Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af IT-Bruger
jesperb-64 skrev:IT-bruger stop dig selv mens du kan. Samsung er i gang med at lave Oled tv.
Præsenterede Samsung OLED tv eller luftede de strategiske planer herom, under CES 2019?
Nogle kalder den nyhed for rygter, mens andre kalder den for muligvis fake news.
Senest rettet af IT-Bruger 16 jan 2019, 21:52, rettet i alt 1 gang.
Af George1
IT-Bruger skrev:
PeterD skrev:Samsung kan åbenbart godt li' at være førende i at skabe nye ord som kan øge omsætningen..

Men uha, de må ærgre sig over ikke at være kommet med på OLED vognen..
Altså som jeg skrev tidligere, så er der tilsyneladende nogle der glemmer at alle LED skærme teknisk set LCD skærme. På samme måde er alle OLED skærme teknisk set også LED paneler.

Desværre så hopper kæden af for nogle tilhængere af OLED, som nærmest ser OLED teknologien som værende 'den Hellige Gral'. At de ovenikøbet irriteres over at Samsung - som var med til at udvikle og fremme OLED teknologien - vælger at gå væk fra OLED og satse mere på QLED, er jo bare et udtryk for hvordan det kan gå når man ender med at blive en forblændet og inkarneret tilhænger.

At nogle ikke deler samme tilnærmelsesvise opfattelse og begejstring for OLED, synes de sikkert strider imod al sund fornuft og i ekstreme tilfælde identicicerer de endda sig selv med OLED's teknologiens fortrin og fordele - ligesom nogler der køber en iPhone mobil, et Rolex ur eller en Mercedes. Synd at man har et behov for denne personifikation :s

Dvs de ser alle kritiske røster der ikke sværger til OLED, som nærmest noget kættersk.....og fred være med det. Man bør imidlertidigt ikke glemme, at alle skærmteknologier konstant udvikles og forfines, ligesom betegnelserne/forkortelserne ligeledes med tiden ændres og omdefineres.

Så derfor er der ingen der er forbitrede eller kede af, at Samsung ikke er med på OLED vognen - de valgte selv at stå af. Dermed ikke sagt, at Samsung har indstillet al forskning samt udvikling af OLED paneler. De har bare set mere potentiale i QLED tv (på den kortsigtede bane) og endnu mere potentiale i Micro-LED tv på den langsigtede bane.

Derfor: indse og lev med at stort set alle tv i dag, teknisk set er bestykket med LED paneler i stedet for at fornægte dette faktum. OLED er, som jeg ser det, bare en gennem/forbigående fase i udviklingen hen imod noget bedre. Samsung har så fravalgt at investere for mange summer på en teknologi, der er relativ kortlivet , i den større, bredere og evolutionære sammenhæng.
Synes du har ret, bare ta den debat der lige har været omkring burn in på et lg e6
der kom 63 indlæg i løbet af kort tid, selvom intet nyt under solen, som der blev sagt, men fint med forskellige holdninger og behovet for info ang. oleds gode/dårlige sider var der jo.
Af lennon
IT-Bruger _ du er nødt til,at læse lidt op på historik og fakta . Samsung magtede ganske enkelt ikke at få deres version af OLED teknologien til at fungere som TV . Og producerer derfor , her ca 4-5 år senere udelukkende LCD . Af samme grund har de mistet enorme markedsandele i high-end segmentet, og fifler derfor efter sigende seriøst med at give OLED et nyt forsøg .
Ingen teknologi vil nogensinde være perfekt og fejlfri . Men lige nu er OLED ubetinget den teknologi der overall billed-performer tættest på perfekt .
Brugeravatar
Af IT-Bruger
lennon skrev:IT-Bruger _ du er nødt til,at læse lidt op på historik og fakta . Samsung magtede ganske enkelt ikke at få deres version af OLED teknologien til at fungere som TV . Og producerer derfor , her ca 4-5 år senere udelukkende LCD . Af samme grund har de mistet enorme markedsandele i high-end segmentet, og fifler derfor efter sigende seriøst med at give OLED et nyt forsøg .
Ingen teknologi vil nogensinde være perfekt og fejlfri . Men lige nu er OLED ubetinget den teknologi der overall billed-performer tættest på perfekt .
Tak for din opfordring, Lennon...men det var jo faktisk også hvad jeg udtrykte gennem de forrige indlæg. Selvom vi har anderledes syn på historik og fakta, så tillader jeg mig at præcisere og nuancere, hvor jeg mener at vi kan have forskellige synsvinkler og udlægninger...for jeg føler mig ikke overbevist af den simple udlægning og analyse du fremfører.

Samsung valgte bevidst at skrue ned for investeringerne for OLED panelerne. Tre procent af selskabets samlede profit tilbage i 2015, da de stoppede produktionen af OLED, kom fra tv-divisionen. Størstedelen af deres profit henter de fra fremstillingen af halvledere - som findes i bl.a. dioder, transistorer, solceller, computer-CPU og RAM (semiconductors) samt produktion af smartphones.

Ser man på online reviews de seneste par år, ser man indikationer på at antallet af fans af OLED tv, procuceret af LG og Sony, voksede drastisk på grund af billedkvaliteten. Det var i særdeleshed mere realistiske farver og en høj opløsning, der var argumentet. Det betød på ingen måder at QLED ikke fandt støttere, for billedkvaliteten for disse paneler blev støt forbedret ligesom prisen var lavere. I mellemtiden faldt prisen for et LG 55" OLED i perioden 2013 til primo 2018, fra ca kr 70.000 til kr 14.000. Selvom LG sammen med Sony overtog væsentlige dele af highend tv segmentet og Samsung gav afkald på strategiske dele dette segment, indtjente Samsung stadig pænt. Det er først nu hvor priserne på LG og Sony's OLED er i bund, at de oplever voksende salgstal i highend segmentet, hvilket ikke nødvendigvis er ensbetydende med større indtjening.

Samsung kunne teoretisk have fastholdt at blive på OLED markedet, men dertil krævedes massive investeringer på nye fabrikker på to-cifrede milliardbeløb. Kun LG byggede de nødvendige fabrikker, men til gengæld faldt prisen til et hidtil uset leje. Mon disse fabrikker er meget værd om 5 år? Samsung er blandt verdens største globale virksomheder og med en kolossal omsætning og indtjening. De vurderede bare at satse på en anderledes men mere langsigtet strategi, hvor andre teknologier ville vinde frem. LG vil næppe kunne omstille deres OLED produktionsfaciliteter og forskningscentre til samme niveau, som Samsung har opbygget siden 2013, hvor de forlod OLED markedet.

Samsung producerer QLED, og salget vinder frem ligesom flere reviewere bevidner kvalitativ fremgang og ligeså kvantitativt på salgsmarkedet, så der er ingen tvivl at Samsung bevæger sig i en den rigtige retning. At de kunne fremstille QLED paneler uden at skulle poste massive milliardinvesteringer kan da kun afstedkomme ros og kudos. De formåede at presse highend tv ud af eksisterende fabrikker, hvor de allerede fremstillede og udviklede de almindelige LED tv ligesom prisen ikke faldt lige så dratisk som LG måtte sande efter kæmpemæssige milliardinvesteringer.

Alt i alt, kan man sige at tilhængere af OLED kun kan være tilfredse, da prisen for forbrugerne er faldet med op til 80 % indenfor 5 år. Selvom de ikke har oplevet samme kvalitative og proportionale forbedring af OLED, som QLED så er det stadig en sejr, da OLED tv prismæssigt i dag er betalelig for den jævne bruger.
Hatten af for denne udvikling - men derfor kommer vi ikke udenom at OLED ejerne, modsat QLED ejere, har en potentiel og velbegrundet risiko for burn-in. Og denne kedelige egenskab er i virkeligheden OLED panelets akilleshæl. At nogle brugere accepterer denne sårbarhed, står dem frit for....ingen klandring herfra. Men omvendt er det vel også fair nok, at andre fravælger dette handicap i et stykke elektronik, der stadig koster en anselig sum penge. At graden af denne accept og velvillighed er vidt forskellig er bare noget der bunder i personlige præferencer - intet odiøst eller forkert i det.

Personligt tilhører jeg bare den skare af købere der i 2019 ikke kan acceptere at skulle opleve burn-in, efter at have kastet mine hårdt tjente penge efter et dejligt stort 75" tv. For mig betyder en 10 års forsikring imod burn-in rigtigt meget. Mange melder om en kvalitativ skrøbelighed samt manglende homogenitet i OLED paneler og der findes købere der har måtte ombytte deres OLED tv adskillige gange før de fik et nogenlunde tilfredsstillende og fungerende OLED tv. Hvor mange melder om produktionsfejl i QLED tv? Umiddelbart tyder noget på at QLED er mere pålideligt og med en ratio af fejlfri tv til førstegangskøberne.

Til sidst, så undrer det til stadighed hvorfor visse brugere undgår at anvende betegnelsen LED for QLED og udelukkende anvender betegnelsen LCD? Er det fordi de ikke bryder sig om, at QLED teknisk set, ligesom OLED også er et LED tv? Tåler de ikke denne faktuelle/tekniske fællesnævner for begge typer af paneler? Bilder de sig selv ind, at betegnelsen LCD er synonymt med en ældgammel eller forældet teknologi? Og bliver de mere stolte og tilfredse når de bryster sig af, at eje et ganske ultimativt, helt enestående og unikt produkt der kaldes for OLED, som under ingen omstændigheder tåler sammenligninger eller fællesnævnere? Hvorfor denne angst for at tv-købere skulle komme til at købe "det forkerte tv" fordi de fejlagtigt antog et QLED tv for at være OLED tv? O-O
Af bentpetersson
Tak IT-Bruger for dine ekstemt seriøse og vidende indlæg. Og samtidig er dine indlæg neutrale i din egen diskussion og indlæg i forholdet mellem LED og OLED.
Kan du yderligere beskrive både sammenhæng og forskel på disse samt på LCD?
Selv i dit seneste og dette det måske største indlæg nogensinde på dette forum, kunne jeg tænke mig at høre din viden om LGs elektroniske afdelings økonomi i de seneste år samt om divisionens gevinst/tab på det enkelte OLED, hvis du er også er vidende om dette.
Kun Rasmus har efter min mening kunnet holde en ligeså seriøs og vidende og ikke mindst neutral tone. Stor ros til jer begge.
Derfor appellerer jeg også til Rasmus om at komme på banen netop nu for at kommentere dine indlæg og bekræfte eller afkræfte, hvad der er rigtigt og forkert. Mange tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kunne I ikke lige skele til første indlæg og herfra kun deltage i tråden, hvis det bidrager til at hjælpe trådstarter videre. Jeres diskussioner hører helt sikkert til her i forum, men ikke i denne tråd. Opret en ny, hvis I vil diskutere skærmteknologi.
Af bentpetersson
At jeg ikke får den 100% bedste skærm kan jeg leve med. Skrev trådstarter. Og senere: Billedkvaliteten er ikke i top på Q7FN skriver du, det ved jeg godt."
Så kom diskussionen naturligt afsted til skærmteknologi.

Debatdeltagerne har pænt fulgt dette op. Derfor behøver diskussionen ikke flyttes, men er mere relevant end nogensinde med mindre flatpanels snart bør skifte navn til oledpanels. Kom i stedet ind i neutral og nuanceret debat Torben. Folk har brug for viden frem for fanboysbekræftelse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg skrev, så er debatten velkommen i vores forum, men den skal ikke tage fokus fra trådstarters spørgsmål.

Som du måske kan se, så har trådstarter ikke deltaget i debatten siden starten af side 1, så nu skriver jeg det igen: Hjælp trådstarter og flyt den verserende debat til sin egen tråd. Ellers gør jeg det.
Af bentpetersson
Ok. God ide med at du flytter Lennons og IT-Brugers to seneste indlæg over i en ny tråd. Tak for det
Af MartinCJ
Jeg har netop erhvervet mig et Q6FN, som er næsten identisk med Q7FN: https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... fn/597/623

Jeg kan anbefale Q6FN, især til den pris jeg fik det til (6000kr). Der er dog to konkrete forhold, som irriterer mig:
1. Der er lang vej ind til de forskellige billedprofiler. Det har betydning, når du skal skifte indstillingen på backlight når der er hhv. lyst og mørkt i rummet. Måske autoindstillingen for backlight falder i din smag, det gør den ikke for mig, i så fald, så er dette ikke et problem.
2. Styringen af local dimming når man anvender undertekster driller. Du kan læse mere uddybende om problemet her: https://www.rtings.com/tv/discussions/v ... es-on-q6fn - jeg er dog den eneste, der har lagt mærke til det, af dem har anvendt tv´et. Men det er et problem, hvis man er entusiast.

Udover det, så kan jeg anbefale skærmen. Der var ikke rigtig andre skærme i den prisklasse for mig. Sony´s XF9000 som mange nævner, faldt igennem på andre punkter for mig, og kostede 1000 kr. mere.

Håber det var lidt konkrete pointers, som kan hjælpe dig med din beslutning.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Hej alle der har læst med eller bidraget i denne tråd. Har desværre ikke kunne være så aktiv i denne tråd eller den anden nyoprettede tråd der handler vildledning fra Samsung mht paneltyper.

Har en datter der skal vies i denne weekend, så min detagelse er ret begrænset i de kommende dage. Desuden så er der underbemanding på arbejdspladsen grundet sygdom, ferie og barsel så forventer lidt overarbejde og måske kun én ugentlig fridag de næste 2-3 uger.

Ellers er det gode input der er kommet på banen, som både er spændende og interessante.
Vil ellers bare sige, at formålet i dette forum altid har været at lære nyt, dele erfaringer og få en hyggelig dialog.

Ser frem til, at være med igen :)

God weekend til alle ;)