Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har læst på dette forum nu 5 timer i træk og kommet frem til konklusionen, mange ved en masse, en masse forskelligt og få ting har egentlig gjort mig specielt klogere på hvad jeg skal bruge.

Jeg har læst at plasma er bedre til analogt tv end lc. jeg ville nu gerne have digitalt tv men kan det lade sig gøre med viasat parabol? og i så fald, er det så lcd eller plasma jeg er ude efter? (jeg er pænt bange for burnin, har hørt en masse om det og aner virkelig ikke hvor stor risikoen er).

Det jeg lige pt. skal bruge er kun analogt tv via antenne og viasat parabol, samt PS3. Jeg er på udkig efter et tv i omegn af 37", helst ikke mindre.

Hvis muligt (uden de store problemer eller omkostninger) skulle ovenstående helst ændres til digitalt signal via parabol og ps3 (har faktisk fået halvt installeret digitalt tv via antenne, dr1/tv2 etc.) og hvad er mit udgangspunkt så?

Jeg kiggede også lidt på sonys LCD D3000 efter megen omtale herinde, men 32"'eren mener jeg er en tand for lille og 40"'eren er for dyr for mig.

Kan nogen ende mit helvede? Jeg har kigget og læst... og læst lidt mere de seneste par måneder og tilbage står jeg egentlig uden nogen egentlig viden.
Når jeg ser på min kammerats dyrt indkøbte Sony (aner ikke hvilken model, men den er ny og var dyr) er jeg virkelig skuffet over billedkvaliteten @ analogt. Når jeg går i butikkerne og kigger er jeg som regel også skuffet over billedkvaliteten, uden dog at vide om det er noget man skal vænne sig til eller om mine forventninger bare er urealistisk høje.

Priseklassen er mellem 8-10 (egentlig ikke 10k, men vil gerne se hvad der ligger lige over og om jeg skal røve en bank for at ligge lidt mere)

Håber i kan hjælpe.

Mange hilsner, Mads.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Info om burnin:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Plasma fås kun som 37" hvis du vælger et Panasonic PV/PX70 - der er ikke andre producenter på banen i den størrelse. Går du op i Samsungs 42" plasma-modeller er Q97 modellen et rigtig godt valg. Jeg sidder pt. foran den forrige model (Q7) og selvom den ikke er ligeså god som Q97, så er der ingen tvivl om at den er bedre til at gengive TV end mange af Samsungs LCD TV.

Du kan få digitalt DVB (DVB-S) via Viasat og de kan endda levere visse kanaler som HD. Det kræver dog at din sattelitmodtager er en DVB-S type og det kommer du nok til at betale for. Med DVB-S vil du få et bedre billede på et LCD-TV, men personligt ville jeg stadig ikke være i tvivl om at der var mere at hente med et plasma-TV.
Af klog_joe
Mange tak for svaret. Fik læst lidt om burn-in mv. Jeg fik dog set M86'eren i en 40" hos en kammerat og det så egentlig meget godt ud. Tror jeg køber m87'eren i enten 37" eller 40", hvis der er nogen der har noget mere info, advarsler eller thumbs up ville det være cool hvis i ville skrive det her inden jeg investerer. der går nok en uges tid endnu : )
Af kskruger
Måske kan min erfaring hjælpe dig.
Jeg stod og skulle udskifte min Samsung LE32R86 ud med et større tv. Faktisk var jeg super glad for det, men 32" er bare ikke stort nok. Og da prisen for Samsung M serie er faldet meget i pris, så var det naturligt, at kikke på 40" af M86. Et andet tv som jeg også havde kik på og som er blevet rost meget på de forskellige forums er Panasonic PX70. Men det blev med det sammen nedstemt af konen derhjemme, det var ikke pænt nok. Sjovt nok, så faldt prisen på Samsung PS-42Q97 til omkring 9500,- Og Q96/97 fik en rigtig godt test her på Flatpanels.dk.
Så nu stod valget imellem Samsung 40M86 og 42Q97, jeg huskede tilbage på mit LCD, som havde et super flot billede, gode faver og masser af skarphed. Men som du sikkert også har læst her på Flatpanels.dk, så bliver plasma tv rost til skyerne. Så jeg skrev til nogle af dem, som hvade købt et 42Q97 og sprugte dem, hvad deres oplevelse var. De var kun positive. Så med det, samt det jeg havde læst. Så købt jeg et 42Q97 og kan kun sige, plasma er bedre end LCD. Med plasma får du masser dybde i billedet, farverne er klart bedre og billedet står mere naturligt, i forhold til LCD. Eneste punkt, hvor LCD vinder lidt, er hvis det billede man modtager ikke er af så høj kvalitet, så bliver billedet nogle gange lidt for rundt og blødt se på. Hvor LCD'en har en lidt bedre skarphed og dermed kan rette lidt op på det. Men det vist også det eneste LCD vinder på.
Af klog_joe
Svaret kunne helt sikkert bruges. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre, hvor du har fundet Samsung PS-42Q97 til omkring 9500,- og hvilken side du bestilte fra (samt dine erfaringer omkring service/levering med denne)
Efter et hurtigt pricerunner.dk tjeck på Samsung PS-42Q97 fandt jeg nemlig, som det billigste, skærmen til 13,5k. håber du kan hjælpe

Edit: hvad er forskellen egentlig på Samsung PS-42Q97 og Samsung PS-42Q96?
Af kskruger
Du har ret 42Q97 fåes ikke mere til 9500,- alle de steder som havde den til den pris før, har den ikke mere. Noget kunne tyde på, at måske ikke kan skaffe den hjem i øjeblikket. Billigeste sted som jeg fandt var databutikken.com hvor den koster 10.449,-
https://www.databutikken.com/dk/Default ... PS42Q96HDX

Q96 er helt sort
Q97 har en alu./sølv udformning i bunden af skærmen.