Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jones93
Halløj allesammen.

Jeg er på udkig efter et nyt TV til værelset, da mit gamle Prosonic 14" lille kasse er for lille og træls :-).
Derfor søger jeg et nyt - fladskærm!

- Er der noget man skal være specielt opmørksom ved køb af et fladskærms-tv?

Krav:

Ikke over 22" da pladsen ikke er til det
Ikke over 4000 kroner
godt og klart billede
ikke internetbutik

Håber nogen kan hjælpe lidt, da jeg ikke har forsand på hvad man skal kigge efter når det angår fjernsyn ;-)

__

Jeg så lige det her på Fona's hjemmeside:

(www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=0609560520)

Er det et godt fjernsyn til prisen?
- Synes ikke umiddelbart det er specielt dyrt?
Af Kasper
Syntes du skal starte med at kigge lidt omkring i de nærliggende butikker..

Eksempeltvis supermarkeder eller TV forhandlere har små fjernsyne til forholdsvis billige penge. Det skulle ikke være ret svært at finde frem til noget der indgår i dine behov..

Jeg ville anbefale:

Et "nogenlunde" kendt mærke (selv om ukendte kan være gode nok)
6-8 ms responstid
400-750:1 kontrast (du kan godt finde højere)
En skærm du kan lide udadtil, på rammen.
Gode højtalere (hvis du ikke har SS. Små TV har oftest dårlige højtalere)
Et godt billede (det er vigtigt at se tv'et inden du køber det)

Fona's TV:

Det er 23", altså over 22" ;)
En smule lav lysstyrke (småting)
Højtalerne er ikke de bedste 2 x 3 Watt.. der ville jeg anbefale omkring 5.

- men ellers har den nogle fede features..

ISÆR rammen, som Samsung lægger meget vægt på.
Af Nick_S
Syntes også at det er et okay fjernsyn til prisen du kan få i Fona.

Men kan du grave de ekstra penge frem tror jeg sgu du ville blive gladere for R81'eren istedet for R32 (som er lidt en oldsag :))

Går du ned i en fona eller en merlin vil du næsten med garanti finde R81'eren udstillet. R32 tror jeg faktisk kun det er Fona's netshop og så enkelte butikker der har, for kan ikke tro at det stadig er en sortimentsvare hos dem - men det er dog kun gisninger.
Af Kasper
Tror også bestemt du kan finde R81'eren i Fona eller Merlin..

vil dog ikke anbefale dig at købe der, da jeg tror du kan finde tv'et til en god pris et andet sted..

Jeg har selv stået og solgt R32'eren.. Tv'et står faktisk okay, og det er sådan nogenlunde generelt for Samsung.. De sætter dog meget præg på deres design frem for kvaliteten på selve billedet.. Så vil mene at man kan finde et Sony / Phillips.LG / JVC til nogenlunde samme pris, som alligevel står bedre..

Tror dog ikke man kan beholde det fede design samtidig ..
Af jones93
Så jeg går bare ud i en butik (Fona, Expert, eller såda noget)
og ser på hvad de har, og får en sælger til at hjælpe mig :)
Brugeravatar
Af azrael
Husk at samtlige tv under 26" er med et såkaldt TN-panel (ikke ønskeligt). Et alternativ ville være en pcmonitor, men mange af dem anvender også TN-paneler i denne størrelsesorden (f.eks. samtlige 22" widescreenskærme). Der findes dog enkelte undtagelser, men der bør du checke over i monitorforummet. Jeg mener ASUS laver en interessat 20" til lige under 3000 kroner. Hvis du kombineret det med en tvtuner, så har du vel det du går efter?
Af Kasper
azrael skrev:Husk at samtlige tv under 26" er med et såkaldt TN-panel (ikke ønskeligt). Et alternativ ville være en pcmonitor, men mange af dem anvender også TN-paneler i denne størrelsesorden (f.eks. samtlige 22" widescreenskærme). Der findes dog enkelte undtagelser, men der bør du checke over i monitorforummet. Jeg mener ASUS laver en interessat 20" til lige under 3000 kroner. Hvis du kombineret det med en tvtuner, så har du vel det du går efter?
Jeg vil derimod sige at TV under 20" er TN monitors.. Hvilket du også kan læse på denne side.. det er ofte meget små skærme der er lavet med TN paneler..
Brugeravatar
Af azrael
Det passer nu ikke helt, at alle (pc)skærme under 20" er baseret på TN-paneler. Jeg kan finde adskillige, der ikke er. Men det bliver sværere og sværere at finde ordentlige skærme (læs: med gode paneler) i den størrelse.
Af Kasper
azrael skrev:Det passer nu ikke helt, at alle (pc)skærme under 20" er baseret på TN-paneler. Jeg kan finde adskillige, der ikke er. Men det bliver sværere og sværere at finde ordentlige skærme (læs: med gode paneler) i den størrelse.
Skrevet med citat under 26"..

Det er generelt..

De fleste skærme under 20" er lavet med TN panel.

Desuden snakker vi om fjernsyn.. :)