Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bullerfnis
#292631
Hej flatpanels

Jeg sidder lidt og tænker over hvordan man får det bedste billede på ens tv (LG Oled B6) fra streaming tjenester ?

Jeg har YouTube app, Amazon, Viaplay, Yousee webtv og Netflix

Jeg bruger stort set kun Netflix , Viaplay, Yousee og youtube.

Ville kvaliteten blive bedre via en ekstern boks med mere Power i? Tænker Apple tv 4k eller en Android tv 4k boks ? Desuden mangler jeg lidt Dr app på tv'et..

Jeg har ingen tv signal, så jeg ser kun tv via streaming

Er de indbyggede i god nok kvalitet, eller kan man få bedre via en boks ?
Brugeravatar
Af TBC
#292636
Sålænge din enhed kan udnytte samme stream fra udbyderen (f.eks. en 4K stream over en 1080p) kan du opnå identisk billedkvalitet på tværs af eksterne enheder og indbyggede smart-tv platforme (fraset evt. små diskrete forskelle ting som chromaopskalering, hvis man gør brug af dette uden for/før TV'et).

Den afgørende forskel ligger egentligt i framerate, hvor de eksterne enheder i større eller mindre grad enten kan styres manuelt (alt fra en chromecasts 50 til 60 Hz til en Shields 24-120 Hz). Enkelte enheder som Shield og især ATV 4K har, afhængigt af de enkelte apps, sågar mulighed for at udføre automatisk switch af framerate. De inbyggede smart-tv platforme er imidlertid som reglen låst til 60 Hz afvikling (med undtagelse af meget få apps, på Android-TV platformen, der switcher framerate), så med især 50 Hz materiale (i mindre grad 24 fps) er det først og fremmest frameraten der er forskellen med fordel til de eksterne enheder, men ikke selve billedkvaliteten som sådan - Jævnfør begrebet judder.

Altså: Med eksterne bokse kan man med andre ord som reglen opnå bedre kontrol over/bekæmpelse af judder, mens man omvendt kan risikere f.eks. Dolby Vision kompatibilitetsproblemer eller uhensigtsmæssig og billedkvalitets-forringende konvertering af farverum mv (hvis man ikke helt har styr på hvad man egentlig laver af settings på den eksterne boks) som man omvendt ikke ville risikere via brugen af en indbygget smart-tv platform.

Selv benytter jeg, hvad angår streaming, aktuelt en ATV 4K til stuens store projektor setup, mens jeg benytter den indbyggede smart-tv platform på soveværelsets OLED. Det er ikke alle der kan se forskellen mht. judder, mens andre som jeg selv inklusive meget hurtigt bliver opmærksom på det. - Hvis du slet ikke kan se forskel på bevægelserne afhængigt af om du streamer eller ser live-tv via kabel/antenne, så kan du efter alt at dømme ikke se forskellen. Og kan du ikke se forskel i bevægelser, så fortsæt blot med at bruge den indbyggede platform og spar de penge, du får nemlig ikke bedre billedkvalitet med en ekstern boks - Ellers, hvis du kan se forskel i bevægelserne, så hop på en ekstern boks, hvor ATV 4K aktuelt har den bredste (men langt fra fuldstændige) framerate autoswitch af forskellige apps - Og husk den skal sættes op til det for at give denne fordel!
Af bullerfnis
#292639
Mange tak for et rigtig godt svar!

Så ser det ud til jeg bare beholder smart tv :) også nemmere med fjernbetjening osv

Det var bare fordi jeg så ude ved et familie medlem der har atv4k en animationsfilm på Viaplay som var i sygt god kvalitet, på et jeg gætter på 6 serie Philips tv fra 2016 eller lign.. syntes billedet var så godt :) og syntes tit det jeg ser på Viaplay er halv dårlig kvalitet på mit tv ? Netflix er jmdpg i rigtig god kvalitet, men de er i skod samt Yousee, men tænker det er fordi de bare sender i ringe kvalitet ? Dr er forresten via indbygget browser da der ikke er Dr app pånæ LG :(
Brugeravatar
Af TBC
#292646
Det er muligt at filmen du har set i byen var i 4K = ?

Kan du huske at jeg startede med: "Sålænge din enhed 'kan' (og jeg kunne tilføje 'må') udnytte samme stream fra udbyderen (f.eks. en 4K stream over en 1080p) vil du have identisk kvalitet".

Mht 4K kvalitet, ja så kan du sagtens få det fra Netflix og YouTube m.fl. med dit TV, men lige præcis Viasat kræver endnu enten en ATV 4K, en Shield/CromeCast ultra eller en PC med EDGE browser og 4K output med HDCP 2.2, før du får adgang til 4K materialet. Det kan til gengæld med stor sandsynlighed ændre sig inden længe, når og hvis Viasat begynder at streame i 4K til smart-tv platforme, hvilket jeg er ret overbevist om at de snart ender med at komme til, nu de allerede er kommet i gang med 4K på nogle platforme.

Så, ja. Det kan altså godt være lidt af en jungle! :s

F.eks. Kan du aktuelt se Viasat 4K som nævnt bl.a. via ATV 4K og ChromeCast Ultra, mens du så omvendt ikke kan se YouTube i 4K med et ATV 4K, men godt kan det med en ChromeCast Ultra. Og som om det ikke var forvirrende nok, så kan du kun se YouTube 4K@60 Hz med en shield eller en PC, men kun 4K@30 Hz med en ChromeCast ultra - Bare for at demonstrere hvor rodet junglen kan blive ;;)

Med hensyn til manglende DR app på LG, så tuner du blot en DR kanal (de er jo på ethvert kabel-tv net eller gratis i luften) og benytter HBBTV appen på dit TV. Den indeholder ikke live-TV, men til live TV vil du alligevel have LANGT den bedste kvalitet via YouSee's antenne/DVB-c signal nu du har det at gøre godt med.

HBBTV appen har rigtigt nok en anden adgang/indgang end de øvrige apps i smart-tv menuen, men virker mindst lige så godt og endog i nogle tilfælde ligefrem bedre, idet TV'et måske ligefrem forbliver i 50 Hz og så er det jo som allerede talt om bedre end via app startet i smart-tv menu der er låst til 60 Hz mht judder (sådan virker det med HBBTV app på nogle enheder i hvert fald, kender dog ikke status lige mht LG).

Om adgang til HBBTV appen: https://www.youtube.com/watch?v=eb8mC2IR3bY
#292647
Kvaliteten er som udgangspunkt den samme, men for visse tjenester kan man ikke få 4K via TV’et, men pt kun på ATV 4K eller Chromecast, hvilket er tilfældet for Viasat.
Af bullerfnis
#292701
Jeg har ingen antenne i tv'et, så kan derfor ikke komme på hbbtv :) ellers ville jeg bruge det til Dr, helt sikkert!

Vidste slet Viaplay ikke kørte 4k på LG smart tv :p men har også mest set Luksusfælden og lign. Og det køre jo nok ikke i mere end 720p alligevel. Men har en Chromecast ultra til at sidde i tv'et, så må jeg bare bruge den til Viaplay :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292704
Ja, en ultra skulle være fint til de enkelte udsendelser, som er i 4K. Hvis du kan leve med også at streame DR vis Chromecast, så vil LG-platformen nok opfylde dine krav fint uden at du skal ud og købe noget ekstra.
Af bullerfnis
#292707
Yah, tænkte kun jeg ville købe en atv 4k hvis kvaliteten så var bedre :) Klare mig helt fint som det er nu, dog ville HBBTV eller LG app til tv'et være dejligt.. Min kæreste bruger det rigtig meget, dog igennem browseren som hun er ret træt af.. Måske jeg skulle foreslå hende at bruge cast via app på telefonen istedet for :)

Og må huske det med viaplay, kan man se hvad der er 4k derinde eller hvordan? Har faktisk ikke app på telefonen endnu :P
Af lennon
#292708
Ja, (live) streaming er stadig oftest en tur ud i det uvisse . Var på skiferie i Italien da DK spillede VM finale i håndbold . Den blev vist via streaming på diverse storskærme rundt om i byen, - og kvaliteten lå på skalaen - fra lort til ad Helvede til . . !
Brugeravatar
Af TBC
#292714
Utroligt at det ikke kan lade sig gøre ordentligt fra Italien. Jeg kunne snildt og problemfrit se samtlige af de streamingtjenester jeg ville via min egen Danske routers midertidige VPN server hjemme i Danmark, da jeg var på ferie i Tyrkiet - inkl Netflix, DR og TV2 Play