Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Køligkaj
Hej

Jeg skal snart ud og købe mig en ny fladslærm.
Det skal enten være 206BW eller 226BW, begge fra samsung.

Jeg har søgt lidt på forumet omkring pixelstørrelser, men jeg har ikke fundet svar på det jeg søger efter.

Da pixelstørrelsen på 226BW'eren jo er større må det vel alt andet lige give en ringere kvalitet?

Kan denne (meget) lille foringelse ses, eller er det kun på papiret den eksisterer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pixelstørrelsen er anderledes på de to skærme. En 20" widescreen har en dotpitch på 0.256 mm hvor en 22" widescreen har en på 0.282 mm. Det er en meget synlig forskel - også for det blotte øje.

Jeg synes selv at dotpitch på min 24" er en anelse for høj ift. min 20", men dog ikke så gal som på min tidligere 19" skærm.

Personligt ville jeg tage 20" modellen, men det kommer selvfølgelig an på hvor gode dine øjne er. Hvis du er nærsynet vil det måske være en fordel med større pixels, men hvis du, som jeg, ikke har problemer med synet, så er den lave dotpitch på en 20" altså mere behagelig at arbejde med.
Af Køligkaj
Når du nu skriver en meget synlig forskel, er det så at kvaliteten i billedet er ringere på en 22"

Jeg skal bruge den mest til spil og film, og vil gerne opnå det bedste resultat.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Billedet er jo 100% det samme. Jeg bryder mig bare ikke om at hver enkelt pixel er større og dermed også gør billedet mere grovkornet når man sidder så tæt på skærmen.

Det vil blot svare til at du sætter dig lidt tættere på din nuværende skærm og derfor kan se de enkelte pixels lidt tydeligere. Rent performancemæssigt er der ikke nogen forskel på de to modeller.