Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af illuzion
Hej Flatpanels,

Jeg står og skal hjælpe familien med et nyt TV. Det er på budget og der er maks plads til 50' i stuen. Deres vigtigeste krav er at billedet ikke hakker - dvs. tennisbolden ikke figurere 2-3 gange på skærmen.
Billedekvaliteten er ikke så vigtig, men må naturligvis gerne stå skarpt.

Jeg er noget i vildrede, da jeg endnu ikke har set et TV billede der ikke hakker. Jeg er selv glad for mit 10 år gamle Sony TV som har smooth billede, men ikke nær samme flotte billede. Hvordan kan det være producenterne har valgt at gå i den retning?

Vi snakker et TV til 3000-5000 og blev i butikken anbefalet et Samsung QLED QE49Q6FN til 5000. Vil det være et fornuftigt bud? :)
Af Grandahl
XF 9005 Sony er rigtig dygtig til bevægelse hvis den indstilles korrekt, jeg er ikke lige klar over hvad den koster pt.

Det tv du selv har fundet er også rigtig fint, ligesom Samsung NU8005 er anbefalelsesværdig.. Det er vigtig at tv indstilles rigtigt, ellers hakker de allesammen, også OLED.. Streaming kan også være en bandit med hensyn til et hakkende billede.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Q6FN i 49" benytter 50 Hz, så hvis man har ambition om at justere sig ud af eventuelle "hak", der måtte være på en TV-udsendelse, så har den ingen mulighed for at kompensere for dette. Du skal op i 55"-modellen eller skifte til en anden model med 100 Hz før du kan tilføje bevægelses-udglatning på et TV-signal sendt i 50 Hz.
Af Supergris
Hvorfor er der ikke "plads" til mere end 50" i stuen?
Et 55" TV er ca. 11 cm bredere end et tilsvarende 50" TV, men du får til gengæld ca. 21 % større skærmareal, hvilket er noget, der kan mærkes.

55" er den nye standard-størrelse, så sædvanligvis her konkurrencen er størst, og priserne er bedst, så prøv at måle efter om pladsen nu ikke er der alligevel...

Her er et godt bud:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ontent=all

Med hensyn til "hakken", så er der forskel på, hvordan folk oplever et billede, hvor nogle er mere følsomme end andre.
Hvis signalet er i orden og TVét indstillet korrekt, er der som udgangspunkt ikke noget billede, der burde hakke, med mindre der er tale om hurtige panoreringer mm.
De fleste kvalitets-TV i dag er ovre den tid, du beskriver med tennisbolden, men signalkvaliteten er altid vigtig, hvor streaming kan være kritisk.

Producenterne er ikke herre over kvaliteten på det signal, du sender til dit TV.
Oplever du samme problem, hvis du f.eks. smider en Blu-ray på?
Af henrik.yde
Hvis budgettet ligger helt fast på 3000-5000, så vil Philips 55PUS8303 til 4444,- være et godt valg til prisen. Jeg har set det, og det er et af de bedre TV, dog med IPS panel, men man får meget for pengene.
Af PeterD
henrik.yde skrev:Hvis budgettet ligger helt fast på 3000-5000, så vil Philips 55PUS8303 til 4444,- være et godt valg til prisen. Jeg har set det, og det er et af de bedre TV, dog med IPS panel, men man får meget for pengene.
Det ser det Umiddelbart ud til.
Af illuzion
Tak for alle svarene :D

Jeg har kigget nærmer på det og præsenteret det overfor familien. De ønsker ikke Philips, så den kan jeg desværre ikke sælge til dem. Jeg tror dog også at Android på TVet er lidt for nørdet i forhold til deres brug - 60erne.

Samsungs Tizen 4.0 virker til at være meget simpelt og har Netflix/Plex mulighed. Eneste minus er Chromecast, men sådan en har de i forvejen.

De er dog med på 55 tommer i stedet for, da jeg kan forstå det er sweetspot for TV i dag. Jeg har ligeledes fundet ud af Hz betegnelse er en gang volapy for producenterne :P
For Samsung QLED Q6 har 120Hz, men native 60Hz. Dog har 55 versionen det dobbelte. Hvilket vil være det fornuftige valg? Det koster dog lidt mere :)

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... qe55q6fnat

Der er også kommet nyt spørgsmål, ganske almindeligt kabeltv, vil de gerne skifte hurtigt mellem kanaler og have hurtig program oversigt. Som jeg har læst mig til, er Samsung godt med på det punkt. Er jeg helt ved siden af? :)
Af henrik.yde
Jeps, når de ikke vil ha Philips, så er Samsung 8005 klart det bedste bud pt i prisklassen.
Af George1
Som allerede oplyst har 49" Q6FN kun 50 hz panel.
Nu 8005 har 100 hz ,hvilket giver mindre "hakken" i billedet efter justering.