ændrer på lystyrken så det er svært at sammenligne. Men tro mig, der meget forskel på om man ser den samme film i DV fra indbygget Netflix App. og fra Apple TV, som benytter den samme DV profil på TV.

Jeg synes at video'n jeg tidligere har linket meget godt viser at der er et problem med at indstillingen 'højeste belysning' ikke kan 'fastholdes' (og virker til at være sat til 'lav' eller 'fra') når der vises DV (film) fra ekstern enhed (HDMI) - dvs der er ingen forskel på fra, lav eller høj, som der tydelig er på de øvrige profiler inkl HDR10, når det kommer fra Apple TV . Plus at ændring af 'højeste belysning' også virker som det skal, når man benytter TV'ets egen Netflix app med DV indhold .

Og angående benyttet DV profil på TV så er det Sony's egen standard DV profil, der aktiveres - har også kontrolleret indstillinger mens DV inhold vises og her er der skruet op på max af lys / kontrast og 'højeste belysning'.
Har efterfølgende leget lidt med at skrue helt op fra Gamma og avanc kontrast, som hjælper lidt, men der bør jo ikke være så markant forskel på Netflix på TV og Apple TV når der vises DV indhold.

Jeg tester iøvrigt naturligvis med 'levende' billeder (film) ikke et stationær billede !

Men, jeg kan efterhånden forstå, at enten er der ikke så mange brugere i dette forum, som ser DV fra Apple TV på et Sony AF8 - eller også er det kun mig (og nogle andre, som jeg kan læse om på nettet) der har problemet ??

Løsning indtil videre er nok at se Netflix direkte fra TV og slå 'Match Dynamisk indhold' fra på Apple TV når jeg ser DV film fra Itunes....
#299207
Jeg har samme tv AF8 og apple 4k. Jeg oplever det samme med DV. Faktisk er det ubrugeligt - så mørkt / dimmed er billedet.
Så snart man slår Match Dynamic Content fra bliver oplevelsen en helt anden men desværre uden DV.

Jammerligt at Sony / Apple ikke kan få dette til at fungere.
#299212
OK, og tak for meldingen. Det er jo i det mindste rart at vide at der så nok ikke er noget galt (hardware mæssigt) med mit TV og Apple TV, men at der må være tale om noget software, der ikke spiller optimalt.

Må man spørge, hvilken software version du har på dit TV ? ( Nyeste er v6.6520 )
#299228
Jeg kører med V6.6510 - orker ikke opdatere til nyeste da ARC endelig virker som det skal :)

AF8 har, for mig, været en skuffelse - ikke pga billedkvalitet den er i top, men pga andre bugs bl.a ARC, døde pixels, og ikke mindst "tænd sluk" for tv'et i off tilstand. TV'et klikker lystigt flere gange i timen (lyder som et relæ) og hvis det er koblet på internettet er det hvert 5 min som er pænt belastende. Desværre kan jeg ikke slukke helt for det da OLED skal køre sin "refresh rens" efter brug.
#299234
Ok , så hjælper det ikke at opgradere softwaren, som Sony support mente måske ville løse problemet med DV.
Hmm.. har ikke selv oplevet problemer med kliklyde fra TV’et i stand-by, men jeg har nok også slået rigtig meget fra i indstillingerne.
Har slået HDMI kontrol fra (får aligevel ikke noget særlig ud af ARC) da gav en masse problemer med at styre TV og reciever fra min Harmony Remote.
Har heldigvis heller ikke nogen døde pixel eller tint. Men det er også kun 3 mdr gammelt.
Men det er noget langsom i kanalskift, hvilket man må vænne sig til.
#299300
Hej du.
Jeg har et Sony Af8 65"

Haft samme issue med dolby vision. Især med at det blev ret mørkt og underteksterne var meget lyse ( næsten blændende)!.

Jeg opdaterede til ny version af android igennem USB, og det ser ud til at have fikset det!

Om du opdatere igennem sub eller OTA tror jeg er ligegyldigt, da du sådan se får samme version? Kommer der en ny version eller fejlrettet på den version, formoder jeg den bliver opdateret på deres hjemmeside også.

Men med det sagt virker det altså fint for mig nu :)
#299317
Ok, var det også via HDMI at du have problemet med DV før du opdaterede?
Dvs du oplever ingen forskel på lysstyrken når du ser en DV film fra indbygget Netflix eller fra Netflix på Apple tv ?

Har dog på et forum læst at jeg ikke er alene med problemet, også med nyeste software.
Se fra post # 2178 på
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... st58264518

Desuden oplever de samme problem fra andre kilder end Apple tv, så måske et hardware problem på visse eksemplarer af AF8 ??
#299366
Hmm ... faldt lige over en sandsynlig forklaring på hvorfor DV virker anderledes og 'mørkere' fra HDMI kilder.

"Dolby Vision definitely too dull on Sony OLED"

https://www.reddit.com/r/appletv/commen ... h=3b53186d

Her står:

"What Picture Mode is your Sony using for the formats you're comparing? Sony's 2018 Dolby Vision implementation is a little funky…as others have mentioned, it uses Dolby Vision Low Latency for HDMI sources, which means that more of the Dolby Vision processing happens on the source device. It also limits Dolby Vision to one Picture Mode (I believe it's something along the lines of "Cinema Dark") and doesn't let you adjust anything.
HDR10, on the other hand, has multiple Picture Modes, some of which can (and will) be brighter (or less "dull") than the Dolby Vision mode. They're certainly punchier, but might not necessarily be more accurate.
So you have two options:
Let the Apple TV send the Sony Dolby Vision, and trust that the dynamic metadata and color calibration make for a more accurate (but potentially less punchy) picture. Or:
Set the Apple TV to output HDR10 instead. Apple TV will internally convert Dolby Vision source to HDR10…you'll preserve the high dynamic range and high-bit color, but you'll lose the benefit of dynamic metadata (which can change tone mapping from scene to scene, fully utilizing your panel's range).
With a regular Dolby Vision implementation (like LG's), I would recommend #1 without reservation…but the way Dolby Vision Low Latency works, there's an asterisk: Dolby Vision's greatest advantage is that it can dynamically map content to the capabilities of a given panel, and that's limited when some of the processing has to happen on the source device (if the TV is doing the processing itself, it has inside knowledge about its own capabilities that HDMI devices aren't privy to). This is why Dolby Vision looks different on the A8F's internal apps, and why the Apple TV can't do anything to fix it. Ironically, this is also the limitation of Apple TV's Dolby Vision-to-HDR10 conversion…it just doesn't have access to the same information that the TV has, and needs to make assumptions.
TL;DR: The Sony A8F's support for Dolby Vision from HDMI devices is limited, and rendered to a single Picture Mode. If that mode fits your environment, Dolby Vision is still better overall. If you need to overcome a bright room or similar, you'll have to run in HDR10 and adjust the TV as necessary…but you'll lose what remains of Dolby Vision dynamic metadata.
"
#299400
PelleJespersen skrev:Jeg kører med V6.6510 - orker ikke opdatere til nyeste da ARC endelig virker som det skal :)

AF8 har, for mig, været en skuffelse - ikke pga billedkvalitet den er i top, men pga andre bugs bl.a ARC, døde pixels, og ikke mindst "tænd sluk" for tv'et i off tilstand. TV'et klikker lystigt flere gange i timen (lyder som et relæ) og hvis det er koblet på internettet er det hvert 5 min som er pænt belastende. Desværre kan jeg ikke slukke helt for det da OLED skal køre sin "refresh rens" efter brug.
Har også 55AF8, og oplever ingen af de problemer du anfører. Jeg bruger dog ingen eksterne enheder
DV er fremragende, oplever ingen utidige genstarter, og ingen døde pixels.
Mht dine bemærkninger om ikke at slukke tv'et:
Sonys måde at gøre det på er at måle tændte timer, så der kommer blot en besked på dit tv når refresh skal køres.