Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Tror du får svært ved at købe et nyt panel som privatperson.
Siden du spørger om man selv kan skifte det, går jeg ud fra at du ikke har den store elektronik erfaring, og så ville jeg nok istedet kigge efter et nyt TV i morgen BF.
Har du i øvrigt undersøgt om du evt. har en forsikring der skulle dække dette uheld?
Tak for dit svar. Jeg har udført en del rep. på notebooks, så det var mest for at høre om det f.eks. krævede specialværktøj el.lign. Vil også kigge efter et nyt i morgen, synes bare det er synd at kassere et stort set nyt TV hvis man "bare" kunne skifte panel.
Du kan checke om din indbo dækker det istedet. Der er dog undtagelser hvor hændeligt uheld i hjemmet ikke dækker elektriske installationer, så vil de have ekstra forsikring , som kan hedde noget forskelligt.

Ellers er det jo bare dyre lærepenge, for panelet vil sikkert være dyrere end nyt tv, det var det for mig og en rap på en ældre skærm dengang, der fik jeg først prisen fordi de troede jeg selv skulle betale og panelet kostede næsten 20k, hvor tv kostede 15k ved købet, som helt ny model i 2014.
Et nyt TV i samme størrelse kan fås på slagtilbud: https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ue40nu7125

Et panel solgt til en privatperson fås næppe på slagtilbud og da panelet er størstedelen af TV'ets pris vil det sandsynligvis koste mere end et nyt TV. Dertil skal man regne med et udefinerbart "risikotillæg", hvis man vil løbe risikoen ved at forsøge at skille/samle det selv.

Det er normalt nemt nok at fjerne bagbeklædningen til et TV så man kan komme til at udskifte strømforsyning/mainboard/etc, mens udskiftningen af selve panelet kræver ekstra arbejde.