Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Muntjac
Hejsa
Jeg skal have nyt tv og overvejer at vælge et plasma istedet for LCD, men da jeg deler el-regningen med min kæreste som også er på SU vil jeg høre om der er en stor forskel i el-forbruget?
Umiddelbart mener jeg at have fået at vide at plasma bruger markant mere strøm, men hvor meget bliver det ekstra pr. år?
Af teamet
LCD tv bruger en konstant mængde strøm (pga backlight), mens plasma bruger strøm alt efter hvad det viser. Altså helt hvid skærm giver et højt forbrug, mens sort skærm giver lavt. Når strømniveauet bliver opgivet angiver man typisk max-værdier, så plasma ser ud som om, at de bruger mere strøm, mens de i realiteten bruger det samme eller lidt mindre end lcd..

Den største forskel i forbrug ligger på størrelsen af skærmen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er lidt af en skrøne at plasma altid bruger mere strøm. Fordelen ved LCD er at selvom du køber et display med en meget høj opløsning, så stiger forbruget ikke ift. en skærm i samme størrelse med mindre opløsning - det gør det for plasma fordi hver enkelt pixel bruger strøm.

Dvs. ved fuld HD skærme kan du godt komme ud for at et plasma-TV brænder 400 W af, hvor specifikationerne måske siger 450 W. For skærme med 720p opløsning vil du dog typisk opleve at forbruget er markant mindre end hvad specifikationerne opgiver.

Et eksempel:
Pioneer PDP 508XD er opgivet til 363 W, men hvis skærmen kalibreres, så bruger den mellem 130 og 260 W (husk på at dette er en 50" skærm!).

Ofte er lysstyrken på et TV også sat alt alt for højt og diverse dynamiske funktioner er samtidigt slået til. Hvis man skruer lysstyrken ned og slår alt det dynamiske gejl fra, så er det ikke så dyrt at have fladskærm i dag (dette gælder generelt for både LCD og plasma).
Af Muntjac
Okay, takker. Jamen så er jeg ikke så skræmt for plasma længere...
Men hvorfor vil fuld-HD skærme brænde mere af end de andre?

Nu hvor jeg har Jer her: Hvilket tv vil I så umiddelbart anbefale hvis jeg har ca. 9-10 k, det skal være 37" eller 40", og der mest skal ses tv på det, men også evt. bruges ps3?
Brugeravatar
Af azrael
Fordi de har flere pixels. Groft sagt. :)
Af Nick_S
Muntjac skrev:Okay, takker. Jamen så er jeg ikke så skræmt for plasma længere...
Men hvorfor vil fuld-HD skærme brænde mere af end de andre?

Nu hvor jeg har Jer her: Hvilket tv vil I så umiddelbart anbefale hvis jeg har ca. 9-10 k, det skal være 37" eller 40", og der mest skal ses tv på det, men også evt. bruges ps3?
Vil nok anbefale dig i Plasma noget Panasonic PX70. I LCD kunne et M87 fra samsung være oplagt, da det er et fornuftigt fjernsyn til en overkommelig pris :)