Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hartlev
Hej!

Jeg leder efter et 26" fladskærmstv. Prisen skal helst holdes under de 6000 kr.
Jeg har været lidt rundt for at kigge og fundet frem til nogle muligheder:

Jeg kiggede i Elgiganten på et TV fra LG, som hedder LG 26LB76 til 6499,-.
Billedet så meget skarpt og lækkert ud, og den mand jeg snakkede med var meget positiv omkring TV'et. Jeg har i øvrigt fundet TV'et her til 5.488,-.

Udover LG'en så jeg også lige, at de i Elgiganten har tilbud på et Phillips 26" TV. Det drejer sig om 26PFL532, som er sat ned fra 5999,- til 3999,-. Det virker umiddelbart som en god pris. Er TV'et lige så fristende som prisen?

Hvad siger I? Fordele og ulemper ved de to skærme? Får man noget for pengene?
Hvis i har andre bud på et evt. TV ville det også være kanon.

På forhånd tak! :)
Af Kasper
Hartlev skrev:Hej!

Jeg leder efter et 26" fladskærmstv. Prisen skal helst holdes under de 6000 kr.
Jeg har været lidt rundt for at kigge og fundet frem til nogle muligheder:

Jeg kiggede i Elgiganten på et TV fra LG, som hedder LG 26LB76 til 6499,-.
Billedet så meget skarpt og lækkert ud, og den mand jeg snakkede med var meget positiv omkring TV'et. Jeg har i øvrigt fundet TV'et her til 5.488,-.

Udover LG'en så jeg også lige, at de i Elgiganten har tilbud på et Phillips 26" TV. Det drejer sig om 26PFL532, som er sat ned fra 5999,- til 3999,-. Det virker umiddelbart som en god pris. Er TV'et lige så fristende som prisen?

Hvad siger I? Fordele og ulemper ved de to skærme? Får man noget for pengene?
Hvis i har andre bud på et evt. TV ville det også være kanon.

På forhånd tak! :)
Umiddelbart vil jeg sige at Philips er bedst..

Har dog ikke set den "live", så jeg kan ikke vurderer det 100%. LG og Philips er samme producent -> lavet af samme paneler. De har samtidig et forholdsvis godt ry blandt TV'er, og er et udemærket valg. Omkring de 4000, ville jeg sige var en fair pris, FØR prisen kan så diskuteres..

Desuden vil jeg sige at Elgiganten ikke har den bedste vejledning i hele verden (Nærmere modsat.) Jeg har ofte været derinde hvor jeg har rettet på sælgeren flere gange, og har faktisk arbejdet ved siden af en (kvickly viby) hvor kunderne kom ind fra Elgiganten, og nærmest klagede til os :)

Men Philipsen er et udemærkert valg, hvis du har set den tændt, og helst på TV, enten dr1 / tv2, da det primært er disse kanaler man vil se (medmindre du har kabel tv / er medlem af en antenne forening / Sattelit)
Af Hartlev
Mange tak for svaret!

Jeg tager ind i Elgiganten på onsdag (hvor tilbudet starter) og kigger på Phillipsen.
Er udmærket klar over at Elgiganten ikke har det bedste ry for vejledning, men jeg synes dog at min nærmeste forhandler (Taastrup) har en fin TV-afdeling.
Meget godt lige at vide at LG og Philips er samme producent, så lærte man også noget i dag ;)

Jeg skal selvfølgelig se den tændt på DR1/TV2 for at vurdere den. Hvis skærmen virker god køber jeg den.

Endnu engang tak for hjælpen!
Ande inputs er selvfølgelig altid velkomne, men jeg tror det bliver Philipsen jeg vælger :)

Jeg har lige et spørgsmål: Hvis jeg vil have sluttet computeren til skærmen, hvad kræver det så? Altså et stik af en eller anden art, men hører det med, eller evt. hvilken slags skal bruges? HDMI i skærmen og noget andet i PC'en, eller?
Af Kasper
Hartlev skrev:Mange tak for svaret!

Jeg tager ind i Elgiganten på onsdag (hvor tilbudet starter) og kigger på Phillipsen.
Er udmærket klar over at Elgiganten ikke har det bedste ry for vejledning, men jeg synes dog at min nærmeste forhandler (Taastrup) har en fin TV-afdeling.
Meget godt lige at vide at LG og Philips er samme producent, så lærte man også noget i dag ;)

Jeg skal selvfølgelig se den tændt på DR1/TV2 for at vurdere den. Hvis skærmen virker god køber jeg den.

Ande inputs er selvfølgelig altid velkomne, men jeg tror det bliver Philipsen jeg vælger :)

Jeg har lige et spørgsmål: Hvis jeg vil have sluttet computeren til skærmen, hvad kræver det så? Altså et stik af en eller anden art, men hører det med, eller evt. hvilken slags skal bruges? HDMI i skærmen og noget andet i PC'en, eller?
Det kræver et VGA stik.. Dette skulle der helst være i fjernsynet, kan dog ikke umiddelbart læse at der er noget i Philipsen, men kig lige, når du kommer i Elgiganten ;) Bare vend fjernsynet, og så er det et blåt stik, som er et normalt skærmstik fra fx. stationær til din pc skærm ellers er der også vga udgange på de fleste bærbare :)

Du kan også kører VGA / HDMI eller anden vej, det forbedre også signalet, men det er lidt dyrere og lidt mere indviklede stik.. Der findes et hav af muligheder :) Spørg fx. i Elgiganten hvad de mener (:

Hvis de svarer S-video slår du dem i hovedet og løber ud af butikken xD
Af Hartlev
Haha, det skal jeg nok! ;)

Af Kasper
Hartlev skrev:Haha, det skal jeg nok! ;)

Så lidt ;)
Af Hartlev
Ja, nu har jeg så været i Elgiganten og har købt Philipsen, der er linket til i første indlæg.
Jeg kan lige sige, at jeg kun kan anbefale TV'et. Billedet er skarpt, og TV'et er overraskende godt til den pris, vil jeg sige. Hvis nogle overvejer et 26" TV til en lidt billig penge, er det helt klart en tanke værd.

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om det med tilslutningen til en PC. Jeg har læst mig frem i brugsanvisningen til, at TV'et ikke har mulighed for VGA-tilslutning. Under afsnittet "tilslutning af computerudstyr" står der:
Tilsut pc'ens DVI-udgang til tv'ets HDMI 1- eller HDMI 2-stik. Brug et HDMI til DVI-kabel.
Slut lydkablet til pc'ens lydstik og tv'ets L/R-lydstik (EXT3).

Derefter står der alt muligt om billedet osv. Jeg er bare i tvivl om de to kabler.

Kan en eller anden fortælle mig (evt. med link) hvilke kabler jeg skal bruge?
Det må være sådan et her til billedet, eller? Og hvad med lyden?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er det rigtige kabel til billedet. Lyden kan du føre videre vha. et mini-jack stik til PC-udgangen og to stk. RCA til TV'et.
Eksempler på sådanne ses her:
http://www.av-cables.dk/phono/minijack_ ... bel_36_da/

Hvor du gør klogest i at købe dem må du dog lige undersøge selv - jeg fandt blot dette link som et af de første på Google.
Af Hartlev
Er det bare det? Jeg føler mig dum :p
Men tak!