Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PHansen
Tidligere var samsungs LE-40m87BD i mine overvejelser, men nu har jeg fået et godt øje til LE-40F86BDX, men ville høre om det er 4000+kr værd at ofre for den model?

Sony's modeller ligger også i den 14000kr prisklasse, bør man så overveje dem også?

Håber i kan hjælpe mig lidt..

Patrick Hansen
Brugeravatar
Af Andromedia
Tja, det er kun dig som kan afgøre om det er det værd :)
Jeg synes ikke der er det store spring fra M modellen til F modellen. Kun prismæssigt. F modellen har en teoretisk højere kontrast og så kan du slå 100 hz til. Om 100 hz er en forbedring eller ej er en smagssag.

F er bedst, men M er bedst til prisen efter min mening.
Af PHansen
Det har du også ret i, men det er nu meget rart at høre lidt "ekspert" råd.. :)

Jeg var nemlig inde og kigge i fona i rosengårdscenteret i Odense, og der var det den skærm jeg helt bestemt synes gav det bedste billede.. Men så vidt jeg husker kørte den også med en af deres egen "show" dvd'er, så ved ikke helt om man kan stole på det..

Det kan jo fåes til 14000 ca.
Brugeravatar
Af Andromedia
klog_joe skrev:Der er også 100hz på m87'eren.
Så vidt jeg kan se på Samsung's hjemmeside er det kun 32" versionen af m87 som har 100hz
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, 32" modellen har 100 Hz og de større modeller har fuld HD i stedet.
Af PHansen
Efter hvad jeg har forstået, så er 100hz et stort plus ik?

Eller tager jeg fejl?
Brugeravatar
Af Andromedia
PHansen skrev:Efter hvad jeg har forstået, så er 100hz et stort plus ik?

Eller tager jeg fejl?
Det kommer an på hvem du spørger. Personligt kan jeg ikke lide det. Prøv i en foretning at slå det til og fra. Jeg synes det giver nogle unaturlige bevægelser.
Af klog_joe
Det har i ret i. jeg var lidt for hurtigt og overså (32") på samsungs hjemmeside. beklager :)
Af PHansen
Har siddet hos en kammerat og set tv på et hvor jeg også synes billederne virkede underlige i starten, ved bare ikke om det var pga. den kørte 100hz, det var et samsung.. Men efter et stykke tid synes jeg egentlig godt om det, om samtidig var billedet super klart, det føltes næsten som om man stod og så det hele selv..

Hvis i forstår hvad jeg mener.. O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er typisk den fornemmelse de fleste får når de ser på 100 Hz TV'ene. Det gør dog også at tingene ser lidt kunstige ud.
Brugeravatar
Af azrael
Det som I beskriver er det som flere steder omtales som "soap effekt", dvs. billedet ser lidt ud som på en amerikansk sæbeopera. Den opstår pga. de billeder som tv'et nyberegner mellem to faktisk modtagne billeder (man kalder det for interpolering).

Ved CRT (billedrør) og ved plasma kan "100Hz" (altså fordobling af modtagne billeder) typisk opnås ved groft sagt at gentage hvert billede. Det er lidt mere tricky end som så, men det illustrerer rimeligt godt hvad der sker. Årsagen til, at dette er muligt, er fordi CRT og plasma er "impuls" typen, dvs. billedet bliver vist på skærmen som en impuls, og så er billedet "væk" til næste impuls (lidt svært at beskrive, men det er til dels derfor at billedet flimrer).

LCD-paneler er af "hold" typen, dvs. billedet på skærmen ændrer sig ikke før det rent faktisk ændrer sig. Derfor giver det ikke mening ved LCD bare at gentage billedet. I stedet tager man to billeder og forsøger at beregne sig frem til, hvordan et eller flere billeder imellem disse to kunne se ud. Der er tale om ret avancerede beregningsmetoder og ingen producent har hidtil fundet den perfekte løsning. Mange er dog enige i, at en af de bedste løsninger hidtil er Sonys MotionFlow, mens en af de ringeste er Samsungs i M7x-serien.
Af PHansen
Har prøvet og læse lidt på det link, men engelsk og så sådan noget teknologi snak er ikke en helt god blanding for mig.. :o

Men kan forstå de ikke var helt overbevist om det?

Men er det så værd at ofre de 3-4k mere for at få denne samsung model?