Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DetBareJoe
Hej kære medbrugere på Flatpanels!

Jeg står i den situation hvor jeg formentlig kan gå op i Power og købe et 75'' Q9FN til en meget meget skarp pris, skarpere end hvad vi så til BF, og i den sammenhæng er jeg nysgerrig på at høre;
Er dette TV værd at få kalibreret, eller skal jeg holde mig til "almindelig tv kalibrering" igennem tv'ets indstillinger?

Tv'et skal bruges til Netflix og evt. tv kanaler skulle jeg få disse. Overvejer at anskaffe et AppleTv 4k ligeledes samt senere hen..

Mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg forstår ikke hvad "almindelig tv kalibrering" dækker over? Et TV kalibreres via den normale menu.

Hvis du tænker, at lade Power stå for det, så spar dine pengene. Det er ikke udgiften værd. Hvis du derimod lader eks. TV-kalibrering.dk stå for det, så er det en anden snak. Q7 har godt af at blive indstillet anderledes end std. profilerne.
Af DanielPT
Det er vist altid værd at få en prof som Tv-kalibering.dk til at gøre det hvis man vil have et korrekt billede samt presse det sidste ud af sin skærm. Jeg har ikke fortrudt 1 sek på min LG C7.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lad mig sige det sådan her: Hvis du ikke vil betale Thomas fra TV-kalibrering (eller en tilsvarende) for det, så lad være med at spilde penge på at få det gjort i butikken. De rapporter folk har uploadet herinde har været elendige og vi har typisk bedt folk om at kræve pengene retur. Vi ved, at SpectraCal har gjort noget ud af at uddanne personalet i både Power og Elgiganten, men de må ikke have hørt ordentlig efter i timen, for det er virkelig ringe resultater de sender kunderne hjem med.
Af JanThomsen
Thomas fra Tv-kalibrering fiksede mit tv - og ja, 1500kr er da lidt penge...

Men omvendt - billedet står også knivskarpt efter sådan en kalibrering :-)

Og han bruger den tid det tager, og ved hvad han laver - mit næste "rigtige" tv får ihvertfald samme tur, har et par billige/gamle som jeg selv har kalibreret for sjov

Jeg er fuldt ud tilfreds med at have givet 1500kr - nu har jeg et af de bedste billeder man kan få (så er trangen til at opgradere ikke så stor, det alene er jo også penge værd ;) )
Af Kimbo82
Jeg købte et Samsung QE55Q8DN i Fredags og det er da træls at vide man ikke får det optimale ud af det :-/ Jeg prøver at smide dem en besked, de kommer til Jylland i Marts kan jeg se :)
Af Grandahl
Der er settings på Avforum, eller Rtings.com, evt finde settings på Youtube indtil da.. Husk ikke at tage tallene fra hvidbalance og nedad med, da de tal er individuel fra skærm til skærm.
Af Grandahl
Hov den er da anmeldt her, find testen og prøv tallene, så er du ikke helt ude i skoven
Af Kimbo82
Er folkets mening at man ligeså godt kan finde kalibreringstal på nettet fremfor at betale en 1500 basse for at få en til at kigge på det ?!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De indstillinger du kan finde for hvidbalancen kan reelt set ikke genbruges til din skærm, så du får aldrig justeret det helt perfekt. Som du kan se af vore anmeldelser, så kræver det faktisk at man justerer en smule på hvidbalancen på de fleste TV for at få gengivelsen korrekt, så hvis du går på i at have en naturlig gengivelse af farvene (hudtoner mv.) så er er det da lidt synd, at man ikke lige får det sidste med.
Brugeravatar
Af Vailant
Jeg har lige haft Thomas fra TV Kalibrering forbi til en kalibrering af mit A1.
Det stod ikke way off i forvejen, men det havde trods alt lidt blåstik. Det blev rettet til så dE endte på ca. 0,6 overall - jeg er godt tilfreds. :)

Ikke fordi forskellen er meget markant, men jeg har det godt med at billedet nu er optimeret så meget som muligt. TV'et har trods alt kostet en del penge, så det er rart at jeg også får det optimale ud af det.

Tak til Thomas for en god snak undervejs, hvor det også blev forklaret hvad der blev justeret på. :)

Til andre der overvejer kalibrering - husk lige at TV'et skal have kørt mindst 100 timer, så det li'som er kørt til og har "sat sig". Så det der med at købe TV'et kalibreret i forretningen, er i mine øjne ikke 5 potter pis værd.