Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af teandersen
Hej forum.

Jeg har for nylig købt en Sony HT-ST5000 Atmos soundbar.

Er der nogen der ved hvilke muligheder der er for at afspille Atmos lydspor gennem en sådan soundbar?

Skal der kobles en Atmos afspiller (bluray, Xbox) direkte til Soundbaren?

Så vidt jeg kan læse mig frem til kan atmos signal slet ikke videreføres til soundbaren fra mit ellers næsten nye Sony KD-65XE9005.

Håber nogen kan hjælpe og har tips til at sætte dette op! :)

V.h. Thomas Andersen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, dine afspillere skal sættes direkte i soundbar for at få gavn af formatet. Dvs. en UHD-Blu-Ray eller en Apple TV.
Af Supergris
Spørgsmålet har været oppe før, og dit svar er ikke helt korrekt!
Atmos findes i to varianter; den ene er den lossless udgave, som er en tilføjelse til Dolby TrueHD, den anden kan sendes sammen med Dolby Digital Plus, så den ene variant kan sagtens bruges med dit nye TV, og er f.eks den udgave Netflix benytter...

Hvis begge dine enheder (soundbar og TV) er udstyret med eARC, er det ligegyldigt hvilken af enhederne, du tilslutter din afspiller, da eARC kan håndtere den fornødne båndbredde, der er nødvendig for at kunne afspille formatet i den bedste kvalitet.

Din soundbar har fået eARC via en opdatering, men desværre kan det vist ikke lade sig gøre med dit TV, så enten skal du tilslutte din afspiller direkte til din soundbar, eller også må du leve med den dårligere kvalitet, når vi snakker afspilning fra fysiske medier/skiver.
Hvis det drejer sig om Netflix, er det p.t. ligegyldigt, da de, som tidligere skrevet, benytter sig af den komprimerede udgave, hvor Atmos følger med i en DD+ container...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Da spørgsmålet var oppe tidligere var det møntet på et LG TV, som har Atmos-understøttelse. Har du førstehåndsviden om, at XE90 skulle kunne modtage Atmos og sende det videre via ARC i en DD+ container?
Af Supergris
Sidder faktisk og leder efter information, da jeg ikke har efterprøvet det på lige dette TV, så jeg ville lave en EDIT, hvis det ikke var tilfældet.

Mit svar var mere generelt, da det i nogle tilfælde kan lade sig gøre at overføre varianten med DD+, men det kræver at det pågældende TV er i stand til det, hvilket kan være ret svært at finde ud af, da det ikke kan ses ud fra tekniske specifikationer.
Nogle TV er f.eks. kun i stand til at overføre et stereo-signal...

I øvrigt er der vel også andre afspillere, der kan videreføre et Atmos signal, end en UHD-Blu-Ray eller en Apple TV? :)

EDIT.
Korrekt, det var et LG TV sidst, så med Sony TV må det komme an på en prøve, men jeg tvivler...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht afspillere, der understøtter Atmos, så er du velkommen til at foreslå andre, hvis du kender til dem. Xbox ville være en kandidat, men det er jo også en UHD-afspiller.
Af Supergris
Selvom jeg opfatter det lidt som ordknepperi, så spurgte du jo selv efter det, så her kommer mine tilføjelser:
Torben Rasmussen skrev:Ja, dine afspillere skal sættes direkte i soundbar for at få gavn af formatet. Dvs. en UHD-Blu-Ray eller en Apple TV.
Jeg ved ikke, om ovenstående skal opfattes som to eller tre afspillere; altså er der tale om: Én UHD Blu-ray-afspiller og én Apple TV ELLER én UHD Blu-ray-afspiller, én Blu-ray-afspiller og én Apple TV?

Hvis du mener to afspillere, kan en almindelig Blu-ray-afspiller tilføjes til listen, da der jo er ingen, der siger, signalet skal være 4K, for at Atmos følger med.

Diverse spillekonsoller, ikke kun Xbox; en PS3 kan også tilføjes til listen, ligesom alle andre enheder, der kan sættes til at bitstreame.

Androidbokse, hvor en Nvidia Shield TV nok er den mest kendte.

PCer hvor HTPC også er at finde.

Det var jeg lige kunne komme i tanke om, så mulighederne er mange...
Af teandersen
Tak for de grundige svar. Jeg har umiddelbart ikke intensioner om at bruge bluray afspiller. Tanken var at benytte mig af Netflix's efterhånden voksende antal titler med 4k og atmos. Men her bliver tingene virkeligt langhåret kan jeg se.

Mht signalvejen:
Jeg kan vist godt opgive at sende signal fra tv til soundbar (f.eks. via TV'ets Netflix app). Det kan muligvis (?) lade sig gøre med de nyeste sony, men ikke mit 2017 model.

Så signalet skal sendes direkte til soundbar og dérfra til TV. En Xbox (one eller nyere) kan gøre det, men overkill at købe sådan én bare for det.

Man kan også anvende en Windows 10 PC'er og sende via soundbar til TV. Grundlæggende virker det at se video med atmos på denne måde med mit setup. Jeg testede det med en fil med atmos fra Dolbys hjemmeside, det fungerede fint og lød forrygende på denne soundbar.

Ved brug af Netflix app på Windows PC og afspilning af film/serie med atmos kører lydsporet fint med atmos ud af soundbaren. MEN: billedet som sendes til skærmen er nu meget dårligt, så vidt jeg kan se pga HDCP, altså en begrænsning pga frygt for kopiering. Med andre ord er afspildning af Netflix i UHD på/fra PC ikke muligt pga HDCP.

Så vidt jeg kan se er eneste mulighed at få fat på en Xbox og streame via den?

Hold da kæft, havde jeg vist hvor kompliceret det her er havde jeg nok overvejet soundbaren en ekstra gang :s .

Men nu hvor jeg har hørt hvor fedt den lyder med atmos har jeg ikke givet helt op endnu....
Af teandersen
Take for tippet. Interessant maskine. Men understøtter den Dolby Atmos med Netflix?

Jeg tror det ikke umiddelbart efter hurtig research.

Netflix er relativt restriktive med hvilke enheder der kan anvendes:
https://help.netflix.com/da/node/64066

Grunden til at jeg gerne vil have Netflix til at fungere med setup'et er, at det så vidt jeg ved er eneste streaming tjeneste det pt understøtter formatet (Dolby Atmos, og i øvrigt UHD). Så det er eneste mulighed med mindre jeg går ud og investerer massivt i blu-ray.... :((
Supergris skrev:Jeg vil anbefale dig at købe en Nvidia Shield TV. Den, synes jeg, er alle pengene værd, hvilket denne reviewer er ganske enig med mig i:

https://www.youtube.com/watch?v=zIkX6ooibYM
Af teandersen
Vi er i vores familie 100% Android (bl.a. derfor jeg købte Sonys Android TV). Så Apple TV er ikke oplagt for os.

Træls at Netflix med atmos ikke kan anvendes med PlayStation. Dem har jeg to af inkl PS4 pro.

Torben - bare for at få én ting på det rene: hvis jeg nu skaffer en Netflix/atmos/UHD kompatibel afspiller (f.eks. en brugt Xbox one), så skal den som du også indledningsvis skrev kobles direkte til soundbaren for at få atmos lyd. Kan soundbaren så videresende UHD signal til mit TV? Soundbar og TV er koblet sammen via HDMI arc. Men kun soundbaren har (via nylig opdatering) eARC, ikke mit TV, det har "kun" HDMI arc.

Vh. Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, Soundbar kan videresende HDR og ST5000 understøtter også Dolby Vision passthrough.

eARC får du ikke noget ud af med mindre Sony kan finde en måde at opdatere deres TV på. Men hvis Xbox sidder i soundbar, så er det også kun lydsync du ville få gavn af fra eARC.