Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af OC
Hej!

Jeg står og skal til at udskifte min gode LaCie CRT skærm.

Jeg vil ikke fortsætte med LaCie, især pga deres fladskærme ligger højt i ms og da skærmen også skal bruges til mmorpg online gaming er det ikke et oplagt valg..

Nå, men så er der jo Eizo.. :) - EIZO FlexScan S2411W er lidt af en drømmeskærm for mig, især efter at have læst Flatpanels anmeldelser.. MEN, 8300kr er også en slags penge.. :(

Så, mit spørgsmål er... Laver Samsung noget der kan levere gode resultater ved fotoredigering og til en mindre penge ?

Jeg har iøvrigt haft kig på Samsung 214T, da 24" ikke er et must og jeg så evt. senere kunne supplere med en nummer to af 214T og dermed arbejde på to skærme.. Men, jeg læser rundt omkring at 214T også har lidt mangler hist og her ?

Dell 2407W-HC har også været inde og vende, men den viser sig at have en del ghosting/banding?

PS: Jeg bruger hardware kalibrator HUEY PRO fra Pantone.

På forhånd tak!
Ole Condrup
www.condrup.eu
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
2407WFP-HC: Ghosting, nej. Banding, lidt, men ikke kritisk.
Af OC
yakken skrev:2407WFP-HC: Ghosting, nej. Banding, lidt, men ikke kritisk.
Hej Yakken..

Det vil sige, at du mener nok at jeg kan blive tilfreds nok med Dell's ? (Uden at samligne med Eizo's)
Af abebjorn
Hej Ole

Dell DK kan ikke levere 2407WFP-HC for tiden. Der er omkring 5 ugers leveringstid og prisen er omkring 7500 kr.
Jeg har selv lige har bestilt en Dell Ultrasharp 2407WFP-HC inkl. 4 års next day garanti og dead pixel garanti hos PcBuyIt.co.uk. Jeg skulle slippe omkring 4.500 kr. inkl. fragt. Idet skærmen er købt i UK overføres garantien til Dell DK. Det må da siges at være billigt. Nu må jeg bare vente 3-5 dage.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, så længe man har for øje at det ikke er en Eizo-skærm man betaler for, så vil jeg mene at de fleste kan blive meget godt tilfreds med skærmen. Jeg var selv overrasket over hvor god skærmen egentlig var at spille på - også i forhold til den 2007FP jeg i forvejen havde stående.
Af AndyK
yakken skrev:2407WFP-HC: Ghosting, nej. Banding, lidt, men ikke kritisk.
Er der slet ikke noget om ghosting på HC modellen? Der har jo ellers været skrevet rigtig meget om det, og selv Dell har erkendt, at der er et problem, selvom de ikke har tænkt sig at gøre noget ved det (udover at give folk mulighed for at returnere displayet - i hvert fald i USA). Desuden har jeg set billeder, der viser ret slem ghosting.
Jeg har dog læst at ikke alle skærme er fejlbehæftede - kan din skærm være en af disse?
Af OC
yakken skrev:Ja, så længe man har for øje at det ikke er en Eizo-skærm man betaler for, så vil jeg mene at de fleste kan blive meget godt tilfreds med skærmen. Jeg var selv overrasket over hvor god skærmen egentlig var at spille på - også i forhold til den 2007FP jeg i forvejen havde stående.
Er din Dell hardware kalibreret og ser/bruger du den til noget fotorelateret ? Om det ghoster lidt i games, det er nok minimalt hvad man lægger mærke til, men mht fotos, det er sq kritisk for mig :)
Af AndyK
abebjorn skrev:Hej Ole

Dell DK kan ikke levere 2407WFP-HC for tiden. Der er omkring 5 ugers leveringstid og prisen er omkring 7500 kr.
Jeg har selv lige har bestilt en Dell Ultrasharp 2407WFP-HC inkl. 4 års next day garanti og dead pixel garanti hos PcBuyIt.co.uk. Jeg skulle slippe omkring 4.500 kr. inkl. fragt. Idet skærmen er købt i UK overføres garantien til Dell DK. Det må da siges at være billigt. Nu må jeg bare vente 3-5 dage.
Det lyder godt nok fristende selvom jeg stadig ikke er helt tryg ved at købe en skærm som har et så dårligt rygte mht. ghosting.
Hvor har du fået at vide at garantien overføres til Dell DK?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, der er trailing på skærmen (ghosting og trailing er ikke det samme, selvom mange sites ynder at bruge termet "ghosting"), men jeg har ikke oplevet det i den grad som eksempelvis tftcentral.co.uk beskriver. Skærmen har et S-PVA panel, så det kan ikke undgås at der vil være trailing, men jeg har blot ikke oplevet det som værende generende under vores test. Der kan anes en svag hale i eksempelvis vores monitor test, men det er ikke noget der er værre end andre S-PVA paneler jeg har set og overdrive-trailing har jeg ikke set.

Min Dell er kalibreret vha. en Lacie Blue Eye og ja jeg bruger den til fotoarbejde, hjemmesidefabrikation og des lige. Dog har Dell 2007FP en bedre farvegengivelse til sammenligning (jeg har dem stående lige ved siden af hinanden) og den har noget mindre banding. Jeg vil lige smide en kommentar ind om at skærmen ikke står supergodt ud-af-kassen, så det vil hjælpe at få den kalibreret!

Dells garanti er international.
Af AndyK
yakken skrev:Jo, der er trailing på skærmen (ghosting og trailing er ikke det samme, selvom mange sites ynder at bruge termet "ghosting"), men jeg har ikke oplevet det i den grad som eksempelvis tftcentral.co.uk beskriver. Skærmen har et S-PVA panel, så det kan ikke undgås at der vil være trailing, men jeg har blot ikke oplevet det som værende generende under vores test. Der kan anes en svag hale i eksempelvis vores monitor test, men det er ikke noget der er værre end andre S-PVA paneler jeg har set og overdrive-trailing har jeg ikke set.

Min Dell er kalibreret vha. en Lacie Blue Eye og ja jeg bruger den til fotoarbejde, hjemmesidefabrikation og des lige. Dog har Dell 2007FP en bedre farvegengivelse til sammenligning (jeg har dem stående lige ved siden af hinanden) og den har noget mindre banding. Jeg vil lige smide en kommentar ind om at skærmen ikke står supergodt ud-af-kassen, så det vil hjælpe at få den kalibreret!

Dells garanti er international.
Yakken: Tak for gode informative svar både i denne og den tråd jeg har startet. Nu vil smutte ind i kalibreringsforummet og spørge videre. Det er jo det gammelkendte: Jo mere man ved, jo flere spørgsmål har man.
Forresten: Er det dig, der er Torben Rasmussen og arbejder i Oticon?
Af OC
yakken skrev: Jeg vil lige smide en kommentar ind om at skærmen ikke står supergodt ud-af-kassen, så det vil hjælpe at få den kalibreret!
Jamen, så er det jo ikke noget problem da jeg gør dette :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
AndyK: Ja, det er mig :)

OC: Det udvidede farverum kommer faktisk først til sin ret når skærmen er kalibreret. Før da har man ikke flere farver end alle andre skærme, så det er en rigtig god idé at få den kalibreret. Alternativt så kan man benytte de indstillinger jeg angiver når testen kommer online - jeg kan samtidigt lægge farveprofilen ud.
Af OC
yakken skrev:AndyK: Ja, det er mig :)

OC: Det udvidede farverum kommer faktisk først til sin ret når skærmen er kalibreret. Før da har man ikke flere farver end alle andre skærme, så det er en rigtig god idé at få den kalibreret. Alternativt så kan man benytte de indstillinger jeg angiver når testen kommer online - jeg kan samtidigt lægge farveprofilen ud.
Cool, tak! :) (Nogen idé om hvornår testen er klar?)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg regner med at det bliver hen over weekenden.