Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej flatpanels, jeg har før oprettet et emne herinde med hvilket TV i ville anbefale. Men nu har jeg et andet spørgsmål.

Hvor stor en forskel er der på et billede hvis signalet kører igennem en helt almindelig analog tv tuner og så en DVB-C tuner, vi snakker naturligvis om et signal fra kabel tv. Og er det overhovedet nødvendigt. ?
I så fald kræver det så et CA-MODUL, eller et kort fra digital tv ? Har virkelig ikke forstand på det :D
Håber i kan hjælpe mig.

EDIT: Er DVB-C overhovedet aktuelt for mig når jeg ikke har hverken yousee eller stofa ? jeg har dansk kabel TV, og ved ikke hvordan det ser ud med DVB-C hos dem, men jeg har vel ikke noget, at bruge det til hvis jeg bare bruger et almindeligt antenne kabel fra de stik der er sat op i huset ?

jeg er meget fortvivlet.. ked PLease hjælp mig
Senest rettet af Hesten Allan 03 jan 2008, 19:24, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af azrael
Der er kæmpestor forskel, særligt hvis DVB-C tuneren enten sidder i tv'et eller sender det dekoderede signal til tv'et via HDMI (altså digitalt). Analogt signal på særligt LCD-tv er lige til at lukke op og sk... i. Plasma gør det noget bedre, men heller ikke her er det optimalt. Så hvis du ser meget tv og eller har mulighed for en DVB-C løsning, så er den klart værd at gå efter.
Af Hesten Allan
Tak for dit hurtige svar, vil egentligt også helst have et tv med indbygget DVB-C tuner i, men det er desværre kun få tv der har det.

Vil der være forskel på alle kanaler eller kun på de kanaler der bliver sendt digitalt ?

Jeg læste noget med, at tuneren selv "digitalisere" billedet, eller hvad vi nu skal kalde det, så der altså er en forskel på alle kanaler. Men er det rigtigt ?

Synes sgu det er lidt svært det her med, at finde et ordeligt TV :D
Af Beckham
Nu ved jeg ikke hvor du evt. vil få det digitale signal fra, men som udgangspunkt vil det gøre en forskel på alle kanaler. Hos Stofa kan du jo f.eks. få det digitale spejl, hvor du får så godt som alle de analoge kanaler i en digital udgave, hvilket naturligvis er 100 gange bedre end det analoge.
Af Hesten Allan
Så det vil have betydning for alle kanalerne ? For så er der ingen anden udvej.. Så tror jeg, at jeg bliver nødt til, at anskaffe mig Sony KDL-40D3500. :DD
Brugeravatar
Af azrael
Nu ville jeg godt nok anbefale dig et KDL-40D3000 i stedet, selvom det ikke er med fuld HD panel. Der kan til gengæld ikke rokkes ved min anbefaling mht. digital tv, dvs. enten Selector ved TDC/YouSee eller Det Digitale Spejl/Zaptor ved Stofa.

Husk dog, at du kommer til at betale noget ekstra for de digitale varianter. Og husk, at det *kun* er dit tv, der har glæde af det digitale signal. Der går ét kort på hver modtageenhed (tv, recorder etc.). Stofa har så lavet en ordning hvor hvert ekstra kort "kun" koster 100 kroner ekstra, men alligevel... Fagre nye tv-verden... ;)
Af Kasper
azrael skrev:Nu ville jeg godt nok anbefale dig et KDL-40D3000 i stedet, selvom det ikke er med fuld HD panel. Der kan til gengæld ikke rokkes ved min anbefaling mht. digital tv, dvs. enten Selector ved TDC/YouSee eller Det Digitale Spejl/Zaptor ved Stofa.

Husk dog, at du kommer til at betale noget ekstra for de digitale varianter. Og husk, at det *kun* er dit tv, der har glæde af det digitale signal. Der går ét kort på hver modtageenhed (tv, recorder etc.). Stofa har så lavet en ordning hvor hvert ekstra kort "kun" koster 100 kroner ekstra, men alligevel... Fagre nye tv-verden... ;)
Min mening er også at man skal købe KDL-40D3000'eren, da den har lidt hurtigere flow :) Det gør den rigtig fed..

Men det er selvfølgelig ikke mig der skal tage stilling til det ;) Det ville dog være mit personlige valg.

KDL-40D3500'eren er stadig et flot TV, og er også et nyere TV, bare en skam at de har sparet lidt på flowet.. -.-
Af Hesten Allan
Nu bor jeg desværre stadig hjemme; og tror ikke mine forældre vil til, at skifte kabel tv tror bare vi har kabel TV fra den forening der er her i byen - Skanderborg antenneforening. Er der nogle der kan svare mig på om det er på alle kanalerne jeg kan se en forskel fra analog tuner og DVB-C tuner ?

Nu siger i, at jeg skal erhverve mig et D3000 istedet for et D3500, er det på grund af 100hz, eller er tv'et bare bedre - er eller bliver FULL-HD ikke aktuelt ?
Altså jeg har ikke forstand på det, tror bare de fleste uvidende potentielle lcd købere synes, at det ser flot ud når der står i en tekst, at tv'et understøtter full-hd teknologien. Tv'et kommer nok til, at blive brugt til almindelig TV, film og muligvis konsol. Regner med, at jeg kobler tv'et sammen med et Logitech Z-5500, har kun hørt godt om det system, og så har jeg heller ikke så meget plads på mit værelse lige på tidspunktet, selvfølgelig grundet fordi jeg er hjemmeboende. :D

Mange tak for svarende.
Brugeravatar
Af azrael
Hvor meget du får ud af fuld HD afhænger af hvor stort tv'et er og hvor langt du skal sidde fra det. Der er skrevet stolpe op og ned om det her på sitet, og der er endda et applet, der viser hvor meget fuld HD har at sige for en given afstand. Typisk viser det sig, at folk sidder så langt fra tv'et, at de slet ikke kan skelne mellem fuld HD (1920x1080 pixels) og den mere "normale" opløsning på 1366x768 pixels. Alene et kig på tallene viser, at der helt regneteknisk ikke er den helt vilde forskel.

Når jeg (og andre) anbefaler D3000-serien frem for D3500-serien, så er det fordi vi (eller i al fald, jeg) mener, at netop Sonys MotionFlow teknologi betyder mere for et godt billede end et fuld HD panel. Det er vel også lidt tankevækkende, at Sony nu kun har MotionFlow i deres dyreste X-serie. Der er flere, der har fået den lidt konspiratoriske tanke, at D3000-serien var lidt for god og derfor meget hurtigt er blevet afløst af D3500-serien. ;)
Af Hesten Allan
Tak for svaret Azrael :)

Har læst på sitet og synes stadig det er meget svært, regner med, at det bliver et 40'' og afstanden er nok omkring 2-3 meter.. :)

Håber her kommer nogle gode tilbud her i januar.

Og godt nytår.. :)
Af Hesten Allan
Nogle der kan hjælpe mig med mit spørgsmål omkring DVB-C ?