Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fifafrazer
Det var da godt nok noget af et prisdrop :D
Bare lidt ærgerligt at den er Widescreen, men til den pris kunne jeg godt finde på at købe den alligevel. Man finder vist ikke bedre skærm til den pris :D

Edit:
Men damn den har meget input-lag ifølge den test her:
http://www.digitalversus.com/duels.php? ... 2104&ph=12
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
NEC 20WGX2 Pro er eller en af de skærme der er mest anbefalede til spil hvis man vil have et S-IPS panel også. Jeg kan ikke andet end tilslutte mig anbefalingen. Til 1600 kr. finder du intet - absolut intet - der er bedre.

Og nej, 30 ms i gennemsnit er ikke specielt meget. Jeg tvivler på at du vil lægge mærke til det. Før du bliver hysterisk omkring alt det her hurlumhej med inputlag, så synes jeg du bør prøve det af i virkeligheden. Hvorfor græde over det allerede nu før du overhovedet ved om det er et problem for dig?
Af redbull
man skulle næsten tro nec er på vej med en afløser for 20WGX2Pro siden der er så stort prisfald eller har i et bud på hvorfor den pluslig falder 2000 kr fra den ene dag til den anden
Af muttleydk
Det er godt nok billigt.. ;;)

Nu må jeg tænke en ekstra gang :P

Noget der undrer mig, er at Pro udgaven, som skulle være nyeste af dem, har højeste input lag, og er mange steder angivet til at bruge et S-IPS, hvor non_pro udgaven mange steder er angivet til at bruge AS-IPS der skulle være bedre end S-IPS..

Noget der går mig ret meget på, er det at jeg har en 23" skærm med 1920x1200 S-IPS panel, og det panel syntes jeg ser grynet ud, f.eks. en hvid farve på hele skærmen er ikke ens hvid ved alle pixels (kun næsten).. Det er det samme på f.eks. apple cinema skærme.. Så S-IPS er åbenbart grynet ?

Jeg mener ikke uskarpt.. alle de TN paneler jeg har set, er ikke grynet på samme måde..
Af fifafrazer
Med de informationer jeg har nu regner jeg da også med at vælge NEC'en. Også fordi jeg synes det vil være dumt at smide mange penge efter en skærm, når jeg nu ikke har den store erfaring med LCD-skærme. Jeg har da også fundet tests, der viser en typisk responstid på 10-20 ms, og det er jo slet ikke slemt.
Det mest negative må være, at det lader til at mange af skærmene kommer med fejl, og der er stor forskel på de enkelte skærme (forsk. paneler). Kan jo også være at skærmen er blevet udstyret med noget billigere indmad, og er således blevet 'revideret', uden man ved noget om det. Nu er vi selvfølgelig ude i nogle konspirationsteorier, som er rent gætværk :P Forskellen på pro og nonpro, er ifølge nogen et andet panel, mens andre mener, det udelukkende er muligheden for at tilslutte en eller anden højtalerbar op skærmen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, der er ikke forskel på panelerne i Pro og non-Pro versionen. Det er kun højttalertilslutningen der er forskellig. Vi har testet non-Pro versionen her på siden.

Midtdata har skærmen til 1574 kr. men det er bare ikke den pris der opgives på EDBpriser. Hvis du klikker dig videre, så får du tilbudt en bedre pris på hjemmesiden. Det er en udmærket forhandler.

Ikke flere undvigemanøvrer. Hvis du ikke slår til på dette tilbud, så trækker jeg mig ud af debatten ;) Du får ikke et bedre tilbud nu eller i næste måned.

NEC har desuden en ganske fortrinlig service, så du behøver ikke være bekymret for eventuelle fremtidige reklamationssager. Du kan snakke direkte med deres serviceværksted som jeg kun har gode erfaringer med.
Af fifafrazer
Okay, super!
Men jeg vil lige tilføje at den til 1574 kr. er en demovare. :p
Af muttleydk
yakken skrev:Nej, der er ikke forskel på panelerne i Pro og non-Pro versionen.
Det viser nu ellers selv jeres panelsøgning.. Dog skriver i heldigvis at begge er AS-IPS paneler..

Men okok, jeg bestiller denne skærm, men som sagt, så er prisen altså mig lige meget.. 1500,- eller 3000,- er mig det samme når det gælder noget jeg skal bruge så meget tid ved.. jeg sidder foran computeren 8+ timer om dagen, så prisen er ret lige meget..

Der er også det at jeg er bange for den glossy overflade, jeg kunne ikke så godt li' det da jeg testede HP's w2207.. men ved ikke hvilket af de paneler der er værst, og om det er noget man vender sig til med tiden..

0.25x dpi er også i underkandten af hvad jeg bedst kan li' syntes fakttisk en 19" med 1280x1024 2.9x di passer ret godt til mig.. PT har jeg en skærm med 20,8" synligt billed, og bruger en opløsning på 1280x960..

Men nu når den er så billig, så kan jeg jo nok prøve skærmen..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, glossyoverfladen havde jeg helt glemt. Det er i høj grad en smagssag, som måske i sidste ende bliver den afgørende faktor?

Begge skærme har AS-IPS paneler, ja. Jeg troede blot at du ville begynde en diskussion ala den der har huseret omkring Samsung 226BW mht. panelversioner, og i du vil ikke se sådanne forskelle på de to versioner.
Af fifafrazer
Hvorfor var det Eizo S1931SA/SE blev kasseret i vores debat? :)
Kan også se der er kommet en Eizo S1932
Af muttleydk
yakken, jeg ønsker ikke at starte noget som helst der i sidste ende ikke er hold i.. Jeg ønsker blot en ok skærm som jeg kan holde ud indtil den perfekte skærm kommer.. (perfekt - i forhold til min smag)

Og eneste grund til at jeg overhovedet begyndte at snakke om 20WGX2 vs 20WGX2pro, var det at jeg troede der var en rimelig forskel på de 2.. Jeg læste engang for noget tid siden en tråd der hed "20WGX2 vs 20WGX2pro" - kan sjovt nok ikke finde den på google nu - men i denne tråd skrev de en hel masse, men hvis det i virkeligheden er så lidt at det ikke er værd at snakke om, så sorry :) Jeg husker bare at jeg dengang havde en fornæmmelse af at de bestemt ikke var ens..

Det vil så sige at jeg sagtens kan læse reviews af 20WGX2, og regne med at få nær det samme med 20WGX2pro. ok fint..
--------------------

Ang. den Eizo skærm, den er bestemt ikke droppet, men hele meningen med denne tråd, er at jeg ønsker meninger fra folk der faktisk har prøvet det de anbefaler.. Har en eller anden prøvet den Eizo model, skriv endelig .. :)

Idéen med denne tråd er meget at undgå at jeg kommer til at bestille alt for mange skærme, og sende dem retur..

---

Men jeg lover at jeg bestiller enten Nec'en eller Samsung'en i morgen, skal lige sove på hvilken jeg bestiller..

Når jeg så har prøvet den, skal jeg nok fortælle om jeg beholder den, hvis ikke, hvad der var grunden til at jeg ikke kunne leve med den..

Som sidste løsning, kan jeg betale for at få lavet min CRT monitor, som jeg sådanset er glad nok for, hvis det ikke var pga. den støj den er begyndt at lave :(

/muttleydk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du behøver ikke love noget som helst :)
Det er dine penge.

Både 971P+ og 20WGX2 Pro er udmærkede skærme, hvor du dog pt. får mere for dine penge med NEC's model. Det er sandt at der er visse forbehold, men du havde ikke gjort det helt klart at du ikke ville have en lille dotpitch, ej heller at den glossy overflade var et problem for dig da du havde W2207 hjemme. Det er svært at komme med andre forslag, hvis ikke skriver andet end at du vil have "en værdig afløser" - gerne på 19" ;)
Der er fordele og ulemper ved både 971P og 20WGX2, så du kan på forhånd opstille for og imod for dem begge.

Nej, jeg tror ikke du kan få repareret din CRT skærm for menneskepenge. Det er muligt at du i stedet kan finde en brugt model til små penge, men om det er muligt at finde en magen til er nok lidt tvivlsomt.

Samsung 971P:
+ Høj kontrast
+ 5:4 forhold
+ Dotpitch (?)
+ Farvereproduktion
+ OK responstid

- Kontrastdrop lige foran skærmen
- Størrelse (?)
- Responstid ikke "on par" med det hurtigste 19"

NEC 20WGX2 Pro:
+ Betragtningsvinkler
+ Farvegengivelse
+ Responstid

- Kontrastforhold typisk for S-IPS
- Glossy overflade
- Widescreen (?)
- Ergonomi
Af muttleydk
Har lige bestilt en NEC20WGX2Pro, har den nok om 2 dage, så melder jeg tilbage, men er bare bange for at dens DPI er lige lille nok til mig.. Men til den pris (~1650,-) kunne jeg ikke lade være med at prøve lykken :)

Kan jeg absolut ikke leve med dens DPI, prøver jeg den Samsung 971p som du anbefaler mig yakken..

/muttleydk