Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

MadsKnutzon skrev:Jeg er selv i samme situation og skal også skifte mit KDL50W805 ud. Jeg holder mig dog på 55”

Jeg står mellem XF90 og AF8, da jeg i modsætning til alle andre er ret glad for Android tv, for mig er indbygget Chromecast en dealbreaker.

Tv’et skal gerne være optimeret mod alle typer sport og ps4 Pro. Flatpanels anbefaler dog som udgangspunkt ikke XF90 eller AF8 som værende særligt gode til spil. Samtidig har jeg læst herinde at OLED i hurtige bevægelser kan virke lidt stroboskop agtigt, er det rigtigt?
Vil jeg blive skuffet over XF90 eller AF8 i mine brugsscenarier, og hvilket er bedst til det jeg søger.
Har du også en meget langsom start ca. 30-40 sek. før du kan skifte kanal? Det er en af de ting der irriterer mig.
overigennem skrev:
MadsKnutzon skrev:Jeg er selv i samme situation og skal også skifte mit KDL50W805 ud. Jeg holder mig dog på 55”

Jeg står mellem XF90 og AF8, da jeg i modsætning til alle andre er ret glad for Android tv, for mig er indbygget Chromecast en dealbreaker.

Tv’et skal gerne være optimeret mod alle typer sport og ps4 Pro. Flatpanels anbefaler dog som udgangspunkt ikke XF90 eller AF8 som værende særligt gode til spil. Samtidig har jeg læst herinde at OLED i hurtige bevægelser kan virke lidt stroboskop agtigt, er det rigtigt?
Vil jeg blive skuffet over XF90 eller AF8 i mine brugsscenarier, og hvilket er bedst til det jeg søger.
Har du også en meget langsom start ca. 30-40 sek. før du kan skifte kanal? Det er en af de ting der irriterer mig.
Opstarten er rimelig sløv, men jeg har aldrig haft et antennestik i, men har udelukkende kørt på apps og den indbyggede chromecast, og det har fungeret upåklageligt.
Torben Rasmussen skrev:Det er ikke i hurtige bevægelser, men ved lav framerate, at OLED kan have tendens til at ligne stroboskop-effekten. Så nej, det er ikke rigtigt.
Så Torben, det du siger er, at AF8 vil være at foretrække til mit brugsscenarie?
Så et Samsung UE65NU8005 i Elgiganten. Syntes design er megaflot og billede kvaliteten er super fin. Jeg er næsten ved at købe Sony 65XF9005 til 10.888 kr. Men fandt denne i Flensborg Samsung UE65NU8009 til lige under 9.000 kr. Sonys meny og system er noget langsomme i forhold til Tizen og koster 1.800 kr. mere. Jeg ser rigtig meget sport og fik fortalt i Elgiganten at Samsung også er skarpe på sport.
Tv'et står til 15.000 kr. i DK. Er Sony's 1.800 kr. mere værd?
Sony`en har en bedre billedbehandling, og skarpere på bevægelse og dermed bedre til sport end 8005.. Du må selv vægte hvor meget det betyder for dig ift den langsomme Sony og design, det er det vi alle står i når vi køber tv..

Vil dog blot tilføje at der er Black Friday om 2 dage, hvis du er glad for Tizen og det hurtigere system/design generelt i Samsung, kunne du evt kikke efter deres Q modeller, der er steppet op ift. Deres NU modeller..
Er lidt i næsten samme situation. Har et KDL-46W905 som jeg har været super glad for, men vil gerne prøve noget nyt snart - og helst Android baseret selvom alle er imod det. Oplever nu ikke at mit W905 er langsomt - kan typisk skifte kanal efter 5-7 sekunder. Vil så godt berette at net-delen er blevet betragteligt bedre efter jeg fik skiftet min gamle wifi router til ny Google Mesh - det har gjort en kæmpe forskel uden at jeg helt ved hvorfor. Hvis reponstid er vigtigt - var det så ikke en ide at afvente hvordan den nye Oreo opfører sig på AF8 - det lader jo til at AF9 kører super godt. Jeg fik kigget på AF9 i Elgiganten - fantastisk TV, men stadig lidt smådyr.
AF9 har en nyere og hurtigere processor til Android-delen. Forvent ikke mirakler med Oreo på gammel hardware. Det er endvidere kun apps og app-menuen som hører til Android. TV-delen og menuerne er Sonys egne og er ikke påvirkede af et skift til Oreo.
Der er ikke mange på dette forum som skriver Samsung og god sport i samme sætning :)

Må lige tilføje at jeg aner ikke om Samsung er godt nok, det er bare altid Sony som bringes op herinde.
Frame interpolation foretrækker de fleste helt at slå fra. Personligt bruger jeg det i enkelte tilfælde, men hvis kilden er god, er der som regel ikke brug for det.
Samsung NU8005 er slet ikke i samme klasse som Sony XF9005, hvis det er billedkvaliteten, der er det vigtigste.
Det er virkelig den eneste gyldne mellemvej, hvis man ikke vil smide de godt 16.000 kr., et OLED minimum koster i 65".
Det er det eneste, der har de specifikationer, såsom lysstyrke og baggrundslys, som HDR kræver, hvis det skal se ordentligt ud.
Der er en grund til, det er den skærm, der bliver anbefalet, hvis man ikke er klar til OLED, når skærmen er på tilbud, som den efterhånden er permanent.
Det samme var jo også tilfældet med sidste års model, XE9005...