Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af baeksen
Hej.
Jeg har længe gerne ville have et godt tv og har derfor, som studerende, fremskaffet i omegnen af 10.000 til formålet.
Jeg har læst diverse anmeldelser/artikler og jeg har været i butikker og hørt på sælgere prædike deres mening omkring tv, men synes det er svært at finde rundt i.

Jeg ser mest film og serier på netflix, HBO, streamer på youtube, ser jævnligt sport, men stort set aldrig almindelige tv-kanaler. Det kan sagtens blive til mange timer på en doven søndag, og derfor er OLED screen burn måske aktuelt?

Mange mener at OLED er vejen frem. I så fald, hvilket skal jeg vælge inden for budgettet?

Har kigget på LG C8 55' til 10.000 og Sony AF8 55' til 11.000, men ved ikke hvilket er bedst til mit formål og om der er bedre alternativer?
LG har pt. ikke HBO, så hvis du vil have det som indbygget app, så skal du over til Android-lejren, som netop har fået app'en. Til streaming har Sony'en også indbygget Chromecast, men den er desværre låst til 60 Hz, hvilket er noget biks til danske streamingtjenester, som kører i 50 Hz. En ekstern Chromecast til LG-TV'et koster ikke mange kroner og ellers er skridtet op eksempelvis en Apple TV eller en Nvidia Shield. Du går ikke galt i byen med nogen af de to TV, så jeg ville råde dig til at prøve deres interface af og se hvilken af dem du bedst ville kunne leve med i hverdagen.

De steder, hvor burn-in kan blive et problem er hvis du har stationære elementer. Det er ikke et problem at skærmen er tændt i mange timer af gangen. Ser du netflix, youtube, HBO mv. så er det typisk film, der veksler mellem fuldskærm og letterbox og i princippet er det kun letterbox, der kunne give en teoretisk risiko for, at de sorte bjælker vil efterlade lysere områder. Sportsudsendelserne har naturligvis nogle scoreboards siddende, men med mindre du ser NFL dagen lang, hvor det er samme slags scoreboard, som altid sidder samme sted, så burde det ikke blive et problem.
Af baeksen
Jeg har tidligere haft apple TV, hvilket jeg har været rigtig glad for, så LG C8 med et apple tv kunne være en mulighed. Prisforskellen betaler nærmest for apple tv'et.

Er det forresten muligt at hænge så tyndt et tv op, med en arm der kan drejes? Og kan de findes i ordentlig kvalitet til maks 1000kr?
Jeg har ikke så stor mulighed for at ændre setup i min lejlighed, og der hvor tv'et mest naturligt skal hænge, vil det klart være en fordel at kunne dreje det.