Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg hælder personlig også mest til SONY AF8.

Billedkvalitet er en primær faktor i min verden, samt bedste "motion" bebehandling - hvor lyden ikke spiller nogen nævneværdig rolle, grundet et solidt surround set-up.

Derfor kunne jeg ligeså godt have købt en 65" Panasonic OLED, hvis ikke det lige var fordi, at Panasonic OLED altid er markant dyrere end andre OLED skærme.

MEN...

Vigtigt er det, at når forum medlemmer skriver, hvad vi andre herinde mener og synes om, så skal valget af den enkelte skærm ALTID TAGES og VURDERES ud fra et selvstændigt subjektivt synspunkt jf. præferencer og behov m.m.

God jagt. :)
@Torben & Beckham: AF9 har rigtigt nok en endnu kraftigere billedbehandlingsprocessor end AF8, men har det også markant hurtigere processor til afvikling af styresystemet? ...Der er vel næppe X1'erne der også afvikler OS?

Mht Shiled skulle den ikke have fået en opdatering til netop Oreo og køre Oreo d.d? - Men ja, mht shield taler vi naturligvis processorkræfter i en helt anden liga end et smart-tv.

@Rose: Mht til motion og signalbehandling, så læs lige her: https://www.recordere.dk/2018/11/blindt ... e-4-store/ ...Phillips er endnu et at de produkter der ikke sælges i USA, så ofte overses det af de store Amerikanske reviewere, men ikke af de Danske og de Engelske, som f.eks. https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1539058135 - Så det kunne formentligt også være en værdig kandidat at tage med i betragtning.

@Josephsen: AF8 har en latency på omkring 22-30 ms (set begge tal målt i forskellige reviews) ms i 4K@60Hz - og 47-49 ms (set begge tal målt) i 1080p@60 Hz (game mode) - Så det kan bruges til konsol, SÅLÆNGE man bare sørger for at det modtager et 4K signal og ikke et 1080p ...Med mindre vi taler om 1080p@120Hz i hvilket tilfælde latency så er 21 ms.

LG B8 er til sammenligning hurtigere i 1080p: 21 ms ved 1080p 60Hz og omkring det samme i 4K - med 21 ms ved 4K uden HDR og 30 ms med HDR slået til.
Senest rettet af TBC 20 nov 2018, 18:27, rettet i alt 3 gange.
Det er ikke X1 processoreren som afvikler Android. Det er SOC chippen. Og SOC'en er væsentlig hurtigere i ZF9 og AF9. Tjek evt. anmeldelser på Youtube....her er det tydeligt at se at der kommet mere fart over både Android og resten af styresystemet. Kanalskift er også blevet hurtigere.
@BeckHam. Tak for hurtigt og specificerende svar. OS afviklingen er en af de ting jeg hidtil ikke har beskæftiget med med at være opmærksom på (da jeg ikke selv lægger større vægt på det) Men ved man også hvor stor ydelsesforskellen er på de 2 SOC i AF8 og AF9, så man har en ide om hvad man kan forvente på langsommere SOC ved opdatering til Oreo (som har ry for at være mindre laggy). Der er jo væsentlig forskel på om vi taler 20 eller 50% eller 200 eller 500%
Josephsen skrev:Hvilken en af skærmene vil i vurdere værende bedst til en PS4 Pro?
Syntes jeg har læst at C8 skulle klare den bedre på det punkt, men når man som normal forbruger spiller, vil det så være en tydelig forskel?

Jeg hælder mest til AF8, men kan godt blive i tvivl. Jeg går helt klart efter den bedste film oplevelse, men samtidig vil jeg også kunne game PS4 Pro uden besvær.
Du kan game PS4 Pro uden besvær på begge fjernsyn. Grunden til at mange skriver at C8 klarer det bedre end AF8, skyldes især det hurtigere input-lag på C8eren som er det hurtigste blandt alle OLED fjernsynene.

Men hvor meget input-lag reelt betyder, det kommer i høj grad an på hvilken type spil du spiller og hvordan. Hvis du eksempelvis spiller et single player spil som Red Dead Redemption eller Tomb Raider, så betyder det måske ikke så meget at AF8eren lige er 10-20 millisekunder langsommere til at vise billedet end C8eren, hvis AF8eren har bedre billedkvalitet er den måske endda at foretrække så.

Men hvis nu du spiller et eller andet first person shooter hvor man gerne skal bevæge sig og reagere enormt hurtigt, og særligt hvis du godt kan lide at spille online mod andre menneskelige spillere på nettet, jamen så er dit input lag naturligvis et handicap i forhold til alle de andre spillere. Hvis de andre har et fjernsyn som konsekvent er 20 millisekunder hurtigere end dit fjernsyn, jamen så er deres reaktionshastighed formentligt også 20 millisekunder hurtigere end din reaktionshastighed, og så når de nok at skyde dig før du når at skyde dem ;-) De har i hvert fald en fordel i forhold til dig, så du skal være virkelig god hvis dine evner i spillet skal udligne den fordel dine modstandere har. Men hvis man spiller sådanne spil meget, så er man måske i virkeligheden nok bedst tjent med en gamer monitor fremfor et fjernsyn.

Der er også en del single player spil hvor dit fjernsyns input lag har stor betydning. Eksempelvis bil spil, der er det jo rart at kunne se på skærmen at man er på vej ud i rabatten i tide til at man kan nå rette op på sit køretøj. Man kan så også se vejens forløb hvilket opvejer det en smule... men der er stadig ingen tvivl om at hvis nu du går efter at få eksempelvis alle guldpokalerne til køreprøverne i Gran Turismo, jamen så bliver dit liv utvivlsomt lettere hvis du spiller på C8eren fremfor AF8eren.
Torben Rasmussen skrev:Du kan læse vores anmeldelse af AF9 for at få vores indtryk af den nye SoC. Android kører væsentlig hurtigere på den end på den gamle.
Jeg har for længst læst den :) ...Men der er jo ikke alene tale om en ny SoC men også et nyt OS - Så vi bliver jo dermed ikke 100% klogere på hvor meget Oreo kan forbedre f.eks. et AF8, når nu Oreo helt generelt er kendt for både at boote hurtigere, være hurtigere til at åbne apps, have større background execution limits og at afvilkes mere smooth/glidende end nougat. Det er nemt at finde sammenligninger imellem Android Nougat og Oreo på samme model af mobiltelefoner, mens jeg ikke har kunnet finde sammenligninger specifikt mht Android TV - Men Android TV er jo trods alt bygget på Android og der er konklusionerne ret klare hvad angår performance fra hhv Nougat og Oreo, så må ikke fundene i vid udstrækning kan overføres til de koresponderende Android TV versioner?

https://www.google.dk/search?rlz=1C1CHB ... 1WIoqI0vMA

Mht til SoC kunne vi naturligvis blive lidt klogere på hvilken grad af forventninger vil kunne have hvis vi vidste om den nye SoC kun var f.eks. 15% hurtigere (Så kunne vi have høje forventninger) eller om den var f.eks. 5 gange hurtigere (i hvilket tilfælde forventningerne måtte sættes lavere)
Eftersom hastigheden er højere i hele interfacet, og ikke kun i Android, så kan forskellene ikke tilskrives Oreo alene.

Mediatek 5891 har en 4-kernet ARM Cortex-A53på 1100 MHz, hvor Mediatek 5893 har en Cortex-A73 på 1500 MHz. Derudover er RAM-mængden øget fra 2 til 4 GB.
jramskov skrev:Mht. “motion”, er der stor forskel på Sony og f.eks. LG C8 eller Skal man kigge godt efter for at bemærke det? Jeg tænker bla. på fodbold og andet live sport?
Det kommer an på hvor følsom man selv er for den slags. Så det kan du reelt ikke spørge andre om - kun dig selv ;-)
Torben Rasmussen skrev:Eftersom hastigheden er højere i hele interfacet, og ikke kun i Android, så kan forskellene ikke tilskrives Oreo alene.
Dét er vi rørende enige om, hvilket netop var hvorfor jeg spurgte ind til hastighedsforskellen i forhold til at få en fornemmelse af hvor meget SoC i sig selv kunne have af anpart.
Torben Rasmussen skrev:Mediatek 5891 har en 4-kernet ARM Cortex-A53på 1100 MHz, hvor Mediatek 5893 har en Cortex-A73 på 1500 MHz. Derudover er RAM-mængden øget fra 2 til 4 GB.
Tak for info, uden at jeg dermed bliver klogere på hvor meget hurtigere det er i praksis mhp ydelsen. Men ingen tvivl om at den er hurtigere. Hvad enten det så er 30 eller 300%. Men det spændende aspekt er stadig at man har set hvor stor forskel OREO har gjort på den samme low-end smarphone, med f.eks. 2 sekunder hurtigere app åbning og 10 sekunder hurtigere boot, foruden en mere smooth navigering på en ydmyg telefon som f.eks Xiaomi Mi A1. Og selv på de store Samsung flagskibe han man erkende den hurtigere og bedre respons. Så det vil om ikke andet blive spændende at se hvor meget det hjælper på en mindre SoC end i AF9, selv om det naturligvis aldrig vil blive helt på højde med hvad både OS og større SoC kan tilsammen.