Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JSN
Jeg har en forsikringssag på mit Samsung KS658005, der er 2 år gammel og blev købt på tilbud til kr. 14.999. Forsikringen ønsker oplyst, hvad en tilsvarende model vil koste i dag.
Er der nogen i forum, der kan oplyse hvilken Samsung model, der i dag vil svare til ovennævnte TV?

Med venlig hilsen

Jørgen
Af JSN
For lige at afslutte min forsikringssag, hvor mit TV ikke kunne laves, idet et nyt panel blev vurderet til 70% af nyprisen, arbejdstimer á kr. 750 og desuden fragt af fjernsyn.
Jeg mener, at forsikringsselskabet har lagt et for lavt forsikringsbeløb, der i dag endte på kr. 7.999. Det skal bemærkes, at der ikke er afskrivning på mit TV, der er under 4 år gammelt, hvorfor forsikringsselskabet tager udgangspunkt i, hvad et tilsvarende TV vil koste i dag. Der findes ingen Samsung KS658005 på Pricerunner, men Elgiganten har et tilsvarende TV i 55" til kr. 7.997.
Jeg overvejer, om sagen skal i Ankenævnet for forsikring, hvorfor jeg gerne vil høre om erstatningsbeløbet synes korrekt, eller om andre i forum kan bidrage med lignende forsikringssager.

M.v.h.

Jørgen
Vil klart gå efter at få 1030kr mere ud af dem.
https://www.pricerunner.dk/pl/2-4563198 ... ign-Priser

Ved godt at KS og NU ikke kan sammenlignes, og du bliver lidt snydt i den forbindelse.

Men du have et 8 Series og så vil jeg mene du har krav på et 8 Series igen.

Som Torben også skriver er 65Q7FN et bedre match, men det er svært at forklare at forsikringsselskabet at 65Q7FN er afløseren til KS658005.
Hvis man er nøjagtig i de specifikationer man ønsker og den gamle havde, er det min oplevelse at de lytter..

Prøvede at bøvle lidt med mit forsikringsselskab engang, hvor jeg også synes de ville spise mig lige lovlig let af.. Jeg påpegede at mit gamle havde to tv tunere, så vi kunne optage og se en anden kanal samtiddig.. Det var en vigtig funktion vi benytter i familien skrev jeg til dem.. Derfor skal den nye også have den funktion.. Jeg gav dem 2 tv som jeg synes kunne være relevante, og fik herefter den ene af dem..
Af JSN
Tak for den foreløbige hjælp.
Torben Rasmussen nævnte, at en arvtager til min Samsung KS8005 kunne være NU8005. Er der stor billedmæssig forskel på de to TV? Er der andre features, der gør, at KS8005 er et bedre TV.
Desværre koster NU i 65" næsten 3.000 kr. mere end jeg kan få udbetalt.
Jeg skal bruge jeres input ved min kontakt til forsikringsselskab i morgen.
KS er designet med en bredere dækning af det såkaldte DCI-farverum, hvilket Q-serien også er. Peaklysstyrken på dit KS8005 var noget i stil med 800 nits, hvor man på NU8 nok skal regne med 10-15% mindre. Dvs. til HDR var din gamle skærm potentielt bedre gearet.

Det kan være lidt svært at finde det perfekte match med en model med flere år på bagen, da features som regel er dryppet ned i de mindre modeller nu, så du får lidt en blanding af, at nogle features findes i eks. NU, og premium modellerne i dag vil give dig noget mere ift. hvad du havde i KS-modellen.

Som andre har nævnt, så skal du nok fokusere på de premium-features, som KS8005 gav dig, som du nu kommer til at give afkald på, hvilket vil være en bedre dækning af DCI-farverummet, en højere peaklysstyrke ved HDR-afvikling og den eksterne One Connect (mini). Disse ting får du ikke med en NU8 - kun med en Q7 (måske også i Q6 - det er jeg lidt i tvivl om). Jeg er ikke sikker på, at NU8 har PIP, hvilket dit KS8 havde. KS8 havde semi-lokal styring af lyset og det har NU8 ikke.

At der ikke engang kan blive tale om en NU8 er galt. Den er ikke bedre end KS8, så det burde være et minimum.
Du kan jo prøve at spørge sælgere i Elgiganten, Power og HIFI Klubben om hvad de mener er et mindst lige tilsvarende tv, som dit gamle.

Én ting er hvad et tv rent teknisk har af specs og features, noget andet er det samlede kvalitetsindtryk og de materialer der er anvendt i både tv og remote.

Jeg anbefaler dig at holde dit tv op mod et Q7FN og et Q8DN, som koster henholdsvis 15K og 17K hos HIFI Klubben. Får du udbetalt pengene kontant, så vent om muligt til efter jul med at kaste pengene efter nyt, da der er pæne rabatter at hente hvis du kan vente.