Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Er ret ny i forummet, og synes jeg har prøvet at søge igennem for svar, men hvis jeg tager et emne op eller poster et forkert sted, beklager jeg.

Jeg har for nylig købt dette Samsung 65" Q6F til 7997.-
(tror det er sat "kunstigt op" inden jan. udsalg)
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... qe65q6fnat

Jeg er dog ikke tilfreds med det og kan retunere det ind i januar måned.

Mit spørgsmål går på, at jeg har set mig lidt lun på både OLED, andet QLED og sågar sony XF90.

Så vidt jeg har forstået det, er Q6F egde belyst, hvor XF har zone styring i 60 zoner, og et helt andet billede panel, dog lidt sløvt i android kontra Tizen?

Så er der OLED.. Det ligner nogle utrolig flotte tv alle sammen, og har overvejet sony A1 65" til 16999 i elgiganten. Det rammer lidt uden for budget, men kan lige squeeses ind.

Ønsker mest for pengene , og et fjernsyn jeg kan have i mange gå med et super billede.

Ser en del fil og serie. Gamer måske 1-4 gange om ugen i 1-3 timer ad gange, nogle gange mindre.
Kommer fra et 2015 curved 9005 55" tv.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med en købs-anbefaling.

Tak på forhånd.
Dennis
Det vil næppe ændre sig hvis du køber et nyt. Det skyldes nok, at sit TV ikke svarer præcist til den model, som de har set på hos rtings, så du har muligvis justeret den helt forkert ift hvad den burde. En kalibrering er specifik for den enkelte skærm.
Så et Q6FN i aktion ved siden af et Q9FN og der var en verden til forskel og kom tydeligst til udtryk ved at Q6 var mat og kedelig til sammenligning.
Lige efter jul kunne du overveje et 65" Q8DN som bliver solgt til 13K og denne model giver et meget lysstærkt og farvesprudlende billede, der I praksis er tæt på det samme flotte billede som du får i Q9FN.
Hvis du skal vælge imellem noget, så er LG OLED B8 på tilbud ser jeg andet sted, i næste uge hos elgiganten, til 7777,- . Så er den klart en Q6 overlegen, når du er flere generation bagud, selvom B8 vist bruger et panel fra sidste år, så er det stadig klart en forbedring når det skal være.

Så tag hoppet og oplev OLED, og lad nu være med at kopiere kalibrerings indstillinger , de er kun for den enkelte skærm når du begyndet at tage RGB værdier osv, så ødelægger du oplevelsen og standard indstillinger kan være meget bedre.

(Også selvom det kun er 55" , sorry) Det er måske et mindre problem.
Hvis du snupper kalibreringstal, f.eks hos rtings.com er det vigtigt du ikke bruger de tal der kommer fra hvidbalance og videre nedad.. De tal er individuel fra skærm til skærm, muligvis gør tallene mere skade end gavn.. så pil ikke ved dem.