21 jan 2019, 17:14
Torben Abildgaard skrev:Er der en snedig måde at søge i flatpanels.dk på tv-skærme, hvor lyden er sparet væk?
Jeg har et stenalder plasma-tv, som vel før eller siden dør, og eftersom surround-lyden kører over en receiver (Yamaha rx-v563), er der næppe grund til at betale mere for noget lyd, som jeg aldrig bruger.
Jeg er sjovt nok også gammeldags mht. tv-vaner: YouSee er leverandør og jeg har (endnu) en stabel dvd og blueray, som af og til afspilles.'
bh/Torben
Hvis du skal have en erstatning for plasma, er der pt intet andet på markedet der ville kunne tilfredsstille dig end OLED (Som den pt eneste teknologi med self-illuminating pixels og høj kontrast ned til det diskrete pixelniveau). Da det trods alt er relativt begrænset hvilket OLED TV modeller der er på markedet, så det er vel bare at udsøge dig de reviews der findes på disse få TV og så lade parametret 'billedkvalitet' være det altafgørende parameter. Da det er det samme panel TV'ene fra en bestemt årgang har er det kun billedbehandlingen, de forskellige billedbehandlingschip og panelbeskyttelsesalgoritmer der udgør forskellen på TV'enes ydelse og billedkvalitet - Der er oftest grundlæggende samme billedbehandlingchips i de forskellige fabrikanters forskellige modeller fra deres billigste til deres dyreste, med udtagelse af om der evt. er tale om større eller mindre generationer af denne chip, som dog grundlæggende fortætter nogle af de samme dyder og ulemper i forhold til de andre fabrikanters.
Groft sagt får du mest for pengene, den laveste latency men på minus siden (i mørke rum) ind til videre near-black chroma overshoot hos LG (2018). Du får de bedste farver og den mest nuancerende cromaopskalering hos Panasonic. Sony har de bedste gradueringer og en rigtig god opskalering fra SD og HD. Sony er især/primært anbefalelsesværdige hvis man er tæt på skærmen i en lyskontrolleret setting, grundet deres bedre gradueringer og hvor deres mere aggresisve panelbeskyttelse ikke fylder og betyder så meget (da man ikke kan holde ud at drive dem så lyse i mørke rum alligevel), mens man under andre omstændigheder står sig mindst lige så godt (eller marginalt bedre) med de andre fabrikanter. Phillips skulle også have noget godt at byde på, men jeg har ikke hørt voldsomt meget om deres fordele og ulemper, da de generelt ikke er så reviewede som de øvrige.
PC: 9800X3D, MSI-Suprim RTX 5090, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K