Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pank
Hey,
Jeg har en LG-L2000C. Det er en fin skærm. Desværre har den tre store, sorte, døde pixels. Der er selvfølgelig tale om flere pixels ved siden af hinanden, der er døde, men jeg kender ikke "LCD terminologien". Den er købt i starten af 2007 hos shg.dk, og jeg har kvittering. Jeg købte den brugt i juli eller der omkring.
I denne tråd skriver Scandal følgende om pågældende skærm:
Scandal skrev:4) Mulighed for at bytte, ved bare én pixelfejl.
Det bliver også bekræftet i LG's Pixelfejls-policy[img]http://www.aucon.com.br/aucon/imagens/pdf_icon.jpg[/img].

Skal jeg kontakte LG eller skal jeg kontakte forhandleren? Hvis LG har en hurtig service kan jeg lige så godt kontakte dem i stedet for at skulle gå igennem forhandleren. Jeg kender ikke shg, så jeg ved ikke om de har god reklamationsservice.

På forhånd tak,
Rasmus

PS: Jeg testede min skærm med testen her, og der var helt bestemt tre sorte klatter -- også efter jeg havde rengjort skærmen :). Det er helt bestemt inde bag glasset at de sorte prikker er. Kan det være andet end pixel fejl? Jeg ville nødig sende den afsted hvis der ikke var noget.
Af Nick_S
shg.dk har noget nær den bedste kundeservice på nettet - overhovedet. Så tror ikke du hører nogen brok for dem. Men når man taler om pixelgaranti er det oftest producenten der sætter garantien - og derfor også dem der håndterer reklamationer herom.
Af Pank
Nick_S skrev:Men når man taler om pixelgaranti er det oftest producenten der sætter garantien - og derfor også dem der håndterer reklamationer herom.
Det er også det. Det er også derfor jeg overvejer om det overhovdet kan betale sig at gå igennem shg. Jeg vil bare have repareret/udskiftet skærmen hurtigst muligt. Men det mest rationelle ville nok være at ringe til hhv. LG og shg i morgen of forhøre mig om proceduren.
Jeg ville også helst hvis dem jeg nu skal sende skærmen til betalte for fragten (SU venligt:)), men det kan godt være det kun er IBM man kan forvente sig det af . . . Jeg ved det ikke. Det er som sagt min første eksterne LCD skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1) Vi har en liste over de garantier som producenterne stiller, som du kunne have brugt:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

2) Vi har endda et program du kan benytte til at undersøge for pixelfejl. I ovenstående artikel er det beskrevet hvordan en pixelfejl ser ud. Vores eget testprogram findes her:
http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php

3) Hvis din monitor er en SF model (dvs. 100% magen til den du linker til), så har du 0-døde-pixel garanti, dvs. alle fejl er dækket. Vær opmærksom på at der findes 2 L2000C modeller. Én med S-IPS panel (som er dækket) og en med TN (som ikke er dækket). Du kan benytte vores monitortestprogram til at bestemme om du har et TN eller et S-IPS panel i din model, men SF betegnelsen er det der afgør det. I artiklen fra punkt 1 står der hvordan du afgør hvilket panel der er tale om.

4) LG benytter sig af Incoface.dk som servicepartner. Det er dem du skal kontake: http://www.infocare.dk/fullstory.aspx?m=136&amid=403
Du skal ikke kontakte LG eller shg for at få skærmen byttet og infocare betaler portoen for forsendelsen.
Af Pank
Yakken,
1) Super! Mange tak for at lede mig hen til den. Den vil jeg bruge nu :)

2) Det må jeg heller dobbelt-checke med. Igen, tak for linket!

3) blev væk

4) Det er naturlivs en S-IPS skærm. Det var mit hovedkriterie da jeg anskaffede den. Der er også et fint klistermærke bagpå hvor modelnummeret står, så man behøves egentlig ikke at teste den :)
For øvrigt, det er da besynderligt at en TN og S-IPS skærm deler modelnummer. Eller hvad?

5) Igen, tak for linket.
Tak for hjælpen! Det sætter jeg stor pris på!
-Rasmus
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg opdagede lige at jeg var for hurtig i min nummerering ;) Jeg fik det rettet før du postede.

LG har af besynderlige årsager valgt af og til, at lade nogle af de sidste bogstaver i deres modelbetegnelser angive hvilken type panel, der er i skærmen, men det er ikke særligt konsistent. De har trods alt ikke så mange skærme med S-IPS paneler, men de gør det alligevel i flæng med andre skærme også. Super irriterende hvis man anbefaler én skærm, som så har 3 forskellige tilføjelser.
Af Pank
Nu forsøger jeg at gøre mig selv lidt mere upopulær :P
På min skærm ser jeg tre streger, der er sorte. To af dem er lige og en er skæv. De ligger alle bag glaspladen, der dækker skærmen. Når jeg køre musen over dem forsvinder den bag de sorte streger. Så vidt jeg kan forstå fra pixel siden er pixel fejl sorte på IPS-skærme. De er altid sorte, uanset hvilken en farve jeg bruger i skærmtesten. Så vidt jeg kan forstå er det fordi alle subpixels er døde(?). Kvalificere en sort, død pixel, der egentlig er større end én pixel, som
"fejlagtigt lysende pixels". Det er det det skal før LG vil reparer den. Den lyser jo ikke . . .

Desuden, under reklamation til InfoCare spørges der efter Kundens ref. Er der nogen, der ved hvad det er for en reference, man skal bruge?

yakken,
Jeg har læst et-eller-andet-sted læst, at LG ikke altid har styr på hvad det er de sender på markedet. Jeg mener at have læst i et review af L2000C, at LG havde opgivet det som en TN skærm, men da anmelderen testede den var det en S-IPS skærm. Det passer dog fortrinlig med din info om, at skærmen findes i både en TN og en S-IPS version.
I det hele taget er model numre ofte mere eller mindre ulogiske.

Mvh. Rasmus

Edit: Jeg har forsøgt at tage et billede af fejlene.
[img]http://img182.imageshack.us/img182/8923/billede004lv5.th.jpg[/img][img]http://img504.imageshack.us/img504/6089/billede001fk3.th.jpg[/img]
De er ikke særlig skarpe, for de er taget med en mobil. Jeg gav mit kamera til min lillebror :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige netop det med "lysende pixels" er lidt svært at blive klog på. Det er nemlig noget nemmere at få lysende pixels på en TN baseret skærm end på et S-IPS panel. Om det blot er en mærkelig skrivemåde fra producenternes side af, således at de faktisk dækker alt, ved jeg desværre ikke. Jeg har hørt om tilfælde hvor de så ret strengt på om fejlen var hvid på sort baggrund eller sort på hvid baggrund. Latterligt hvis du spørger mig - kilden til fejlen ligger jo i TFT panelet og ikke i de flydende krystaller. TN og S-IPS reagerer blot modsat når der tilføres en spænding over krystallerne pga. en forskellig orientering.

Jeg kan desværre ikke bedømme noget ud fra de billeder du har taget, men en pixelfejl kan meget nemt spottes hvis man går helt tæt på skærmen. En pixel er ret klart afgrænset, som en lille firkant. Hvis det du ser ikke er firkantet og kun fylder 1 pixel, så er det ikke en pixelfejl.
Af Pank
De fylder alle mere end en enkel pixel -- de ser ud til at være to eller tre pixel store? -- er alle sorte hele tiden, og når jeg ser på dem tæt på, ser de bestemt firkantet ud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nå ja, der er selvfølgelig også mulighed for at fejlene opstår lige ved siden af hinanden.