Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af chp!
Hej

Jeg overvejer at købe i en ny computerskærm.
I Elgiganten har de fra i morgen (Mandag d. 14/1) en LG L204WSSN til 1299,-
Jeg er egentlig godt tilfreds med min nuværende skærm, men den fylder alt for meget på skrivebordet, hvorfor jeg ønsker at slippe så billigt som muligt for en ny skærm.

Min nuværende skærm er en samsung SyncMaster 957MB

Mit behov ligger primært på "kontorbrug" men ind i mellem spiller jeg FPS spil som Call of Duty, Counter strike osv. ikke vildt krævende.

Mit spørgsmål er altså om jeg ved at købe LG skærmen får en skærm der er lige så god som den jeg har nu.

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er en del ting du bør være klar over før du køber fladskærm. Du må undskylde hvis det her bliver lidt basalt, men når man spørger om LCD er ligeså "godt" som CRT, så har man lagt niveauet ;)

- En LCD skærm har én og kun én opløsning som man bør benytte. På 17"-19" skærme er det 1280x1024. På 20"-22" widescreens er det 1680x1050 osv. Hvis du ikke har hardwaren til at køre i disse opløsninger, så er du skidt stillet på forhånd. Billige skærme tilbyder som regel ikke en funktion til at vise andre opløsninger korrekt (de kan vises, men ikke korrekt).

- En CRT skærm vil være langt hurtigere til spil, hvilket er en konsekvens af de teknologiske hurdler, som LCD ikke har overvundet endnu, nemlig responstiden.

- En LCD skærm kan kun benytte én opdateringsfrekvens og det er 60 Hz. Nogle tillader at du benytter 75 Hz, men så skal skærmen selv konvertere denne frekvens til 60 Hz når data fra grafikkortet når frem til skærmen, så det er ikke optimalt.

Kigger vi specifikt på den skærm du selv nævner her, så er der især én ting der springer i øjet og det er at den ikke har DVI indgang. En fladskærm er bygget op til at være digital, men hvis den ikke har en digital indgang, såsom DVI, så mister man en del af de fordele der er ved et digitalt signal. Dvs. du kan risikere at billedet ikke er skarpt, eller du kan opleve at billedet "knitrer" pga. støj i enten kabel eller fra dit grafikkort. Hvis du oplever disse fejl og kun har VGA tilslutning, så er der ikke noget du kan gøre ved det - det er der hvis du har DVI.

Jeg mener ikke at skærmen er pengene værd, så længe den ikke har DVI.
Af muttleydk
Skal du ha' en LCD skærm, bør du købe en med DVI indgang(Digital), den du linker til, har kun VGA indgang(Analog) O-O

Hvad der er best, er lidt dig der bestemmer, du spørger lidt om Kim Larsen, eller Metallica er best.. :)

Din CRT skærm er meget bedre end den LCD skærm, på nogle områder, og omvendt..

Til de Spil som du snakker om, er din Samsung absolut super meget bedre end en hvilken som helst LCD skærm..

Alle LCD skærme, uanset pris har mindre antal farver, dårligere betragtningsvinkel, og er langsommere end din samsung crt..

Til kontor brug kan en CRT skærm give hovedpine osv, hvor de fleste LCD skærme ikke har problemet i nær samme grad..

Til sidst vil jeg anbefale dig at købe via nettet, da du faktisk er bedre stillet på mange måder der.. Når du køber i en butik, har du via Købeloven ikke ret til at prøve skærmen, og derefter returnere den.. Via nettet har du efter Købeloven 14 dages Fuld returret, så du kan købe, forsigtigt pakke ud og teste, og lever produktet ikke op til dine forventninger, kan du komme af med den igen, og har kun brugt få kroner i fragt..

EDIT: Klart yakken(lynet) kom først :D "nu er det så også ham der har forstand på det, så det er nok godt nok"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er plads til alle ;) Det kan blive lidt kedeligt her i USA, når kæresten er derhjemme, så jeg har som regel en browser kørende. Det ændrer sig radikalt om 2 mdr. 8)

Lige præcis med El-Giganten har du faktisk 30 dages returret, så dér kan argumentet med de 14 dages returret over nettet ikke bruges.
Af chp!
Der var tydeligvis en del jeg ikke lige vidste om computerskærme :)

Har i et bud på en skærm der kan "matche" min nuværende skærm, i et prisleje under 2000,- der kan gå op i 1620 x 1050 og helst 20". Jeg skulle jo bruge mere plads på skrivebordet :)
Af muttleydk
yakken skrev:Der er plads til alle ;)
Lige præcis med El-Giganten har du faktisk 30 dages returret, så dér kan argumentet med de 14 dages returret over nettet ikke bruges.

Elgiganten tilbyder 30 dages returret, og stiller dig dermed bedre end efter forbrugeraftaleloven, der alene giver dig 14 dages fortrydelsesret. For at afgøre om du vil udnytte fortrydelsesretten, har du lov til at afprøve varen, men varen skal returneres i væsentlig samme stand og mængde, som da du modtog den.

Det må jeg nok sige, sorry :) Det er en af de få butikker hvor du rent faktisk må prøve produktet..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen