Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jjalling
Hej,

Mit trofaste 50" plasma TV (Panasonic TH-50PZ800E) skal udskiftes med noget nyt og tidsvarende. TV'et fejler sådan set ikke noget, men udseendet (ramme og dybde) halter lidt efter hvad der er standarden idag.

Jeg er ikke interesseret i LCD TV, men har kig på enten LG's C8 eller Sony's AF8 (måske AF9).

I mit nuværende setup, er det eneste som er sluttet til TV'et, et AppleTV og alt foregår igennem dette og med den tilhørende Apple fjernbetjeningen (herunder tænd og sluk af TV).

Dette scenarie passer mig rigtig godt, og ønsker egentlig at bibeholde denne måde at bruge mit TV på.

Er der nogen der kan bekræfte at LG C8 eller Sony AF8 (el. AF9) kan opfylde dette?

Jeg er ikke nervøs for at pille i service menuer eller lignende, hvis det er hvad der skal til, for at opnå den ønskede funktionalitet. Dette var jeg nødt til på mit nuværende TV, for at tænde på HDMI1 i stedet for på TV-tuneren.

Jeg håber at jeg har beskrevet mit brugsscenarie forståeligt, og ser frem til at høre erfaringer eller forslag.

Mvh Jonas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Både C8 og AF8/9 kan klare at du styrer det via ATV-remoten. Det er testet af i vore tests af alle tre. På Panasonic kan man ganske rigtigt ikke få den til at starte på en HDMI-port uden at rode med service-menuen, men på de nævnte modeller, så lader det sig gøre. Sony'en vil pr. default altid lige vise TV-billedet i et splitsekund før den skifter til HDMI-porten, men du skal ikke selv røre noget.

Rasmus bruger sit LG E6 på denne måde og jeg bruger mit AF9 på samme måde. Ingen af os har rodet i servicemenuer, skulle fortælle TV'et, at det skal starte på en speciel måde eller andet. Du skal dog sørge for, at CEC er aktiveret på TV'et før det virker.
Af jjalling
Hej Torben,

Mange tak for svar. Det var jo både gode og "dårlige" nyheder - dårlige fordi det ikke indsnævrer mit valg af TV ;)
Men dejligt at jeg kan bibeholde min måde at bruge TV'et på.

Så må jeg i tænkeboks mht. valg af TV. Den står på renovering af stue og nyt køkken de næste 6 uger, så jeg har ikke _så_ travlt - måske kommer der et godt tilbud i mellemtiden.

Mvh Jonas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal gøre dig klart, at AF9 ser markant anderledes ud på væggen end de to andre (den er meget tykkere!). Den har dog en noget hurtigere brugerflade, men med en ATV, så er du nok - ligesom jeg - ligeglad med Oreo, Chromecast mv. Så skulle det være lyden du sætter som kriterie og der fører AF9 nok en smule ift. de to andre.

Ser du på billedkvalitet, så har C8 flere muligheder for kalibrering, højere lysstyrke og lavere input lag til spil.

E8-modellen har også været nede under 20.000 kr. så hvis det er designet du går op i, så kunne den være et alternativ til AF9. Jeg var selv ret opsat på E8, men da jeg købte så kostede AF9 og E8 det samme, så jeg endte med den model, som kunne udskifte mit eksisterende Sony uden at kone/børn/universal-remote skulle lære noget nyt. E8 har også bedre lyd end C8, så hvis du ikke har et eksternt lydsystem, så ville den give dig lidt ekstra og ydermere udligne forskellen til AF9.

Her er afstanden til væggen på mit AF9, som dog sidder på et 1.5 cm tykt beslag. Det kan godt komme 7-800 micrometer længere ind mod væggen.
Billede