Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Roccodalawyer
Hej alle,

Glædelig jul!

Jeg har lige to hurtige til jer, som jeg synes jeg har lidt svært ved at finde tydelig information på.

1) Jeg har lagt mærke til, at ATV4 opsætningen i videoafspilning har ændret sig, og jeg vil blot gerne være sikker på, at I mener, at jeg har de korrekte indstillinger (se de to billeder)? Jeg benytter i øvrigt high speed 4K HDMI-kabler.

2) Jeg har tilsluttet (i) ATV4, (ii) Chrome (Ultra) og får nu (iii) en PS4 Pro. Hvorledes bør jeg tilslutte disse enheders HDMI kabler til A1'erens fire HDMI-porte - jeg forstår, at disse ikke behandler signalet helt ens? Vil jeres svar i øvrigt ændre sig, hvis jeg senere også skal have tilsluttet f.eks. en soundbar?

På forhånd mange tak for hjælpen og godt nytår!
Af Roccodalawyer
Super - jeg kan ikke få lov til at uploade billederne så here goes :-)

Indstillingerne er:

Format: 4K Dolby Vision 60 Hz
Match indhold er slået til på både dynamisk område og billedfrekvens.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ganske rigtigt kun port 2 og 3, som understøtter 4K HDR, så du får ikke HDR med én af dine 3 enheder. Du må vælge. Du kan dog godt få 4K på de to øvrige HDMI, så hvis du evt. kan undvære HDR på én af enhederne, så bør den tilsluttes 1 eller 4.

Interfacet på din ATV 4K bør du sætte til 4K SDR 50 Hz, hvis du ser danske tjenester. Ellers vil den smide farverummet ud i en mellemting mellem Rec709 og DCI-P3 på alle de apps, som ikke bruger Apples standard API til video, hvilket ingen af de danske tjenester gør.
Af Roccodalawyer
Tak for svar!

Chromecasten i A1’eren fungerer ikke optimalt - feks i forbindelse med Viasats 4k bold som de har eksperimenteret lidt med
Af Roccodalawyer
I øvrigt: jeg antager, at ATV’et sættes til YCbCr og ikke høj/lav RGB på HDMI udgang?

Torben: hvad er egentligt baggrunden for, at jeg ikke bør vælge 4K HDR 50Hz frem for SDR?
Brugeravatar
Af bbplayer
Roccodalawyer skrev:Torben: hvad er egentligt baggrunden for, at jeg ikke bør vælge 4K HDR 50Hz frem for SDR?
Torben Rasmussen skrev:hvis du ser danske tjenester. Ellers vil den smide farverummet ud i en mellemting mellem Rec709 og DCI-P3 på alle de apps, som ikke bruger Apples standard API til video, hvilket ingen af de danske tjenester gør.
Derfor? Altså dine danske apps er problemet på ATV, og er ikke lavet til HDR:
Brugeravatar
Af TBC
Roccodalawyer skrev:Hvorledes bør jeg tilslutte disse enheders HDMI kabler til A1'erens fire HDMI-porte - jeg forstår, at disse ikke behandler signalet helt ens? Vil jeres svar i øvrigt ændre sig, hvis jeg senere også skal have tilsluttet f.eks. en soundbar?
Hvis du ikke vil gå på kompromis med nogle af dine enheder kan du redde dem alle med sådan en her: https://digitalt.tv/test-xolorspace-234 ... -switcher/
...Det vil også løse problemet i forhold til en soundbar eller en ekstern surround reciever, selv én uden 4K HDR understøttelse.
kofoed skrev:Du har vel heller ikke så meget behov for en ChromeCast nu når du har et android TV?
Smart-tv's indbyggede smart-tv platform, inklusiv den indbyggede chromecast arbejder [som udgangspunkt, med mindre app udvikleren har gjort sit hjemmearbejde] i 60 Hz, hvilket bestemt ikke er optimalt til 24,25 og 50 fps kilder. En ekstern ChromeCast kan manuelt sættes til 50 Hz output, optimalt til 25 og 50 fps kilder.
Roccodalawyer skrev:I øvrigt: jeg antager, at ATV’et sættes til YCbCr og ikke høj/lav RGB på HDMI udgang?
Det tror jeg er svært at udtale sig sådan helt generelt om - Det handler om hvor godt lige præcis dit øvrige udstyr Chroma-opskalerer relativt til ATVét. Herhjemme får jeg det bedste resultat med at lade ATV'et stå i YCbCr og lade min projektor chroma-opskalere til RGB. Mens jeg er umådeligt glad for ATV'ets 'match content' funktion er jeg ikke imponeret over dets chromaopskalering. Det virker lidt flad og lavopløst i forhold til andet udstyr i min portefølje.
bbplayer skrev:Altså dine danske apps er problemet på ATV, og er ikke lavet til HDR:
Plus at menuer mv ser forkerte og udvaskede ud hvis ATV'et står i HDR. ATV's saving grace er dens match content funktion. Så starter du i 4K SDR 50 Hz med match content aktiveret står du dig bedst i forhold til mest.
Af Roccodalawyer
Mange tak for dine grundige svar, TCB. Hvis de danske apps alene understøtter SDR, er det så ikke givet, at ATV’et ikke bør være én af de enheder, der benytter A1’eren HDR port 2 og 3, men i stedet dedikere disse til f.eks. PS4’en og Chromecasten (sidstnævnte vil så langt hen ad vejen heller ikke have brug for HDR givet af det er danske apps der castes)?
Af thomas.rubach
Bed lige mærke i at din begrundelse for at have chrome cast var pga Viaplays uhd kampe. Så går udefra det er en ultra du har. Men da du i forvejen har atv 4k så kan du se 4k fra viaplay gennem den. Altså giver chromecasten ikke noget yderligere

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk