Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Svuppe
Hej med jer.

Jeg har gået et stykke tid og tænkt på at udskifte min nuværende 19" skærm. Jeg er (desværre) lidt en krakiler hvad billedkvalitet angår, og jeg hælder som regel kraftigt mod Eizo. Jeg har tænkt længe over en Eizo S2411 eller S2431, men de koster også en god bid penge.

Så opdagede jeg lige i dag, at Eizo har en 22" med S-PVA panel. Det anede jeg faktisk ikke at de havde. Så er der nogen, der har nogen som helst erfaringer med S2231WSE ? Jeg finder ikke ret meget brugbart, når jeg søger efter den på nettet. Er det en helt ny model?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det må være en helt ny model. Jeg har ikke set S-PVA paneler med den opløsning i 22" før.
Af Svuppe
Det er nu lykkedes mig at finde en enkelt test af skærmen, og jeg må sige at jeg er så godt som solgt. Dog vil jeg lige høre om en enkelt ting:
Skærmen siges at have udvidet farveområde (92% Adobe RGB). Det er sikkert meget godt når jeg skal redigere i mine fotos, men er det noget, der kan være en bagdel ellers? Jeg tænker på at den har et større farvespektrum, men stadig kun 16.7 millioner farver totalt. Bliver der så ikke "længere" mellem hver farvenuance, ikke mindst når jeg ikke skal lave lidt hobby-grafisk arbejde? Eller vil jeg alligevel ikke kunne se forskellen i dagligdagen?

Ellers ser det ud til at være en rigtig god skærm. Ikke mindst kontrasten på 1500:1 uden det der dynamiske snyd. Jeg er meget fristet til at klikke på "køb"-knappen.
Af yak
Også jeg har gennem længere tid være på udkig efter en skærm og er ligeledes standset ved Eizo S2231.
Har også fundet en meget udførlig anmeldelse/test på www.prad.de. som tildeler skærmen betegnelsen: sehr gut.
Det er måske samme sted, du har fundet testen, men ellers er der mange flere at se, derunder også en test af Eizo S2431, som også har været i mine overvejelser.
Til spørgsmålet om farverummet tror jeg at angivelsen kun skal opfattes i positv retning.
Min interesse i skærmen er også, at jeg skal bruge den rigtig meget til billedbehandling - og slet ikke til spil.
Jeg har ikke endnu kunnet finde S2231 til salg i DK og vil da gerne høre om den er kommet på markedet et eller andet sted her i landet.
Har haft en forespørgsel til Eizo om dette og har fået det svar, at den vil komme her i landet i første kvartal 2008

yak
Af Svuppe
Ja, det var testen hos Prad, jeg havde set.
Det er synd at den ikke er at få i Danmark endnu. Jeg var meget tæt på at købe den direkte på Eizo.dk's hjemmeside, men opdagede at den alligevel kommer fra udlandet. Det bliver næppe billigt hvis den skal returneres ved fortrudt køb.
Desuden sammenlignede jeg deres priser på andre skærme (efter jeg opdagede at de pr. default angiver dem uden moms) med hvad man kan få de samme til her i landet. Og de er ikke billige. Selv om 4400,- kr for S2231 ikke lyder så slemt, så bliver den højst tænkeligt noget billigere når den kommer her til landet.

Jeg gider dog ikke vente, så nu er jeg endt op med at bestille en S2431 hos en god, dansk internetbutik i stedet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg tror snart S2231 bliver tilgængelig herhjemme.
Jeg kan se, at I er kommet ret langt i jeres købsprocess, men til dem det kunne have interesse for, så kan jeg nævne, at jeg gerne skulle modtage skæmen fra Eizo allerede i næste uge.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Svuppe skrev:Det er nu lykkedes mig at finde en enkelt test af skærmen, og jeg må sige at jeg er så godt som solgt. Dog vil jeg lige høre om en enkelt ting:
Skærmen siges at have udvidet farveområde (92% Adobe RGB). Det er sikkert meget godt når jeg skal redigere i mine fotos, men er det noget, der kan være en bagdel ellers? Jeg tænker på at den har et større farvespektrum, men stadig kun 16.7 millioner farver totalt. Bliver der så ikke "længere" mellem hver farvenuance, ikke mindst når jeg ikke skal lave lidt hobby-grafisk arbejde? Eller vil jeg alligevel ikke kunne se forskellen i dagligdagen?
Det er alt sammen forklaret i vores artikel her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af Svuppe
Glimrende artikel. Og den bekræftede også mine anelser om at et udvidet farveområde ikke nødvendigvis er ubetinget godt. Der bliver altså længere mellem hver nuance med denne skærm. Spørgsmålet er bare om det har nogen betydning i praksis.

Nu er det i og for sig lige meget for mit vedkommende (idet jeg nu har bestilt en S2431), men jeg er da lidt nysgerrig alligevel: Vil denne nye Eizo (S2231) altid køre i det udvidede farverum, eller vil den reducere sig selv når man på skærmen vælger at køre sRGB profilen, således at der ikke er så langt mellem farverne mere når det ikke er nødvendigt?
Ikke at jeg tror i kan svare på det her og nu, men er det noget der er teknisk muligt at teste, når i engang får skærmen forbi jer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, jeg tror ikke det er sandsynligt at der er en knap der kan ændre farverummet. Baggrundsbelysningen vil altid have samme farvespektrum, så det er kalibreringen af skærmen der skal ændres for at få farverummet til at passe til eksempelvis sRGB.

På min Dell 2407WFP-HC kunne det godt lade sig gøre at få skærmen kalibreret til sRGB, men det kan ikke gøres automatisk - det er en langsommelig kalibreringsmetode der skal til. Det er dog en mulighed at man blot skifter farveprofil i windows og herved kan få skærmen til at vise noget ala sRGB.

Personligt finder jeg det ikke generende at 2407WFP har udvidet farverum - men det kan dog ses ift. den 2007FP jeg har stående ved siden af, at farvene er forskellige på trods af en ens kalibrering.
Af yak
Jeg vil se frem til en anmeldelse af S2231, hvilket jo skulle være inden for muligheden, når den allerede forventes "i huset" i næste uge.
Ingen tvivl om, at mange meget gerne ser en dansksproget anmeldelse.
Har heller ikke mere travlt med indkøb, end at jeg godt kan lave min billedbehandling ved min gamle crt-skærm, som for så vidt er ganske udmærket til dette, hvad der just ikke kan siges om den fladskærm med TN panel, som jeg allerde har.
Jeg synes det er meget interessant, at der nu begynder at komme 22 t skærme med de bedre paneler. Det er jeg sikker på, at rigtig mange vil være ganske interesserede i, og Eizo er så måske blevet den første.
Det kunne også være meget interessant at få S2231 testet op mod S2431.
Begge er testet på prad.de, og begge rangeres til "sehr gul".
Så vidt jeg forstår den tyske anm. er S2431 at henregne som et udmærket kompromis til all-round brug, men ikke just som grafikerskærm.
Derfor kan den jo godt være udmærket til billedbehandling for den avancerede fotoamatør.
Det eneste virkelige kritikpunkt mod S2231 er åbenbart, at man mener, at den leveres med en forudinstilling, som ikke er optimal, men at dette til gengæld er let at rette til det glimrende.
Men et er jo, hvad man ved prad.de mener "er let", noget andet er jo hvad en alm. forbuger synes er let.
Diskussionen om farverum kan jeg ikke deltage i, da jeg ikke har synderlig forstand på det.
En gang imellem kommer jeg dog stærkt i tvivl om ikke det en problemstilling på så højt niveau, at det ikke har noget egentlig betydning i praksis fra langt de fleste almindelige mennesker.
Især når diskussionen kører omkring det man kalder kvallitetsskærme. Hvad mener eksperterne ?
Af lennon
Er også så småt v at tage tilløb til en ny skærm. Og S2231 ser ud til at opfylde de fleste kriterier - uden helt, at smadre budgettet .Kan fås i Tyskl for knap 4100 plus levering.Meeenn, jeg venter nok liiige til jeg forhåbentlig hører nogle tilbagemeldinger herinde fra.

Kan forstå at billedredigering også vægter tungt for i andre. Hvilke skærme ( i prisklassen 4-5 k ) har i ellers overvejet ?
Af NC
Der er den nye Lenovo 220x har ca. samme specs som eizo's men har 1920x1200.
Ellers den nye Dell 2408 ser meget god ud.
Viewsonic (ja, jeg ved de ikke plejer at være ret gode) skulle komme ud med en skærm som bruger LED til næste mdr. VLED221wm
Af moebius_zar
Vil også mene at Lenovo L220x er et mere interessant valg til foto opgaver, ikke mindst grundet det høje dpi tal (jf. 1920*1200 på 22"). Så ser det hele bare mere "skarpt" ud.

Mvh Morten