Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af muttleydk
Hejdavs alle..

Hej må indrømme jeg er pænt træt af min situation, og ønsker noget hjælp:

Jeg har en 22" crt IBM c220p som er begyndt at sende støj til mit lydkort, derfor vil jeg gerne ha' en ny skærm..

Crt skærme er ikke til at finde mere i en god kvalitet, og alle LCD skærme der findes, er noget hø, for at sige det pænt..

Om så man betaler 10.000.000,- kan man ikke få en LCD skærm der kan det hele.. du må fravælge ting.. Panel-Hastighed, Elektronik-Hastighed(Input-Lag), Synsvinkel, Antal Farver, Enshed i Billedet.. mm..

Man må undvære tit 2 eller flere af disse ellers vigtige ting, og det pisser mig af for at sige det pænt.. Men sådan er livet jo når flertallet i sin tid bestemte at bordplads er mere vigtig end alt andet.. !:(

Jeg søger derfor en vente-skærm.. en skærm der skal bruges indtil der kommer noget bedre..:

Jeg ønsker hastighed på panelet og elektronikken og enshed i billedet over antal farver og synsvinkel.. Jeg ønsker en 19" 1280x1024 skærm..

Købte en HP W2207 for nogle måneder siden, enshedden i billedet var for mig OK på denne skærm, men den glossy overfladebehandling var ikke mig, måske på en 19" er dette lige meget for mig, men på en 22" dur det ikke for mig.. Og værst af alt, der var for meget Input-lag.. 5 ms My ass.. !:(

Til min musik-computer købte jeg en 23" Philips skærm med S-IPS 12ms panel (Philips 230wp7ns til 3500,-), og den var noget nær samme hastighed som HP'en, altså Elektronikken, ikke panelet.. På denne skærm fandt jeg ud af at ensheden i billedet slet slet ikke er i orden til mig og min Main skærm, så den 19" jeg søger, skal ha' bedre enshed, og med enshed mener jeg ikke baggrundsbelysning eller sådan, jeg mener at 100 ensfarvet pixels ved siden af hinanden skal ligne hinanden, og ikke så grynet ud, som jeg kan se mange S-IPS paneler gør.. (min philips, og Apple Cinema 20" set i fona har begget dette gryndet panel)

Så kort søger jeg altså en meget hurtig 19" skærm med en opløsning på 1280x1024.. Prisen er lige meget.. Mon BenQ's nye x900 kunne bruges ?

Og nej, 2ms er ikke 2ms når vi snakker skærme.. en skærm opgivet til 5ms kan være langt hurtigere end en skærm opgivet til 2ms. Så jeg ønsker råd fra folk der har prøvet lidt forskelligt, ikke råd fra en der søger på edbpriser efter spec's O-O

Hilsen den umulige..

/muttleydk

PS. med enshed mener jeg nok at den skal være OK til windows brug, i spil kan man ikke så nemt se det jeg snakker om man kan se på S-IPS paneler, men i Windows med ens farvet baggrund er det super nemt.. :(

PPS. Er Nec MultiSync® 90GX²Pro noget værd ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis jeg var dig ville jeg give Samsung 971P et nærmere eftersyn. S-PVA panel, gode betragtningsvinkler, homogen lysfordeling, et vanvittigt kontrastforhold og en nogenlunde responstid.

Du finder vores anmeldelse af den her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&

Sandt, du må ofre noget for at få et godt panel og det så i dette tilfælde, at skærmen ikke er ligeså hurtig som en 2 ms TN baseret skærm.

Jeg har selv haft en 193P+, som jeg har været meget glad for og denne 971P er endnu bedre på alle punkter (på nær at den ikke har pivot).
Af muttleydk
yakken skrev:Hvis jeg var dig ville jeg give Samsung 971P et nærmere eftersyn.
Ok, jeg vil læse lidt om den og folks meninger og nok bestille en nuher i morgen..

Jeg havde egentligt set på den engang. men husker ikke lige hvorfor den røg af listen..

Sådan uden at ha' læst meget(har ikke tid nu) kan jeg se der er et review her også: URL=http://www.xbitlabs.com/articles/other/ ... -7_23.html]Review[/URL] Hvor man kan se at der er 2 udgaver(old/new modification) hvordan man så kan vide hvad man får har jeg ikke lige fundet ud af..

Der var faktisk en der spurgte mig om en HP LP1965 var noget, ved ikke om du kender noget til den ? Det er jo godt nok en skærm lavet til kontor brug, men ved ikke, den skulle være ok hurtig, men hmm.. syntes det er svært LOL

HP LP1965 <-- Jeg er ikke sikker på at jeg fatter de diagrammer i slutningen af de 2 Review's Samsung + HP men måske du kan sige mig hvad der ser bedst ud, det ser meget ud til at HP'en er hurtigest, men måske jeg fatter hat af de diagrammer..

Uanset, så må jeg sige den samsung ser nice ud.. så jeg prøver den nok, hvis jeg ikke kan finden den til demo i en butik..

--
Yakken, ville gerne ha' din mening, Samsung 971P vs HP LP1965.. (B Dumt at bestille begge hvis du kan sige en vinder med sikkerhed.. Igen, prisen er lige meget, den skal du ikke dømme efter.. (Skærmen skal KUN bruges til World of Warcraft + Firefox + en DVD få gange)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har jo en liste over skærme som vi anbefaler og både HP skærmen og Samsungs skærm er på den liste:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Vi anbefaler HP's model til kontorbrug og Samsungs til lidt mere alsidigt brug, inklusive spil.

Det de to sidste grafer viser er responstiden for forskellige gråtoner og det overshoot som overdrivekredsløbet i skærmen laver når krystallerne drejes. Begge grafer ser faktisk OK ud ift. at det er et VA panel, men læg mærke til at kontrasten ikke er super høj. Du får en reelt kontrastforhold der er næsten 5 gange højere med 971P.

Mht. den nye og den gamle model, så hedder de ikke begge to 971P, men det vidste Xbit labs bare ikke da de havde skærmen til test. Den nye hedder 971P+ og kendetegnes ved at den har dynamisk konstrast også - dvs. den kan skrue op og ned for baggrundsbelysningen, hvilket er ret ubrugeligt i min mening. Skærmen har i forvejen et usandsynligt højt kontrastforhold, så hvorfor rode med det i første omgang?

Som du kan se i testen så er der ikke den store forskel på 971P og 971P+. Hvis du ikke kan finde 971P+ i prisdatabaserne, så kan du også kende forskel ved at 971P+ har et kontrastforhold på 3000:1 hvor 971P har 1500:1.

Jeg er ikke i tvivl om at jeg hellere ville have 971P stående end HPs. Ikke mindst fordi Samsungs P-serie har 0-pixel-fault garanti hvor skærmen hentes på din adresse hvis den har pixelfejl.
Af muttleydk
Yakken skrev:Jeg er ikke i tvivl om at jeg hellere ville have 971P stående end HPs. Ikke mindst fordi Samsungs P-serie har 0-pixel-fault garanti hvor skærmen hentes på din adresse hvis den har pixelfejl.

Jeg bestiller en samsung i morgen.. Mange tak yakken, har brugt alt for meget tid på at lede, skulle ha' spurgt dig med det samme.. ;)

Takker og Bukker, skal nok melde tilbage med min mening hvis jeg husker det, men mon ikke :D

PS.
------
Jeg er ked af at jeg ikke er typen der bare kigger i en guide og vælger.. havde faktisk set jeres guide her på siden, men tænkte som jeg tror mange gør, den er ikke up_to_date idet der i starten står: "Af Torben Rasmussen - 26 Jan 2007" så tænker man, det er sgu' et par dage siden den er lavet..

Nu ved jeg godt at du tit har anbefalet folk at kigge på købsanbefalingssiden, og at du har nævnt flere gange at i løbende updatere den, men hmm, well, jeg er ikke så god til den slags.. det at du har skrevet til mig her og nu, er så meget bedre for mig, selvom det er samme information..

Måske en idé at flytte navn/dato til bunden af siden, eller måske tilføje: "updateret d. xx/xx-xx" vi lever jo i en tid hvor der kommer nye ting hele tiden, og så er selv Uger gamle indlæg ikke noget vi tør stole på :)

**** jeg snakker for meget, sorry men tak igen.

/muttleydk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg citerer her den første linie i vores artikel:
Denne artikel opdateres løbende så den altid repræsenterer vores nuværende anbefalinger
8)

Jeg har tilføjet sidste revisions tidspunkt.

Vi er godt klar over at vores liste ikke får alle til at beslutte sig alene på den baggrund. Der er noget betryggende over at have fået personlig hjælp. Listen er nok mere behjælpelig som et startguide til at pejle folk ind på en skærm og så stille spørgsmål herudfra.
Senest rettet af Torben Rasmussen 15 jan 2008, 17:42, rettet i alt 1 gang.
Af fifafrazer
Jeg glæder mig til at høre om du oplever input-lag på den. Jeg sidder selv med en 17" CRT skærm, og har kigget på tft-skærme i omkring et år, men synes godt nok man skal slippe mange knapper, hvis man vil have noget, der bare er i nærheden af CRT skærmenes niveau. Grunden til jeg gerne vil skifte er pga. det lavere strømforbrug, bedre skarphed, og den mere behagelige udstråling. Ens øjne kan godt blive lidt ristede efter lang tid foran crt-strålekanonen ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du (muttleydk) har mod på det, så har vi også et værktøj der kan hjælpe dig til at vise inputlag. Du finder det på forsiden i menuen til venstre under "testprogrammer". Det kræver dog at du har både din CRT og din LCD-skærm kørende i clone mode og at du har et kamera der kan fange billedet hurtigt nok (en mobiltelefon er ikke nok ;) ).
Af muttleydk
Hejsa, jeg røg ind i nogle dumme dage med hovedpine og en masse jeg tror i gider høre..

Så jeg har ikke bestilt den endnu, men gør det måske om lidt.. De har en sort model på lager hos PRC-data, godt nok 300,- mere end hvad den kan fåes til, men så er den ikke på lager...

Jeg har et kamera, et Canon S3 IS så skal nok se om jeg kan huske at få det gjort :P

Men jeg kan ikke lige love hvornår jeg får købt skærmen, men har den nok engang i næste uge

Ps. Jeg er bare lidt i tvivl om hvordan jeg kan se om det er en ny eller gammel model på den sorte's Varenummer.. ved en af de hvide modeller, er gammel = LS19MBPXHV og ny = LS19MBXXHV.. men alle sorte modeller hedder LS19MBXXFV

( Er lidt bange for at man ikke 100% kan regne med at det er en ny model, bare fordi der står dynamisk kontrast 4000:1, den info kan være ligeså meget forkert som når nogle skriver 16.7m colors ved TN paneler !:( )

__EDIT__

Måske den der Eizo S1931SE var en mulighed også.. Og jeg er stadig noget i tvivl om hvad jeg vil.. for jeg spiller en hel del WoW, og selvom det ikke er noget vildt FPS spil, så vil jeg nu gerne ha' at der sker noget på skærmen, når jeg flytter musen :P

Måske en BenQ X900 var det bedste alligevel, når den altså kommer i butikkerne.. Jeg regner i hvert fald med at det bliver et TN panel hvis ikke denne samsung eller Eizo er noget.. Så må jeg undvære billedkvalitet, heller det end input-lag.. Tror efterhånden det er sådan jeg ser på det O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis den har dynamisk kontrast så er det den nye version. Den hedder som sagt 971P+, men du kan jo smide linket til den, så kan vi se om det er den rigtige. Hvis de ikke sender den rigtige, så har du jo fået en forkert vare, som de så må tage igen.
Af fifafrazer
Hey, det virker nok rimelig dumt som jeg spammer med alle mulige mærkelige forslag, men jeg faldt lige over denne her:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=377476

Så vidt jeg har forstået har den P-MVA panel og de anmeldelser jeg kan finde roser skærmen, men det er godt nok nogle meget tynde anmeldelser. De lyder mere som salgstalen fra Phillips. Kender I noget til den?

Edit: Lykkedes mig at finde en tysk tekst, der var lidt mere objektiv.. Ifølge dem er det et IPS panel. Den skulle have ret gode farver, men er en anelse for langsom til film og spil med en latency på 12 ms g2g og 23 ms hvid-sort-hvid.
Af muttleydk
fifafrazer skrev:Hey, det virker nok rimelig dumt som jeg spammer med alle mulige mærkelige forslag
Overhovedet ikke !! :)

Ang. den skærm, så har jeg faktisk haft læst om den også..

Problemet med den, er at der er mindst 3 versioner, en med P-MVA, en med S-IPS og en med TN panel..

Dem du finder til ~1700,- er med 5ms. TN panel
---------------------------

Jeg har efterhånden læst dette så mange gange jeg er ved at brække mig over at det er tilladt... De skriver ét modelnummer, og det ene modelnummer er 2-5 forskellige produkter.. Mange har dog som her med philips noget ekstra i deres modelnummer, men ikke mange butikker bruger det..

Philips her bruger /00 /01 /10

Philips 190P7ES/00 = P-MVA
Philips 190P7ES/01 = S-IPS
Philips 190P7ES/10 = TN

Samsung er meget kendt for at deres produkter ikke er ens..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er desværre ikke altid lige let at finde ud af hvad der er hvad.

Med Samsung har du dog af og til en fordel idet deres "profesionnelle" skærmserier har PVA paneler, som kun udvikles af Samsung selv.