Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg skal forhåbentlig snart ud og have mig en ordentlig fladskærm og planen er at fusionere tv og pc (og slippe for at have et skrivebord stående i stuen).
Jeg er blevet lidt lun på det her Pana, men vil høre om folk har erfaringer med at tilslutte pc'en i 1920x1080? Er det noget man kan holde ud at bruge som pc-skærm? Her tænker jeg ikke kun på film og spil, men også gå på nettet, alm. office-brug, Photoshop, 3d studio osv...

Hvad med f.eks Samsung 40m86/87 eller Sony 40w2000?

På forhånd tak

Claus
Senest rettet af mono_dna 16 jan 2008, 08:21, rettet i alt 1 gang.
Af Eiberg
Det kommer helt an på hvor langt væk du har tænkt dig at sidde, ved normal brug.

Min 37" kører 1366x768 og med mit helt normale syn ville jeg ikke kunne holde ud at sidde mere end 2 meter væk fra når jeg er på nettet.
42" er godt nok større, men der er også et godt spring i opløsningen.

Så "go for it" hvis du kan sidde tæt på. Skal du sidde over 2 meter væk, køb briller med zoom eller glem det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du påtænker her at købe en plasma-skærm som substitut for en PC skærm - det er ikke en god idé. Selvom burn-in er minimeret i de sidste par år, så eksisterer det stadig hvis kærmen decideret skal bruges som monitor, så vil det næsten med garanti gå galt. Her vil LCD være et mere oplagt valg, selvom du så må undvære den gode billedkvalitet som PZ700 leverer.
Af red_martians
bare sørg for at bruge pauseskærm, jeg har brugt min plasma som monitor et stykke tid uden problemer :-)
Det største problem er strømforbruget, pga at det meste står på hvid bagrund, så galoppere strømforbruget derudaf på en plasma.
Af mono_dna
Jeg kommer nok til at sidde 2-2,5m fra skærmen.

Jeg bruger ikke min pc mere end 2-3 timer om dagen i gns, så hvis det kan give burn-in så skal jeg da ikke have en plasma...

@ red_martians: Hvor meget er et stykke tid?

Det jeg tænker mest på er billedkvaliteten. Jeg har læst mig til at eks. sonys 40w2000 har lidt problemer med billedet når man benytter 1080p? Har I nogen erfaringer? Evt også med Samsungs m86/87?

Claus

EDIT: Har lige rettet overskriften
Af TYBO
Ingen grund til full HD så.
Du har ikke en chance for at læse noget med den opløsning på 2-2,5 meters afstand.
Kender en som køre med det og han skal helt hen til TVet for at læse hvad der står.

Billedet er desuden ikke samme kvalitet som du vil have på en monitor.
Af mono_dna
Det synes jeg bare lyder underligt? Jeg kører 1900x1200 på min 24" monitor, og med ca. 2 mtr's afstand kan jeg lige præcis læse hvad der står på skærmen (det kan min kollega så ikke :). I min verden burde det betyde at bogstaverne burde blive næsten dobbelt så store når man går op i en 42"...
Men det kan da godt være at du har ret... må hellere tage en bærbar med ned i en butik og see for myself...

Jeg kunne også godt forestille mig at langt fra alle full hd tv kan køre den opløsning tilfredsstillende. Men folk skriver ikke rigtig noget om hvilket tv de refererer til når de kommenterer, så det er lidt svært at sammenligne med de tre tv jeg nævner...

Claus
Af Eiberg
Jeg tager et billede af min skærm med en internet side =)
Af Eiberg
Screenshot HTPC

Taget på lige knap 2 meters afstand (lidt under). 1360x768 på 37".

Kører du med en FUll HD skærm er der mulighed for at køre 1280x720 (gang 1280 og 720 med 1.5 og du har 1920x1080), men hvor godt det blir skal jeg ikke kunne sige.
mono_dna skrev:Jeg kunne også godt forestille mig at langt fra alle full hd tv kan køre den opløsning tilfredsstillende.
Burde der nu ikke være nogen problemer med. Skulle jeg vælge skærm idag til PC, men ville jeg smide mine penge på en SOny 40W3000, da 40D3000 desværre ikke længere er på markedet (W3000 Full HD, MPEG-4 tuner - D3000 1366x768 + 100Hz, MPEG-2). Der er fordele og ulemper ved alt.

Hvis jeg ikke skulle køre PC, havde jeg gerne kastet penge efter en plasma, så skulle det dog være Pioneer ellers også vente til den næste generation fra Panasonic.
Af mono_dna
@ Eiberg: Tak for indsatsen :) Det er da mere end tydeligt nok. Mon ikke en 42" kan få 1920x1080 op i nogenlunde samme størrelse?

(Kunne stadig være fedt hvis en ejer af et af de tre nævnte tv kunne tage et billede ligesom Eiberg)
Af Eiberg
mono_dna skrev:@ Eiberg: Tak for indsatsen :) Det er da mere end tydeligt nok. Mon ikke en 42" kan få 1920x1080 op i nogenlunde samme størrelse?
Det vil helt sikkert være en tand mindre end hvad jeg kigger på, men smag og behag.
Tror sagtens det kan lade sig gøre, men det vil sku være sur røv og finde ud af man lavede det forkerte valg, fordi man skal anstrenge sig for at læse på skærmen.
Sælger forresten TV til hverdag, så mange af skærmene har jeg haft kigget på, godt bare ikke lige med PC input på.

Men din idé med at tage en bærbar med ned i en butik og er en go idé... Hvis bare den kan outputte opløsningen selvfølgelig og det SKAL være HDMI. Drop VGA porten :p