Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

By [email protected]
Min Pana plasma er desværre død og må erstattes. Men hvad køber man i dag når man streamer tv/tjenester, caster til APTV gen 1 eller en CC og kun sjældent bruges til fx PS. Jeg er ikke typen der vil give kassen for et tv, men kan man få noget der er fint til en som mig, der ikke interesserer sig alverden meget for detaljerne, til omkring 3-4500,- og 55-65"?
Så denne i dagens tilbuds mail fra elmutanten, er det noget hø:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... v-55uk6400
Brugeravatar
By Torben Rasmussen
Hvorfor tage sådan på vej?
By jng
Torben Rasmussen skrev:Hvorfor tage sådan på vej?
Jeg synes ikke, jeg tager på vej. Men jeg har i al beskedenhed gjort mig den ulejlighed at læse indlægget viewtopic.php?f=7&t=7
By Grandahl
Den er der flere der har været glade for, og også en skarp pris på den. Jeg så den godt men den var under de tommer du ønskede i første omgang..
jeg er ikke selv så glad for IPS paneler da det går lidt ud over billedkvaliteten, til gengæld kan det være hensigtsmæssig hvis i ofte er flere der samles omkring tv, da Ips paneler har bredere betragtningsvinkler..
Brugeravatar
By Torben Rasmussen
jng skrev:Jeg synes ikke, jeg tager på vej. Men jeg har i al beskedenhed gjort mig den ulejlighed at læse indlægget viewtopic.php?f=7&t=7
Og det var netop 1. paragraf jeg havde i tankerne med din formulering...
By [email protected]
Grandahl skrev:Den er der flere der har været glade for, og også en skarp pris på den. Jeg så den godt men den var under de tommer du ønskede i første omgang..
jeg er ikke selv så glad for IPS paneler da det går lidt ud over billedkvaliteten, til gengæld kan det være hensigtsmæssig hvis i ofte er flere der samles omkring tv, da Ips paneler har bredere betragtningsvinkler..
Jeg sidder knap 4m fra fjernsynet og har klaret mig fint med et 46" de sidste 8 år.
49“ kan også gå, det er trofmds alt et skridt op af stigen :) Hvis den er det bedste køb i det prislejet så er det vel den der skal prøves tænker jeg. Medmindre der er nogle modeller der er overset?
Brugeravatar
By Torben Rasmussen
Når du kommer fra en Pan plasma, så kunne man godt blive bekymret for, om sortniveauet vil være godt nok. Omvendt, så har du også været vandt til brede betragtningsvinkler, så det afhænger nok af hvad du har mest brug for.
By Grandahl
Jeg er heller ikke fan af sortniveauet på IPS paneler.. Men med 4 meter til dit tv ville jeg anbefale 65", 55" som minimum... Nogle bruger 75" på den afstand..

Størrelse gør en del for oplevelsen, det er helt sikkert.
By [email protected]
Så skal jeg da opgradere til min. 55“.
Hvor meget mere skal jeg bløde for at få noget der er markant bedre end i det prislejet jeg kigger nu?
Tv'et er fastmonteret på væggen og de alle dem der måtte kigge på den, sidder næsten lige for, eller ganske tæt. Så et godt billede med fint sort niveau vil da være at foretrække.
Brugeravatar
By Torben Rasmussen
Billigste 65” TV i den bedre ende er nok Sony XF90 til 9000:
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... flatpanels

I samme liga er Samsung Q8DN, som dog er noget dyrere:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4676092 ... ign-Priser

Sonyen er så dobbelt op på dit oprindelige budget, men som jeg har skrevet et par gange før: ærgrelsen ved et dårligt billede hænger ved længe efter, at glæden over at have sparet nogle tusinde kroner har fortaget sig :)
By [email protected]
Du har nemlig fuldstændig ret, i det med ærgelsen over den lave pris, når man ser på resultatet lidt tid efter :)
Regner med at køre på shoppingtur i hhv. Elgiganten og Power i morgen, for at se med fingrene. Så må vi se om jeg river mig voldsomt.
Hvis der er andre modeller jeg bør kigge på i hhv. 55 eller 65" til en yderst skarp weekend pris, så kan I lige nå at byde ind ;)
By Grandahl
Tjaa, jeg er ikke med på hvor dit budget ligger mere?

Men pas nu på ude i butikken, sælgere er sælgere og ikke rådgivere, de vil sælge dig det de selv har den største avance på.. De er slet ikke bange for at komme med usandheder heller.
Brugeravatar
By Torben Rasmussen
I Elgiganten eller Power vil sælgerne prøve at skubbe dig over på en Samsung-model, som de har god avance på lige nu. Sidste år var der nogle LG-modeller, som de var trænet i at presse ned i halsen på kunderne. Tag dig i agt.
By George1
Bare underligt at Samsungs QLED ikke bliver sat mere ned, når der åbenbart er meget at give af, Sony XF 9005 har jo længe kunnet købes til "forærings" pris.
By PeterD
George1 skrev:Bare underligt at Samsungs QLED ikke bliver sat mere ned, når der åbenbart er meget at give af, Sony XF 9005 har jo længe kunnet købes til "forærings" pris.
Mener du at LCD skærmen slet ikke burde koste så meget og at Samsung og butikkerne bevidst holder priserne kunstigt oppe..?

Mener da at Q6 LCD kunne fåes til rimelig penge i 55..
By [email protected]
Var på rundtur i går, i hhv. Power og Elgiganten.
Startede i elgiganten hvor en ganske OK gut mente et Philips 55PUS7363 var sagen fordi jeg udelukkende streamede tv. Den var nem og hurtig i apps´ne og billedet var sådan set også ganske fornuftigt. Han ville sælge den for 6000,- incl. vægbeslag. Tyggede på det og kørte videre til Power.
Her mente sælgeren at en Samsung var det jeg skulle have indenfor mit budget. Han kunne sælge en UE55RU7455 til 6500,- i 55". OK billede og jeg syntes sådan set godt om den simple og lidt anderledes fjernbetjening. Han var ikke nær så nørdet som gutten i elgiganten, og var lidt for frisk for en sindig vestjyde som mig. Der var ikke andre alternativer indenfor mit budget hos Power, og det kunne slet ikke komme på tale at en Sony XF90 kunne sælges billigere. Eller nogen af de andre lidt dyrere og bedre modeller for den sags skyld.
På min rundtur i Power blev jeg dog overbevist om at 65" måtte blive størrelsen på mit nye tv. Det endte med jeg kørte tilbage til elgiganten og kiggede på deres 65" udvalg. En ny og ganske fin fyr mente at en Samsung serie 7 (7105) i 65" måtte være sagen. Han fik mig overtalt til at prøve den i 30 dage, også komme og returnere den, hvis jeg ikke syntes om den. Han kunne sælge den for 6000,- incl. beslag. Fik det hamret på væggen i går og må da sige det er noget at et skur i forhold til min gamle Pana på 46" :o
Fandt en kalibreringsguide på rtings.com og syntes egentlig at den gør det OK til prisen.
Dog under gårsdagens fodboldkampe på 3+ kunne jeg godt se at fodbolden var lidt sløret når det gik stærkt, men det er egentlig også det eneste. Sortniveau´et er for mig også OK.

Jeg ved godt det ikke er et state of the art TV, men lad os nu se hvad det ender med. Holder dog fortsat øje med div. tilbudsaviser. Så hvis I mener der er noget på bud i 65" til 6000,- som er et bedre køb, må I endelig melde ind :)
Det skal dog ikke være nogen hemmelighed at Sony´s AF90 i 65" vil se rigtig godt ud på væggen, men jeg er bare alt for nærig.

Sidebemærkning: I dag kan jeg så se at Power sælger den førnævnte Samsung 55" de viste mig i går, til 4699,- og i går kunne han slet ikke sælge noget billigere - overhovedet.