Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SuperKlaus
Hej alle,

Som så mange andre herinde er jeg også på udkig efter et nyt fjernsyn, og jeg har i den forbindelse stiftet bekendskab med flatpanels.
Fantastisk side syntes jeg, jeg har fået ufattelig meget information herindede de sidste par dage.

Jeg har bladret forum godt igennem i min søgen på Samsung M87, da jeg umiddelbart er faldet for dette TV.

Der hvor mit spørgsmål kommer ind er når talen falder på Full HD eller 1080p. Jeg har forsøgt at læse mig til at forstå det herinde, men jeg halter stadig lidt. Det skal nævnes at jeg går efter et 32"
Samsung skriver på deres site at M87 i 32" ikke kommer med Full HD, det samme kan jeg se gælder for Sonys 32" D3000.

Betyder det at en Full HD oplevelse er fuldstændig udelukket på en 32" skærm, eller skalere skærmen selv billedet ned til noget der ligner Full HD ? .... altså noget som mit øje alligevel ikke kan skelne imellem ?

Jeg håber der nogen som kan hjælpe mig lidt på vej med forståelsen :-)

ps. Jeg har kun 7 kilo at købe for, en streng overkommendant der har befalet max 32" ........ så spørgsmålet er om jeg skal indlede en krig i forsøget på at gå op til 37" :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har i vores fokusartikler en applet der kan vise dig hvor tæt du skal sidde på dit TV for at få glæde af eksempelvis full HD. Her vil du opdage hvorfor der ikke er nogen idé i at lave 32" skærme med full HD :)

Undlad at tænke på full HD som noget man absolut skal have. Du skal jo også være i stand til at se de fine detaljer i billedet for overhovedet at få noget ud af det. Opløsningen i sig selv garanterer ikke for kvalitet.

Dvs. som du selv er inde på så er det nærmere dit syn der vil sætte begrænsningen og af samme grund behøver du bestemt ikke at bekymre dig om full HD før du kommer op over mindst 42" størrelser.
Af SuperKlaus
Ok tak.

Betyder det så også at et 32" fjernsyn ikke vil have problemer med at afspille/vise eksempelvis en Blueray film i Full HD ? .... den skalere bare selv opløsningen ned ? ... men står stadig sindssygt skarpt i forhold til alm HD ?

Ved sku ikke helt hvordan jeg skal forklare min uvidenhed, men er vel i virkeligheden bare bange for at jeg ville købe katten i sækken hvis ikke det var et Full HD TV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmen fås jo ikke med full HD, så materialet skal skaleres ned til eksempelvis 768 liniers opløsning. Du mister derfor nogle af de informationer som er i det oprindelige signal, men hvorfor bekymrer du dig om det? Du kan jo ikke se disse detaljer alligevel, med mindre du sidder 1 m fra skærmen. 720p materiale skal skaleres en lille smule op, så du kan argumetere for at 1080p materiale på en 768 liniers skærm har potentiale for at være skarpere end 720p materiale på en 768 liniers skærm, men jeg tvivler på at forskellen er synlig.

Tingene bliver ikke pludselig superskarpe fordi du viser 1080p på et full HD display ift. at vise det på et 720p display, med mindre du sidder tæt nok på til at kunne se alle de detaljer som billedet indeholder.

Hvis du ikke vil tage mit ord for det, så vil jeg anbefale dig at få set et alm. 720p display ved siden af et full HD display i en butik, hvor der vises 1080p materiale. Personligt skal jeg ind på ca. 1 m afstand for at se forskellen på en 40" model hvis vi snakker om levende billeder.

Du får langt mere ud at af købe noget ordenligt hardware til at vise eksempelvis dine gamle DVD film eller nyere HD film, og så købe en skærm med et godt 768 liniers display og en ordenlig signalbehandling, end du får ved at købe et middelmådigt full HD TV. Kildematerialet har langt mere at sige end opløsningen på dit TV generelt. Hvis du bevæger dig op i projektorer (eller ret store TV) med full HD så kan vi snakke om at opløsningen er en væsentlig faktor også, men ikke før.
Af Otto J
SuperKlaus skrev:
Betyder det at en Full HD oplevelse er fuldstændig udelukket på en 32" skærm, eller skalere skærmen selv billedet ned til noget der ligner Full HD ? .... altså noget som mit øje alligevel ikke kan skelne imellem ?
Du skal se sådan her på det: Medmindre du sidder klos op ad skærmen, så gør størrelsen i sig selv at du på en 32" aldrig vil kunne få en "Full HD oplevelse". Selv om skærmen havde en perfekt 1080P gengivelse, så ville du ikke få en "Full HD oplevelse" ud af det - for oplevelsen ville gå tabt alene på grund af størrelsen. 1080P er ganske enkelt designet til at fungere ved meget store størrelser, dvs. kort sagt vil du kunne lave et 100" billede, og stadig have super-skarpe billeder. Når du vælger at gengive dette format på en lille skærm (i denne sammenhæng er 32" meget lille), så giver du per definition afkald på "full HD oplevelser". Derfor er det i praksis bedøvende ligegyldigt om en 32" har en opløsning på 1080P eller ej. Det er muligt at det kan give visse fordele i billedkvaliteten, men det er der så mange andre ting der også kan.

Bemærk iøvrigt, at ovenstående argumenter i næsten lige så høj grad gælder et 42" tv. 1080P er som sagt designet til væsentligt større billeder end dét, så at gå efter 1080P i et lille tv fordi man tror at så får man "Full HD", det er ren utopi. Du skal nok snarere spørge dig selv om du virkelig ønsker en så lille skærm, eller om du ville være bedre stillet med f.eks. en 37" panasonic, der ganske enkelt leverer utroligt meget billedkvalitet for pengene. Hvis du prioriterer HD gengivelse højt, så er det vigtigste for dig at sørge for at billedet bliver stort nok.
Af Otto J
SuperKlaus skrev:Ok tak.

Betyder det så også at et 32" fjernsyn ikke vil have problemer med at afspille/vise eksempelvis en Blueray film i Full HD ? .... den skalere bare selv opløsningen ned ? ... men står stadig sindssygt skarpt i forhold til alm HD ?
Lidt i forlængelse af ovenstående: Full HD står IKKE "sindssygt skarpt" i forhold til "almindelig HD". Full HD er som sagt et spørgsmål om at levere HD billedkvalitet, i MEGET store størrelser. På et 32" tv vil du aldrig opleve nogen nævneværdig forskel på 720P og 1080P tv, uanset kvaliteten af tv'et (beklager at jeg gentager mig selv lidt...).
Af SuperKlaus
Tak for jeres svar, de gav mig lige præcis den info jeg søgte.
Jeg tror også at jeg er ved at forstå 1080p :)

Der er andre ting jeg skal koncentrere mig om når jeg kigger efter et 32" fjernsyn end Full HD, så det vil jeg gøre.. Samtidig er mit ønske om et Samsung M87 i 32" ikke blevet mindre :)