Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey !

Jeg har endelig fået sat min Gamer PC (NVidia GTX1070) til mit Samsung 55JU7005 ...
Indtil videre er det gået fint med et 10 meter HDMI kabel og det kører fint i 4K med 60hz ...

Men Windows 10 gider kun sende 2.0 stereo til TV'et ?

Jeg har sat et Logitech Z-5500 til fjernsynet via Optisk kabel og kan fint høre DTS / 5.1 PCM lyd fra alle mulige andre kilder.

Jeg har kigget lidt rundt på nettet hvor en mulig løsning er at at fifle med EDID og override hvad Windows får af supported formater.

kan også være der er en anden lettere løsning ?

er der nogen der har fået det til at virke som kan fortælle hvordan ?
Jeg har fundet 2 værktøjer som gjorde det nemt at lave en Custom Windows driver til mit fjernsyn..

MonInfo :
https://www.entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm
kan lave et udtræk af EDID data som kommer fra TV'et samt eksportere INF filer - samt læse/skrive BIN filer som kan redigeres af en EDID editor.

AW EDID :
https://www.analogway.com/emea/products ... id-editor/
en udemærket EDID editor som bl.a. fortalte mig at mit TV er Revision 3, bygget i 2014 uge 42 ... lidt sjovt fordi jeg købte det i september 2015 :O

Anyways, det er supernemt at redigere hvilke lydformater mit TV kan modtage og derefter gemme BIN filen, som MonInfo kan åbne og lave en INF ud af.

For at installere driveren skal man reboot Windows 10 i recovery mode hvor Driver Signature er disabled.

Det lykkedes helt fint at aktivere 5.1 lyd (6 channel PCM)

MEN !!!

TV'et kan ikke passthrough mere end 2 kanaler PCM :-( - det er åbenbart en begrænsning hos Samsung.

Eneste løsning nu er at finde ud af hvordan jeg kan output DTS lyd i stedet for PCM :D
Okay ...

Har fundet ud af at Realtek (typisk lydkort på de fleste motherboards) understøtter Dolby Connect (aka. DTS NEO aka. Dolby Direct) ... hvilket vil sige at lydkortet kan live-encode 5.1 lyd til DTS og sende afsted over digitale outputs (SPDIF og Optisk)

Denne funktioner er rimelig nem at aktivere, desværre er det NVidia 'lydkortet' som skal bruges :-/

graver videre ....
Det er jo blevet lidt en monolog fra din side, da ingen rigtig byder ind, hvilket nok er et udtryk for, at problemstillingen er lidt unik. Men altså, jeg vil bare lige notere, at den læses og at jeg personligt sætter pris på, at du følger op i den med dine erfaringer :)
Jeg tænker at emnet er interessant da det er noget flere af os herinde sikkert fifler med...

Jeg kunne løse problemet ved at trække et optisk kabel ved siden af mit hdmi kabel, men det kunne jo være fedt hvis man kunne nøjes med hdmi og passthrough