Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peoke
LG OLED B7 - HDR gaming og ABL

Jeg har lidt problemer med HDR på min PS4. Jeg ved at der er mange der har klaget over at billedet er blevet for mørkt i HDR game mode efter en opdatering til B7. Som andre kunne jeg godt bruge et lysere billede, men det er noget jeg kan leve med. Mit issue omhandler ABL - Noget jeg først blev opmærksom på efter en søgning på nettet. Som jeg har forstået det, er formålet at ABL at skrue ned for lyset i meget lyse scener, for at skåne skærmen. Correct me if i'm wrong :)

Jeg spiller Horizon Zero Dawn nu, men oplever nærmest det modsatte. Jeg oplever at lysstyrken dæmpes når der er meget mørkt på skærmen, hvilket er virkelig generende. Så længe der er lyst i spillet og endda også mørke scener med bare nogle få lyskilder, er billedet helt fint. Jeg har prøvet forskellige indstillinger, men lige meget hjælper det. Det sjove er at hvis jeg skruer meget ned for skærmens lysstyrke, så oplever jeg stadig problemet. Det burde jeg vel ikke hvis det er ABL der er skyld i det? Men hvad dælen skulle det ellers være?

Jeg har også en Xbox One X. Her synes jeg ikke jeg oplever problemet. Men jeg har ikke spillet meget på den endnu, så kan ikke sige med sikkerhed at problemet ikke også er tilstede der.

Min indstillinger er som følger:
- Alt gejl som dynamisk kontrast osv. er slået fra.
- Problemet er kun tilstede ved HDR, så skærmen er selvfølgelig indstillet til HDR spil tilstand.
- OLED-Lys: 100
- Kontrast: 100
- Lysstyrke: 50
- Skarphed: 10
- Farvetone: 0
- Farvetemperatur: V30

Jeg har forsøgt at skrue på alle indstillinger, men det ændre ikke på noget.
Af lkodk
Du har ret. LG oled (ihvertfald 7 serien, ved ikke med 8) dæmper lyset i længerevarende mørke scener.
Du kan læse lidt om min erfaring i denne tråd:

I starten oplevede jeg det bare med HDR og Dolby Vision, men efter at have skrevet i ovenstående tråd, så har jeg også lagt mærke til det i SDR, da jeg så seneste sæson af Walking Dead på alm SDR blu-ray, hvor der også er mange lange mørke scener.

Efter at have søgt på nettet omkring det, fandt jeg en tråd i et forum (vistnok avsforum) om emnet. Her går teorien på, at det er når tv'et når under et vist antal nits lys output, så opfatter tv'et det som et statisk billede og dæmper derfor for at forhindre burnin.

Om det er rigtigt det ved jeg ikke, men i den tråd jeg fandt om emnet, der var løsningen at gå ind i en service menu og disable et eller andet, som løser det, men også øger risikoen for burnin.
Jeg kan selvfølgelig ikke lige finde linket til den tråd lige nu, men vil prøve at finde den og poste det senere.

EDIT: Det skal lige siges, at jeg ikke selv har prøvet det med at slå noget fra, men prøver at leve med det.
Af Peoke
Tak for svar. Men tror dette er noget andet. Jeg har lagt mærke til at lyset bliver dæmpet ved statiske billeder. Oplever det bl.a ved loading skærme eller hvis jeg står for længe i en menu. Men ligeså snart der er bevægelse i billedet igen, vender TV'et tilbage til den oprindelige lysstyrke. Jeg har ikke selv oplevet dette i film, hvor billedet altid er i bevægelse.

I spillet (Horizon Zero Dawn) forsøgte jeg igår at fremprovokere mit problem, ved at placere mig et mørkt sted og skiftevis kigge op og ned. Hver gang jeg kiggede ned blev der skruet ned for lystyrken, i takt med at der blev mere mørkt i spillet. Men når jeg kiggede op igen, blev der med det samme skruet op for lysstyrken igen. Det var helt tydligt at det ikke var en "feature" fra spillets side, men noget TV'et valgte at gøre. Havde det været problemet du beskriver, ville lysstyrken ikke skifte så hurtigt.

Igår forsøgte jeg mig med Mass Effect: Andromeda, som jeg jeg både ejer til min PS4 pro og min Xbox One X. Det virker overhovedet ikke til at jeg oplever problemerne på Xbox One X. Det virker virkelig underligt i mit hoved, da jeg ikke kan forstille mig at en indstilling på min PS4, kan være skyld i det. Alt står på auto nu, men jeg vil forsøge at rode lidt i indstillingerne senere.

Bonus info :)
- Jeg har fornylig udskiftet min PS4, så vi kan udelukke at det er selve maskinen den er gal med.
- Jeg har prøvet med et andet HDMI kabel og indgang på TV'et
- "HDMI ULTRA HD Deep Colour" er slået til for alle indgange.
- Som nævnt tidligere er dynamisk kontrast, dynamisk farve, "tilpasning af skærmens lysstyrke" osv videre slået fra.
Brugeravatar
Af bbplayer
Peoke skrev:LG OLED B7 - HDR gaming og ABL

Jeg har lidt problemer med HDR på min PS4. Jeg ved at der er mange der har klaget over at billedet er blevet for mørkt i HDR game mode efter en opdatering til B7.
Hvilken løsning forventer du at få, hvis du selv har fundet ud af mange har problemet efter en opdatering, tror ikke LG læser dette forum og laver en opdatering til dig :)

Glædelig jul
Af Peoke
Læs mit indlæg igen ? det du citerer er ikke mit problem. Jeg ville blot nævne det for at præcisere at jeg er bekendt med dette problem, men at mit problem er et andet :)

Og et glædelig jul til dig også :)
Brugeravatar
Af bbplayer
Jeg er nu ret sikker på spillet kører i HDR, og at du oplever dæmpet lysstyrke. problemet har været på 6 serien og de var rimelig længe om at løse det. Så det er bare op til fortolkning hvordan mørke billeder opleves.

og ABL har nogle også vurderet er en firmware fejl men på 6 serien mente folk man rettede det i service menu men det mener jeg ikke nogen har fået meget ud af.
Af lkodk
@peoke:
Hvis dæmpningen sker med det samme, så har du ret, så er det nok ikke det samme. Det jeg oplever, der skal det være mørkt i nogle minutter før der sker yderligere dæmpning. Men det du nævner med, at så snart der kommer lys igen, så hæver tv'et lyset det passer nu meget godt.

Men du kan prøve følgende: Når du oplever at der sker en dæmpning, så prøv at aktivere "Settings" menuen ude til højre på selve tv'et.
Hæver tv'et da lysstyrken med det samme?