Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af IvRak
Som sagt Allestrup, så snakkede jeg for døve øren.

Du gled let og elegant uden om argumenterne, og holdt på dit. Og det skal du have lov til.

Jeg gav ca. 2500 mere for mit TV i en butik, end jeg ville have skullet gjort på nettet.

Her fik jeg muligheden for at se fjernsynet i virkeligheden, sammenligne det med andre interessante emner. Derefter betalte jeg, fik fjernsynet leveret på min adresse mindre end 2 timer senere. Manden der leverede hjalp mig med at pille det gamle 50 kilo tunge fjernsyn ned, sætte det nye op, og tjekkede at alt fungerede inden han sagde pænt farvel og gik.

Jeg kunne godt have klaret det selv, men det var alle pengene værd i mine øjne, og jeg syntes jeg fik en super service. Og så slap jeg for nervøs ventetid, og besværet der sommetider kan være med leverancer fra fragtmænd/post.

Jeg havde også researchet grundigt på nettet inden jeg traf mit valg, men ville under ingen omstændigheder have undværet at se aparaterne i butikkerne. Det ændrede ikke mit valg væsentligt, men byttede en del op og ned på resten af ranglisten.

Men køb du nu bare løs på nettet, hvis ikke du bruger de gammeldags butikker, gør du jo ikke noget forkert. Min tale var møntet på dem der bruger servicen, men ikke belønner den.
Af Aalestrup
Hej IvRak

Jammen IvRak jeg kan jo sige det samme om dig, du lader dig jo heller ikke flytte! Min oplevelse med handel på nettet og specielt denne handel på nettet var rigtig god og OK jeg fik godt nok ikke leveret TV efter bare 2 timer, men det ville jeg under ingen omstændighed kunne opleve, da jeg bor ude på lars tyndskids mark :-), men mit TV kom trods alt dagen efter. Som jeg siger min oplevelse med net handlen var mindst lige så god en oplevelse som din var for dig?
SOm jeg skrev så var jeg i kontakt med Samsung.dk og var informeret om den forskel der er på de to former for service.

Her i mit hjem der ser vi på pris/service også tager vi en vudering af hvilken service vi kan forvente hvis der måtte opstå rekalmationer.
Da internet butikken også har en rigtig butik tilknyttet kan jeg jo møde op, hvis uheldet skulle være ude. Præcis som du kan hvis ikke samsung.dk møder op i din stue inden for 24 timer.

Nå men du er tilfreds og jeg er tilfreds og mere er der vel ikke i den sag, rasten er et spørgsmål om holdninger og kr. øre.

Mvh Frank
Af IvRak
Om jeg vil lade mig flytte ved jeg ikke.

Alt mit computergrej er købt over nettet, og jeg bruger flittigt andre services såsom at købe CD'er og andet.

Jeg forstår skam udemærket dine argumenter.

Det der faldt mig for brystet var at nogen synes det er helt OK at gå ind i den lokale Expert/Fona/Merlin/2tal/God Tone/Whatever, bruge en masse af ekspedientens tid, (måske af flere omgange) på at blive klogere og træffe sit valg, for derefter at gå hjem og bestille det det billigste sted på nettet. Det er faktisk tæt på at være noget svineri i mine øjne.

Folk fatter ikke at de ødelægger deres fremtidige mulighed for kyndig service (guderne skal vide at den er svær nok at få allerede nu), ved at røvrende den forretning der har brugt tid og penge på at give vejledning.

Men jeg læser ud af det du skriver at sådan gør du ikke selv, så det er ikke kritik af dig.

Jeg vil herefter ikke skrive mere om denne sag (i denne omgang). Jeg kan ikke ændre noget alligevel, og kommer nok bare til at virke mere frelst end jeg er.
Af Aalestrup
Hej IvRak

Du har ret, jeg har ikke brugt meget af butikkerens tid og service på mit køb, men jeg har dog spurgt om prisen. Det var hos Elgiganten og for det første havde de slet ikke F8 modellen og derfor havde de ikke nogen pris.
De forsøgte at sælge det de så ellers havde på lager... gab det var ikke min dagsorden, så det blev der ikke meget ud af. Jeg blev anbefalet en butik fordi de altid havde et godt tilbud! Hmm de kunne over hovede ikke være med prisen og derefter stoppede min brug af butikker.

Men jeg vil dog holde med dig i de tilfælde hvor en person tilkendegiver at ville købe og derfor trækker tid ud af butikken, men så gå hjem og bestiller varen på nettet det kan man ikke etisk set.

Jeg var uden for 4-5 år siden for at købe nyt kamera, og hos den fotohandler hvor jeg plejer at købe der havde de sørme modelen jeg søgte, men jeg skulle kæmpe en sej kamp for at for info ud af personalet og jeg måtte kæmpe for at få lov at se og røre ved det... altr sammen fordi de havde erfaret at folk ser her og køber på nettet. Det endte med at jeg fik kameraet med hjem og selv om jeg på nettet kunne købe det til 3000 under butik pris, så gjore jeg det ikke... Og det viste sig at være den rigtige beslutning dengang jeg må indrømme at i dag ville jeg havde sparet de 3000, fordi jeg har fundet ud af at canon har en fællen EU garanti så man bare indlevere sit kamera til det serviceværksted i det land man tilfældig er i og så går resten af sig selv, men det viste jeg altså ikke dengang.......

Jeg tror når alt kommer til alt så er vi nok mere enig end det ser ud til her på skærmen ;;)

øh hvad med HD kontra Blu ray ? hvad er du hoppet på?

MVh Frank
Af IvRak
Jeg har en PS3, så det er vel svar nok?

Jeg har egentlig ikke truffet noget valg endnu, udelukker ikke købet af en HD-DVD også.

Købte engang et Pentax kamera i Portugal. Da det så gik i stykker herhjemme, kostede det mig 600,- at få det sendt til reparation. Og Pentax lover verdensdækkende garanti. Betalte heller ikke noget for selve reparationen, kun et "behandlingsgebyr"....

Mit nuværende kamera er ikke et Pentax....
Af Aalestrup
Jo det besvare spørgsmålet.

Jeg er startet med HD DVD, men er på Jagt efter en Blu Ray afspiller. Jeg kan godt se at den billigste løsning er PS3, men jeg har bare ikke lyst til at købe en PS3 dels fordi den ikke passer ind i stuen og dels fordi jeg ikke ønsker en spillemaskine,,, jeg har nok i mine PCér.
Men da Blu Ray maskiner er meget dyrer end HD DVD så har jeg ikke udelukket PS3ér endnu, jeg håber at de vil sænke prisen i øvrig både på Blu ray afspillere og Blu ray Film som jeg kan se er lidt dyre end HD film.
Underlig for HD byder på flere funktioner, men OK jeg ender formantlig med begge formater ide der er gode film på begge sider og kvaliteten på de 1080p gælder så for begge formater så jeg er kold over for hvem der vinder, bare der snart kommer en. De film jeg så har fået købt i HD eller Blu ray tja det er prisen for at være på forkant.

Mvh Frank
Af IvRak
PS3'en spiller jo fint Blue-Ray, men den er ikke helt lydløs, så man skal tænke lidt over placeringen af den.

Og betjeningen, med six-axis controleren, er anderledes men det er lækkert med Bluetooth som forbindelse frem for infrarød, det virker bare perfekt. Man kan vist købe en mere normal fjernbetjening til afspilning af film, men det har jeg nu ikke følt behov for.

Det sidste nye jeg har læst om Blue-Ray versus HD-DVD, er at et par af de rigtig store filmselskaber, der før understøttede begge formater har droppet HD-DVD.

Jeg er personligt ret irriteret over at vi skal have en formatkrig igen, det synes jeg overhovedet ikke burde være nødvendigt, når det nu er gået så godt med standarder for CD og DVD.
Af Aalestrup
Uha, det lyder som om at jeg skal holde mig fra PS3 og i stedet se efter en god afspiller. I øvrigt brugte jeg engang et bluetooth keyboard fra Logitech og det var en meget dårlig oplevelse forbindelsen var for ustabil og derfor røg det i skraldespanden.

Ja, krigen er træls jeg har i første omgang tænkt med tegnebognen og derfor blev der HD. Hvis ikke PS3 havde valgt Blu ray så havde sagen nok stillet sig anderledes. Som det er lige nu syntes jeg at HD er bedst til film på grund af den noget lavere pris, men til computeren er der måske mere frentid i blu ray på grund af disk størelsen, godt nok er HD størst lige pt. men det er kun til næste udgave af Blu ray så¨er det slut med den føring. Blu ray er stadig en dyr fornøjelse til PCén jeg ved ikke om det er fordi sony kræver for mange kr.?

Samsung har lavet en afspiller som kan klare begge formater, men den er heller ikke billig, ja ja vi får se hvem der vinder... i morgen øger jeg min HD samling med 2 til 7 stk, så det er ikke en herregård hvis krigen slutter i morgen. ;)

Mvh Frank
Af Mureren
Hey Frank :)

Jeg har også bestilt et LE46F86BDX som er min første fladskærm. Jeg har snart ventet i 3 uger, men der sker vel snart noget!! I mellemtiden er jeg blevet lidt i tvivl. Vil meget gerne høre din mening om skærmen, negativt som positivt O-O Hvordan er det med 100HZ osv? Jeg er lidt i tvivl om jeg skal købe M modellen O_O Den er godtnok uden 100Hz, men er jo også noget billigere. Iøvrigt spændene læsning i denne tråd :p

Mvh John
Af nonamerequested
Jeg må indrømme at jeg syntes det 100 Hertz er noget fis og kun gør billedet værre, specielt samsung's syntes jeg er ringe. Men nu kan jeg kun dømme ud fra den 32M86/87 model jeg har set og et fra Phillips. Så det er ikke noget jeg ville gå efter, endnu.
Af Aalestrup
Hej Mureren

Her købte jeg mit TV, http://www.danskitlager.dk/tv/lcd/4647/ ... 02_da.html - det er godt nok ikke det billigste sted, men det var på lager og kom dagen efter... jeg havde haft en bestilling hos SHG.DK til at stå længe, men jeg besluttede at jeg ville havde det nye inden jul og fik det... det kostede mig +80.

Til dine spørgsmål

Først vil jeg sige at jeg er super tilfreds med købet det lever mere end forventet op til mine forventninger.
Men hvad er forventninger? tja det kommer selvfølgelig an på hvem man er og hvilke kriterier der danner baggrund for ens valg af TV.

Jeg modtager digital signal fra det digitale sendenet, altså via TV2 antennen og IKKE via kabel eller satalit. Så kender du sikkert signal kvaliteten? Jeg aner ikke hvordan den kan beskrives, sloges lidt med vurderingen, da vi lige er blevet tilbudt fibernet og deres digitale TV, jeg har set deres signal i en prøvestand, men det virkede ikke så godt som det jeg har, men måske er det bare fordi jeg har en beder TV? Jeg kunne godt tænke mig hvis der var en måde at beskrive forskel på de digitale signaler!!

Nå men 100Hz
Når der vises HD 1080p film så virker det godt.
Når det er standart TV så skal man gøre op med sig selv hvad man vil?
Et mere klart billede, men med hak! Jo højere du sætter den i 100Hz mode jo kraftigere hak!
Hak=virker som om at bevægelse kommer i ryk eller som om at filmen 1/1000 sek. afspilles med 10x hastighed.
Ikke fordi at det altid gør noget, for det forbederet billed opvejer fornemelsen.
Jeg syntes der er mange muligheder for at juster billedet og jeg har ikke været dem alle igennem.

Når jeg ser andre LCD TV så er jeg glad for min for der er tydeligvis stor forskel på ny og gammel teknik, om forskellen på M og F serien er så lille at det ikke kan ses det ved jeg ikke, men jeg vil da helst tro at F serien er betydlig beder end M serien, men jeg ved det ikke. Jeg har læst at folk også er vældig glad for M serien, hvis de ikke havde været det så havde jeg ikke købt F serien hvis du forstår?

Ja ja, jeg kan altså kun anbefale det TV om du køber den i en DK eller en parallel importerret version det er igen op til dig selv. Jeg har den parallel importeret og har selv kodet den om til DK som vi også beskriver i forumet. Jeg kan i øvrigt sige at jeg var lidt bekymret over mit valg på 46" for hvordan ville dagens 400-500 linjer se ud på så stor en skærm, ville det blive så gnideret at det ikke er til at holde ud, jeg var bange for at jeg skulle fortryde, men men men men det har jeg ikke og det kunne måske endda godt havde været lidt støre :-)

Håber at det her rodet svar kunne bruget til noget,,,, du må há held og lykke med valget skriv evt. hvad det blev,

Mvh Frank
Af BiggBoss
Hej.

Passer det menu til Sammsung PS42C96HD også?

Jeg har den uden Dansk menu!

Kan man resikere miste nogle form for opsætninger eller lign. ved fejl?
Af Aalestrup
BiggBoss

Nej det tror jeg ikke, men jeg har ikke dit TV og ved det ikke!
Den menu jeg fik på skærmen var en ganske normal menu hvor man med pil flyttes fra pkt. til pkt. så længe man ikke trykker OK og pil så sker der ikke noget, altså på mit tv.

Prøv hvis du fortryder så sluk for TVét før du flytter på noget.

Mvh Frank