Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,
Skal have lavet en total opgradering af mit TV da jeg har fået ny stor stue.

Samlet budget er 10.000-20.000 og jeg skal bruge:

- 65" TV
- Soundbar med subwoofer
- Ophæng til væg
- Apple TV boks.

Er ikke feinschmecker på nogen måde og søger et køb der giver bedst værdi for pengene her i maj 2019.

Skal man gå efter et billigt TCL eller f.eks et LG C8 ?

Forventer at bruge Apple TV så TV's egen platform/smart features er vel mindre vigtige.

Har kigget på anbefalinger her på siden og på Tænks tests, men hvad ville I købe? Har selv overvejelser om Sony XF90, LG C8 Samsung NU7105 men er helt udvidende. Skal spille godt sammen med Apple TV.

Mvh. Stig
Som billigst og bedste OLED lige nu, så gå efter LG C8 55" (7777,- er billigt).
Så kan du vurdere på et par år om OLED var dig uden af slippe dobbelt op for 65".
(65" lg c8 14995,-)
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4554514 ... ign-Priser

Er det kun størrelsen og værdi du går efter og ikke så meget billede, så kan du nok se på NU serien, det er dog ofte nævnt herinde som middel skærm, og ikke i klasse med c8.
OLED giver selvfølgelig overordnede den bedste billedkvalitet. Men hvis du gerne vil spare lidt på budgettet så er de andre tv også rigtig fine bud. Hvilke indhold skal du primært se på skærmen? Ser du f.eks. meget sport med hurtige bevægelser kunne XF90 være et godt bud. Best in class på dette område.
Tror jeg er ved at komme frem til at OLED nok er overkill til mig.

Kigger nu på Samsung 7105 og Samsung UE65NU8005. men har også Beckhams XF90 anbefaling i baghovedet. Er kvalitet af 75" i 7105 god nok hvis man sidder 4,3 meter væk ?

Må ned forbi el giganten og teste igen. Mht. til soundbars, er samsungs gode ? Kan godt lige tanken om at købe soundbar fra samme fabrikant som tv - men det er måske ligegyldigt?
7105 er en bundmodel. I selskab med XF90 og NU8005 er den klart den svageste. Jeg havde taget XF90 af de tre. Det er den eneste af dem, som reelt er egnet til HDR.

Det er underordnet om soundbar og TV kommer fra samme fabrikant. Forbindelsen foregår via HDMI-CEC/ARC, så styringen er i princippet standardiseret.
Jeg har for nyligt erhvervet et 75'' Panasonic LED - og sidder 3½ meter fra skiven. Det er fantastisk og ikke for tæt på - utroligt så hurtigt man vænner sig til "stor" - kan i dag slet ikke forstå hvordan jeg kunne leve med en 50'' skærm i stuen så længe :)
Pana'en var nede i 10K for TX-75FX780E i ugen op til påske - måske den kommer derned igen.

Dermed også mit input: Jeg valgte stor OLED fra pga prisen i kombinationen "stort tv". Udviklingen (især pris-udviklingen) går stærkt, og jeg ville kunne skifte uden at få for store lommesmerter. Hvis du finder en god LED-skærm (VA-panel for godt sort-niveau + noget der er godt til alm HD signal (din egen subjektive mening)) er det en fuldgod løsning til almindeligt tv-kiggeri (imho), for slet ikke at tale om Netflix/ATV i 4K - det er simpelhen mageløst i min optik. Jeg har set halvdelen af Our Planet i 4K via Netflix, og der kan man da om noget tale om "wow"

Vedr. Soundbar - husk at vælge én der understøtter 4K over HDMI (HDMI 2.x) hvis du skal route 4K materiale fra "noget" gennem soundbar til tv'et. Min soundbar i soveværelset er af ældre dato, og jeg måtte connecte ATV 4K direkte i TV - lidt mere kabelrod med det virker dog.

/Kim
snielsson skrev:Kommer til at sidde 4,3 meter fra skæm. hvis nu man tog et 75" ville det stadig se godt ud og ikke være pixleret? Eller bør man gå efter 8k når man kommer op på 75" ?
Der er intet i 8k som du kan udnytte på en 75" skærm, så selvom du har det, så vil 480p TV2 se ud a.h.t.
(Jeg ser da også TV2 HD men så er regionstv forkert)
Du kan nyde det meste med din ATV og lejede film på iTunes, ikke at jeg gør det, da jeg selv bruger UHD afspiller når ægte kvalitet skal nydes.
Så 75" er en fin størrelse, du skal bare være opmærksom på signalerne og streams i lav kvalitet ikke er godt for en stor skærm. Er du ikke kritisk nok, så går det nok også fint alligevel :)