Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels,

Som så mange andre, så regner jeg med at handle nyt tv her på Black Friday. Hvad vi har i stuen nu - det kan ikke beskrives og bør ikke nævnes her så dårligt er det ;-)

Jeg har som forberedelse siddet og læst side op og ned her på forummet, samt læst diverse internationale reviews af forskellige skærme.
Når man kommer igennem siderne, så er holdningerne og meningerne jo mange. Og heldigvis :-)

Jeg er (synes jeg selv) rimelig med på teknologierne OLED og LCD (herunder QLED) og de forskellige områder hvor de er gode og dårlige i forhold til hinanden: nits, sort belysning, bleeding, burn-in, betragtningsvinkel, Smart TV operativsystem osv osv osv.

TV'et skal bruges meget forskelligt streaming. Det kan være alt fra flow-tv igennem Yousee app til sport til serier fra HBO/Netflix/Viaplay. Kort sagt - alt.
TV'et bliver (formentlig) væghængt i en semi-lys stue. Det skal forstås på den måde at der kan være en del sollys fra vinduer, men vi har ikke nødvendigvis ret meget lys tæt om aftenen.
På sigt kan alt streaming muligvis komme til at køre igennem apps fra et Apple TV 4k.

Jeg er måske en smule snæversynet, men synes ikke umiddelbart at Philips og Panasonic er noget for os.

Jeg kan nævne at følgende modeller er i min overvejelse (55"!):
LG C8
Samsung Q8DN
Samsung Q9F
Sony AF8
Sony XF9005

Som så mange andre, så vil jeg gerne have max value-for-money og prisen kan afgøre om jeg går med det ene eller andet TV. Jeg har ikke fast upper limit, men ud fra modellerne og antaget at de dyreste kommer på et godt tilbud, så har man nok et pænt billede af mit budget.

Jeg søger derfor nu input og erfaringer fra Jer.
Start gerne Jeres svar med hvilket TV som DU ville købe baseret ud fra mit behovsmønster og gerne efterfulgt af en begrundelse.
Først og fremmest skal du gøre dig selv og dit kommende nye tv den tjeneste at droppe at se tv især sport via yousees app, der skal kabel til ikke en dårlig bitrate på app, forsinkelser på signalet og dårlig kvalitets input til din dyre nye skærm, det er ganske enkelt dumt :)

Jeg er selv på jagt efter nyt tv i morgen også og for mig står valget imellem C8 og AF8, ingen grund til at investere i forældet teknologi, med dårligere value for money, hvilket i samsungs platte QLED i bund og grund jo blot er.
Nu er de to Samsung LCD skærme noget af det ypperste der inden for LCD skærme ingen tvivl om det.. De er endda rigtig gode og overhovedet ikke latterlige.
Desværre for dem tror jeg bare de kommer til kort prismæssigt over for OLED, der jo både har kvaliteten og prisen, det bliver spændende i morgen ja :)
Du skriver selv, du har brugt tid på at sætte dig ind i tingene, så hjælper det ikke noget, at lave en tråd, som du har gjort. Det vil blot føre til mere forvirring!
Læg dig fast på din skærmstørrelse, vælg hvor mange penge, du vil betale og vælg det mærke, du synes bedst om...

Uanset hvad du vælger, vil du sikkert ikke blive skuffet, da det ser ud til, du har gjort hjemmearbejdet.

Nu, det er Black Friday i morgen, så hold godt øje med et evt. godt tilbud, da det ser ud til, du er meget prisbevidst...

Jeg kan se, du har listet Samsung Q9F, som en mulighed. Blot så der ikke sker misforståelser, så er det betegnelsen for sidste års model, som langt fra er lige så god, som dette års model, Q9FN.
Senest rettet af Supergris 22 nov 2018, 17:33, rettet i alt 1 gang.
Grandahl skrev:Nu er de to Samsung LCD skærme noget af det ypperste der inden for LCD skærme ingen tvivl om det.. De er endda rigtig gode og overhovedet ikke latterlige.
Desværre for dem tror jeg bare de kommer til kort prismæssigt over for OLED, der jo både har kvaliteten og prisen, det bliver spændende i morgen ja :)
Ja, ja. Samsung ER gode , men pas nu på du ikke går i selvsving i alle trådene Grandahl.
Det ER latterligt at Samsung prøver at bilde folk ind at "det er en ny teknologi som minder om OLED"..

Det ER i bund og grund et LCD tv med høj lystyrke som Philips, Sony osv.

OLED så skal du op i Sony, LG og Panasonic
Senest rettet af PeterD 22 nov 2018, 17:34, rettet i alt 1 gang.
Jeg ville gå efter LG´s C8 eller Sony Af8, den af dem du finder bedst med design, smart tv, pris. De er stort set lige gode.

Det er her du får mest for pengene.
Grandahl skrev:Jeg ville gå efter LG´s C8 eller Sony Af8, den af dem du finder bedst med design, smart tv, pris. De er stort set lige gode.

Det er her du får mest for pengene.
Sådan et svar er meget mere brugbart. ;)
PeterD, hvorfor er Philips nu ikke på din liste?
Det er da ellers den, du plejer at anbefale?
Ved godt, trådstarter skriver, han ikke har meget fidus til dem, men der nævnte han jo også Panasonic.
Jeg så en video på AvForums i går, hvor Philips vandt deres årlige blindtest, men testen er godt nok arrangeret af Philips selv... :)

https://www.youtube.com/watch?v=TnSWvTl5abE
Senest rettet af Supergris 22 nov 2018, 17:56, rettet i alt 1 gang.
Jeg var oppe at se et 75" Q9FN hos en kammerat for to dage siden, og blev helt blæst bagover hvor gode de er blevet til at håndtere black levels med FALD. Vi så noget Apple TV 4K HDR materiale og derefter spillede vi noget Xbox One X / PS4 Pro ... jeg er meget imponeret over hvad Samsung leverer på deres Q9FN i år!

Faktisk blev jeg så imponeret over denne skærm, at jeg er fast besluttet på at slå til på et 75" Q9FN i aften ... det eneste jeg kommer til at savne ved at gå fra LG OLED til Samsung Q9FN er Dolby Vision materiale, men udover det mener jeg personligt at Q9FN leverer et flottere billede end mit C7 :)
TheSleeper skrev:Jeg var oppe at se et 75" Q9FN hos en kammerat for to dage siden, og blev helt blæst bagover hvor gode de er blevet til at håndtere black levels med FALD. Vi så noget Apple TV 4K HDR materiale og derefter spillede vi noget Xbox One X / PS4 Pro ... jeg er meget imponeret over hvad Samsung leverer på deres Q9FN i år!

Faktisk blev jeg så imponeret over denne skærm, at jeg er fast besluttet på at slå til på et 75" Q9FN i aften ... det eneste jeg kommer til at savne ved at gå fra LG OLED til Samsung Q9FN er Dolby Vision materiale, men udover det mener jeg personligt at Q9FN leverer et flottere billede end mit C7 :)
Spændende nok.

Et 75" Q9FN LCD har en listepris på godt 30.000 kr
Uha jeg følger spændt med i denne tråd. Jeg er ligeså komplet forvirret som trådstarter, eller dvs. jeg er ikke forvirret, jeg er Samsung mand og har altid været det.
Men man bliver nok nød til at åbne øjnene for de muligheder OLED giver.
Jeg vil holde øje med et QE55Q8DN i aften da jeg ikke skal bruge connect boksen til noget, dog ser et KD55AF8 da også ret spændende ud, uden at jeg ved det store om det.
Jeg er også ude efter en lækker soundbar/sub som gerne må være i samme mærke.
PeterD gået i selvsving, hvad mener du egentlig, er der nogen steder jeg skriver noget der er forkert så ret mig endelig. Hvad jeg skriver om Samsung står jeg da ved, de er noget af det ypperste der er af LCD skærme, hvis dit Samsunghad ikke står i vejen skulle du prøve at se eks. Q8 og Q9..

Selvsving? Det er da dig der begynder at skrive med fed skrift ???