Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SilentDragon
Jeg har anskaffet mig en ViewSonic VP2030b som jeg overordnet er glad for. Men jeg vil høre om dette lyder mærkeligt på jer der har kendskab til andre skærme, fx lillebroren VP930:

Som standard er skærmen indstillet med en kontrast på 70, brightness på 100 og 6500K. I forhold til farveskemaet på monitorTest er en kontrast på ca. 70 det optimale til at vise hele farvespekteret. Men når jeg regulerer brightness ved denne kontrast sker der meget lidt ved den oplevede lysstyrke. Forskellen på 100 og 0 i brightness opleves som en et fald på ca. 5% i lystyrke. Det synes jeg er mærkeligt og giver jo ikke meget mulighed for justering. Er det noget der lyder mærkeligt for jer?

En anden side af samme sag er, at jeg på et tidspunkt havde efterladt lystyrken på 0 og derefter sat komputeren i dvale. Da jeg efterfølgende startede computeren op kom der meget lidt lys fra skærmen og den stod og skiftede lysniveau lidt op og ned. Lyset var så lavt at jeg dårlig nok kunne finde cursoren. Nå, men fra denne tilstand skruede jeg nu op på lystyrken og kunne få fuld lystyrke igen og kunne også justere det ned på meget lavt niveau igen. Denne form for opførsel har jeg ikke kunne genskabe efter genstart af maskinen og er nu efterladt med meget lille mulighed for justering af lysstyrke.

En tredie ting jeg har prøvet er Adobe Gamma: Når man på side 2 skal justere lysstyrken så den inderste boks er så mørk som muligt men ikke sort kan jeg køre brightness helt ned på 0 uden at boksen bliver sort. Den havner på noget der ligner 15-20%.

Virker dette som en fejlbehæftet skærm?

PS: Jeg kører selvfølgelig DVI-D
PPS: Kører ikke PerfectSuite da programmet ikke installeres korrekt. Mangler alle justeringsmulighederne.
Af SilentDragon
Efter at have kæmpet en del med kabler, skærm, grafikkortdriver og måder et starte maskinen op på ser det ud til at være under kontrol og være et problem med samspillet med mit Radeon 9500 Pro. Nu kan jeg i hvert fald justere lyset væsentlig mere ned. Som en sidegevinst er den "backlight bleeding" jeg har oberveret de første dage praktisk talt væk, selv ved 100% brightness. :)

Bliver mere og mere glad for skærmen. Jeg skal prøve at få tærsket en brugeranmeldelse ind når jeg får tid.