Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DjBeau
Til min gamle skærm, som ikke var en fladskærm, brugte jeg Adobe Gamme til at kalibrere den. Nu har jeg en HP fladskærm, som er koblet til computeren via et DVI-kabel. Ifølge anmeldelser af skærmen er den vist kalibreret ganske fint fra fabrikken.
Men hvordan forholder det sig med fladskærme og DVI? Burde jeg stadig køre Adobe Gamme, eller er det hele automatisk, som det skal være, når det kører via DVI?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, din computer kan ikke få nogen data tilbage fra skærmen om hvordan farverne er i virkeligheden. Dertil skal du have en kalibrator koblet udenpå skærmen ligesom vi gør i vores tests.

Det eneste DVI porten gør anderledes er at den eliminerer støj fra analoge kilder og springer DA/AD leddet over. Det giver et skarpere billede, men rør ikke ved farvegengivelsen.
Af DjBeau
Så med andre ord bør jeg altså kalibrere den med fx Adobe Gamma?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, hvis du ikke vil indkøbe en kalibrator så kan du stadig benytte Adobe Gamma.
Af DjBeau
En kalibrator?
Den må du meget gerne uddybe, hvis det ikke er for stort et projekt :-)
Af DjBeau
Nu har jeg læst lidt om kalibrering. Jeg er kommet til at tænke på noget:

Lad os antage, at en af mine venner køber en skærm, som er den præcist samme model som min. Han køber samtidig et kalibreringsværktøj, så han kan formindske deltaværdien og dermed opnå mere eller mindre korrekte farver. Softwaren, som følger med dette værktøj, danner så en ICC-profil. Kan han så ikke bare sende den ICC-profil til mig, når nu jeg har den samme skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, desværre så virker dette ikke altid efter hensigten for dit grafikkort har også noget at skulle have sagt. Du vil muligvis opleve en hvis forbedring ved at benytte din kammerats kalibrator, men ikke ligeså stor forskel som det gjorde hos ham.

Men hvis din kammerat har en kalibrator, hvorfor så ikke blot låne den med hjem? ;)
Af DjBeau
Det har han såmænd ikke :-)
Det var mere ud fra en ide om, at man ville kunne finde profiler på diverse forums, hvis profilerne kunne fungere som en standard.
Ærgerligt... Den er dyr sådan en djævel.